cili

Trådstartare
tänk er föjande scenario:
hästarna, vi säger 10 st för procenträknandets skull, utfodras med hösilage på stor rundbal
när balen nästan är slut drabbas en av botulism.
hur stor är då risken att de andra också drabbas? alla har ju då hunnit äta en hel del av balen..

märks det olika fort på olika "sorters" hästar?
t.ex. gammal - ung, sto-hingst-valack, sjuk-frisk (i annan sjukdom), i träning-viloperiod

hittar ingen information om just det här nånstans...

Sv: botulism

Min kompis häst fick detta men inga andra i stallet.

Det står lite över 10 hästar i stallet
Hästen överlevde som i ett mirakel.. inte så vanligt att dom överlever över 90% dödlighet=(

Om det verkligen är botulism så är risken stor att även de andra hästarna har fått i sig giftet. Botulism är ju en sjukdom som orsakas av ett gift, toxin, som bildas av en bakterie - alltså inte en infektion. Hur sjuk hästen blir beror på hur mycket gift den har fått i sig.

Tyvärr brukar toxinet förekomma i mer eller mindre hela balen i de fall klostridierna har fått växa till.

Nån procentsats vågar jag inte uttala mig om.

Hej!

Hur mycket klostridierna har spritt sig i balen är beroende av hur länge de fick tillfälle att sprida sig innan balen öppnades. Scenariot är ofta att det gått hål på balen som man sedan lagat. Om det går hål på en bal tillväxer ofta jästsvampar (tack vare syretillförseln) som är öppningsorganism för många andra organismer. Jästen äter upp den mjölksyra som ska konservera balen och bibehålla lågt pH. Om man då lagar balen får klostridierna sin chans - de älskar en miljö som är syrefri och med högt pH. Beroende på när du sedan öppnar balen kan ju såklart klostridierna och därmed toxinerna ha hunnit sprida sig olika mycket i balen. Om man upptäcker ett nytt hål på en bal är det därför om möjlighet finns - bättre att använda den på en gång.

//Sophie

Detta hände där vi var inackorderade innan.
Då hade vi en shettis som gick tillsammans med stallägarens 4 halvblod ( ålder 1-12 år)
Hennes 3 halvblod och åringen dog, vår shettis fick aldrig komma
fram till balen som stog i hagen.. Otäckt!
Senare hittade dem ett dött djur i balen:eek:

Vi har ej våra hästar där längre, har eget stall...

Vi vaccinerar men det sägs att dej ej är 100%

Vid den typ av botulism som diskuteras här är det inte intaget av själva klostridierna som orsakar sjukdom, utan det toxin - botulin - som de under vissa omständigheter producerar. Toxinet har en tendens att sprida sig i balen i betydande omfattning. Eftersom det är ett mkt potent gift räcker det också med små mängder för att orsaka förgiftning.

De största riskerna för att det ska finnas botulin är inte när det gått hål på plasten utan när fodret kontaminerats av jord (när bonden inte lämnar tillräckligt hög stubb) eller då ett djur av misstag plastats in (möss, rådjurskid osv). Om man hittar en "ensilerad mus" i balen ska man kassera hela balen och inte bara ett parti kring denna, just pga toxinets förmåga att sprida sig. Risken för botulism är störst i ensilage med en lägre ts-halt, pH >4,5 och strikt anaerob miljö.

Om plasten på en ensilagebal är skadad ska balen kasseras.

Liknande trådar

Foder & Strö Öppnade idag årets första hösilagebal och reagerade på att den innehöll ovanligt många "nederdelar" :cool: av grödor, inkl. rötter och...
Svar
6
· Visningar
2 528
Senast: a1agnlju
·
Hästmänniskan Jag tittar dagligen på hästannonser för skojs skull och har börjat tänka på formuleringen att hästen/ponnyn endast säljs till...
Svar
18
· Visningar
2 590
Senast: Miss Sixty
·
Hundhälsa Ja, känner att jag behöver skriva av mig lite - så detta kan bli långt och surrigt. För två veckor sedan fick min 12-åriga...
2
Svar
21
· Visningar
3 177
Senast: TinyWiny
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 861
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka