Botulism??

S

skrutten

Sprutar ni era hästar mot botulism om de äter hösilage? Eller är det bara när de äter ensilage som man ska göra det?? Har inte riktigt koll på det... :angel:

Sv: Botulism??

Ingen som har bättre koll på detta än lilla jag? :confused:

Botulism kan uppkomma vid alla typer av inplastat foder, dvs både hösilage och ensilage. Enda skillnaden dem emellan är ju vattenhalten. Huruvida man vaccinerar eller ej är ju ett val som hästägaren får göra.

Hej!
Vi vaccinerar våra hästar mot boutilism! De äter hösilage. Chansen att få sjukdomen är väl ganska liten, men om dom får den går de väl inte att rädda...

:bow:

jag har sprutat mina hästar mot det när dom ätit ensilage(hösilage är ett ord vi hästfjollor kommit på)

Det är skillnad på ensilage o hösilage. Vanligt ensilage är mycket blötare o kraftigare. Skulle vi fodra tex ett halvblod med det behövs bara halva mängden.. därför väljs hösilage till hästar, de måste ju äta mycket för att hålla magen igång.

Enslilage fodras med fördel till kor o annan boskap...

Jag gör det på hösilag, för jag vill inte ta några chanser, men de kan få botulism av hö också... Det är nog mer vanligt att det händer med hösilage/ensilage..!

Hur det än ligger till tycker jag att en spruta för 150 spänn väger lätt jämfört mot lidandet om utifall att det skulle.... :smirk:

Visst är det skillnad på hösilage och ensilage men ensilaget är inte kraftigare och man ska inte ge mindre av det. I stället får man ge en hel del mer av det i jämförelse med hö eftersom det är så mycket blötare. Mycket av näringen försvinner nämligen med vätskan.

Hösilage däremot kan ha mycket bättre värden än hö och då kan man i vissa fall kanske få dra ner givan.

Måste bara berätta att hösilage inte alls är ett ord som vi hästfjollor kommit på :smirk: . Hösilage och ensilage har olika namn eftersom man tidigare gjorde på helt olika sätt när man framställde dom. Fortfarande så gör man på lite olika sätt i framställningen men nu för tiden använder man inte längre myrsyra i ensilaget så dom har blivit mer lika förutom hur och när man plastar.

Ville bara vara lite busig och lägga mig i ;) . (Inget illa menat...)

Nu måste nog jag också lägga mig i... hösilage är VISST ett ord som har uppstått sedan hästfolk börjat fodra med ensilage. Ensilage är döpt efter metoden man konserverar gräset: det heter ensilering.
Men för att förenkla det hela och direkt tala om att det är ett torrare ensilage har ordet hösilage uppkommit. "Tidigare" gjorde man inte alls på olika sätt när man "framställde" ensilaget som du skriver, men metoden att konservera gräset har moderniserats, från ensilering i stora tornsilos, till dagens moderna plastbalar. Men i grund och botten är det samma sorts gräs vi använder, men låter gräset förtorka olika länge för att få en torrare substans. Sedan kan ju gräset vara klöver- mer lämpligt till kor, eller timotej, ängsvingel och rajgräs - mer lämpligt till häst. Men att tro att Sverige helt plötsligt har fått ett nytt fodermedel; hösilage är INTE rätt, det är bara ett nytt namn på en gammal vara.

Jag har aldrig påstått att Sverige fått helt plötsligt fått ett nytt fodermedel som heter ensilage :smirk: . Visst är det samma sorts gräs och det handlar om hur man förtorkar. Vad jag menade med med att det gjordes olika var just det här med att man låter det torka olika länge och att det tidigare även användes myrsyra i ensilaget. Är ingen expert på området och jag kan ha uppfattat allt fel när jag förhört mig om saken. I sådana fall så ber jag så hemskt mycket om ursäkt.

Egentligen är det väl ganska ointressant vem som kom på ordet hösilage, en hästmänniska, en bonde eller kanske rent av en byråkrat? ;)

Huvudsaken är väl att veta vad som är vad. Vad jag har förstått är det ungefär så här:
Ensilage, konserverat gräs i lufttät förvaring (ensilering), låg halt torrsubstans
Hösilage, ensilerat foder med högre halt torrsubstans, "mellanting mellan hö och ensilage"
Hö, torrt, luftigt, hög torrsubstans
:)

hanseman skrev:
Nu måste nog jag också lägga mig i... hösilage är VISST ett ord som har uppstått sedan hästfolk börjat fodra med ensilage. Ensilage är döpt efter metoden man konserverar gräset: det heter ensilering.
Men för att förenkla det hela och direkt tala om att det är ett torrare ensilage har ordet hösilage uppkommit. .

det var precis så jag menade

Jag har aldrig vaccinerat mina hästar mot botulism.
Anledningen är att vi skördar vårat grovfoder själva. Man kan ju tänka på vissa saker för att minska risken för bildning av bakterien i balarna.
För det första så frodas bakterierna bättre i ett hösilage med hög vattenhalt och högre pH än 4,5. Man bör också hugga vallen med lite högre stubbhöjd för att undvika jord i balarna. Av samma orsak ska man vara försiktig om man vänder gräset innan pressning.

Självklart kan botulism drabba mina hästar ändå men jag har minimerat riskerna.

Jag gick naturbruksprogrammet i gymnasiet då hade vi myrsyra i ensilaget som korna skulle få.
Vad jag vet så har man inte myrsyra i det som hästarna får.
Då borde ju isåfall hösilage och ensilage vara två helt olika saker förutom torrsubstansen.
Är det någon som vet mer om detta?

Det var bland annat detta jag menade när jag skrev att man gjorde olika när man framställde det. Har för mig att det inte används myrsyra längre men är faktiskt inte helt säker.

Även om man inte använder myrsyra så är ju principen för tillverkningen samma sak. Myrsyra är inte ett måste för att det ska vara ensilering.

Så jag tror att det som skiljer ensilage från hösilage är torrsubstansen.

:)

Jag vet inte, för jag har hört lite annat om det..! Hästar kan få botulism även om de är vaccinerade, men då dör de typ inte, utan blir bara obotligt sjuka och oridbara. Jag vet inte om det stämmer lr ej, men jag har min vaccinerade iallafall, för meningarna om botulism vaccination är så olika...

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
348
Senast: Malva1978
·
Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
671
Hästvård Hej! Vi fick hem ett fullblodssto i somras, och har väl ändå upplevt henne som småbrunstig sen dess. Hon går i hage med två äldre...
Svar
2
· Visningar
341
Senast: Bison
·
Hästvård Hej! Min häst har fått en stickskada rakt genom kinden, hål igenom. De försökta laga på lokala veterinärkliniken för 5 d sen. Fick ta...
Svar
2
· Visningar
448
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka