Botulism!!

J

jojjo150

Har ni era hästar vaccinerade mot det?? Varför, varför inte? Vad kostar det att vaccinera mot det och hur många gånger är grunvaccinationen på? :confused:

Sv: Botulism!!

Grundvaccineringen är väl tre stprutor tror jag d va. Här kostar det typ 200 att vaccinera men det varierar nog beroende på hur många i stallet som ska ha m.m.

Jag har min vaccinerad mot Botulism. Grundvaccineringen är 3 sprutor med ca 1 månads mellanrum (kan vara längre, jag vet inte hundra). Sprutorna kan gå på allt mellan 200 kr / styck till hur mycket som hellst. Jag betalar oftast 300 kr / styck, men om Distrikts vet. gör, så brukar det vara dyrare ;)!

Jag har min vaccinerad mot det, för vi ger hösilage. Riskerar inte att låta honom vara ovaccinerad. Kostar typ 300 per spruta tror jag.

Kostar det 300 om det bara är en häst som ska vaccineras oxå? Har hört att det är jättedyrt och man måste betala för hela flaskor även om det bara är en häst?

Ska grundvaccinera mot stelkramp och hästinflunsa nu, kan man ta botulismen samtidigt?? Någon som vet om det är lika långt emellan grundvaccineringarna mot stelkramt & influensa som botulism??

Nej, inte vaccinerad mot botulism.
Varför? Jag känner inte att jag vill göra det helt enkelt.

Hejsan!

Tidigare fanns det bara "ampuller" med botulism i "storpack" alltså till 5 hästar. Öppnades en flaska var man tvungen att använda allt, förstörs annars. Nu finns det flaskor för en häst, så man behöver inte längre samla ihop halva stallet för att vacc för att vaccinera mot botulism.(tog bara lite tid för dem att komma med enhästsdosen)

mvh/P

Vaccinerad! För att hästen äter hösilage. Skulle aldrig förlåta mig själv om hästen drabbades av Botulism.

Jag har sett en häst som dog av misstänkt botulism... Inget jag vill se igen! Man var helt maktlös och vetrinären visste inte heller vad det handlade om först. Alla misstänte kolik, men när hästen inte reagerade positivt på smärtstillande fattade vi alla misstankar och for till Strömsholm. Vetrinärerna där fick slå upp symtomen för att säkerställa en misstänkt botulism förgiftning! När diagnosen kom tog vi beslutet att avliva direkt! Jag grät floder och hela vägen hem satt jag och bara väntade på samtal hemifrån att fler hade blivit drabbade.
Jag skulle inte ta chansen att ha hästen ovaccinerad! Dom kan få botulism även om dom inte äter ensilage!
En billig försäkring mot en dödlig sjukdom utan bot!

Ja det hade jag också hört innan, att det skulle vara jättedyrt om man hade mindre än fem hästar att vaccinera. Men det gick tydligen bra ändå, och vi blev förvånde över att det blev så billigt. Men hör med din veterinär. Blir det dyrt så är det väl smidigast att samla alla i stallet som vill vaccinera, och göra det samtidigt.

Ja, därför att han får ensilage.

3 grundvaccinationer, för mig ksotade det 150:-/gång men det är bara för att vi känner en pensionerad vet.....

Jag använder hösilage men ingen häst är vaccinerad.

Min häst är inte heller vaccinerad. Men jag tror jag ska göra det. Ingen häst i stallet är det nu, så om jag lyckas övertala dom andra blir det inte så dyrt att ta ut vetrinären ex antal gr heller :)

Jag tror inte att man ska chansa på att ge ensilage om hästen inte är vaccinerad... Vi i vårat stall gav hästarna hösilage i typ 1år innan vi fick veta att det fanns en sjukdom som hette Botulism.....när vi fick veta det så började vi med en grundvaccination genast.
Tänk vilka otäckheter som skulle kunna ha hänt om vi hade fortsatt att ha dem ovaccinerade..
Hö´t kan ju se fräscht ut men man vet ju aldrig vad som kan ha varit beblandat med det innan det packades i rundbalar..

Hälsningar Malin

Aldrig vaccinterat någon häst då jag inte ger så pass vått foder att risken kan anses vara större än om man ger t ex torrhö eller pellets.

Vått foder? Är det inte snarast så att det är jord (eller djur) i fodret som är faran när det gäller botulism? Därmed inte sagt att inte torrsubstansen har betydelse för fodrets kvalité.

// tovan

Jo det är väll just det som är farligt....djur o jord och annat som har beblandat sig med fodret....eller har jag fel?

//Malin

Min är vaccinerad.
Varför? Varför inte? Hon äter trots allt en del hösilage och jag tar det säkra före det osäkra, när det finns vaccin så vill jag gärna att det ska finnas i min häst också.;)
Nu finns ju vaccinet i förpackningar om en och inte om 5 så man slipper lägga ut hur mycket pengar som helst på en injektion...

Lite off topic det här men tidigt i somras dog en av hästarnas hagkompisar:( av grässjuka och veterinärerna sa att de inte är säkra på vad som orsakar sjukdomen än men OM det hade med botulium-bakterier att göra så var vaccinet skyddande, då det finns 3 typer av botulium-bakterier A, B, C och vaccinet skyddar mot de 2 förstnämnda.
(Tror inte Sveriga haft några fall av typ C)

Även om det är väldigt osäkert allting runt grässjuka så kan jordbakterierna ha betydelse och kan man då förebygga detta också så gör jag mer än gärna det.

Liknande trådar

Hästvård Jag ska skicka hästarna med ett större transportföretag men funderar på om jag borde vaccinera dem mot abortvirus eller om det räcker...
Svar
5
· Visningar
340
Hästvård Behandlar hästen med TENS i rehabsyfte, hyr just nu en i 3 veckor, de rekommenderar att köpa en själv, jag googlar och blir inte klok...
Svar
0
· Visningar
325
Hästvård Jag försöker googla men hittar inte svar på frågan... Efter att hästen fått sin årsvaccination, hur lång tid behöver det gå innan man...
Svar
4
· Visningar
684
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 810
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar