A

aqua

nån som vet om man kan få biverkningar på botulism vacination??
i så fall vad för biverkningat??

Sv: botulism

Har hört att man utsätter hästen för en risk.. Stod inte mycket om biverkningar och VAD för risker dock :S.... I vårat stall hittade man nyligen en död sork i en bal, och helt plötsligt ska alla hästar vaccineras.. tror även jag vaccinerar min..

Men i vaccination utsätter man ju hästen för det aktuella toxinet, i små mängder, så att hästens immunförsvar lär sig motverka och bryta ner det. Om hästen då är överkänslig eller liknande mot giftet antar jag att en vaccination är förödande...?

Men jag vet ju som sagt itne.. så jag ska inte gissa hejvilt;) Tänkte fråga veterinären imorn när jag ringer ang vaccination.

jag frågade min veterinär och han sa att det fanns inga risker med att vaccinera mot botulism . ;)

jag har vaccinerat mina i flera herrans år nu och inte upplevt nåt krångel med vaccinet och säger veterinären att det är lugnt är det nog det.

180:- fick jag betala per bot.spruta.... Vaccinerade då för 4 veckor sedan...

Man vaccinerar först hästarna 3 ggr med 4 veckors mellanrum och sedan 1 gång/år. Jag har inte märkt några speciella biverkningar vid botulism vaccination men det är ungefär detsamma som för andra vaccin skulle jag tro. Jag lät min häst vila vaccinationsdagen och dagen efter då ansträngning inte är bra i samband med vaccinationen. Men annars har jag inte hört eller upplevt något speciellt. Vet att feber och liknande kan uppstå men med sunt förnuft upplever man nog inte något alvarligare än så såvida hästen inte är allergisk mot vaccinet. Lycka till! / Johanna ;)

Det finns nog risker mad alla vaccin och alla vaccinationer, mne förmodligen är inte botulismvaccinet farligare än t.ex influensavaccin.

Men som någon skrev så sprutar man ju in en pytte liten mängd av botulismgiftet i hästen - det är ju det som är vaccinering - så visst kan hästen reagera.

Liknande trådar

Kropp & Själ Är det någon som vet mer om biverkningar gällande medicin mot bältros? Vet tyvärr inte namnet på medicinen (det är alltså inte jag som...
Svar
4
· Visningar
271
Senast: gammalek
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 817
Kropp & Själ Jag har haft besvär med riklig mens, pms, mellanblödningar och mensvärk i några år nu. Tidigare hade jag noll besvär. Jag har bokat in...
Svar
17
· Visningar
515
Senast: FrDrake
·
Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
480
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama