Botulism? Stelkramp?

AnnaKarinA

Trådstartare
Först vill jag säga att jag har ringt vet. (två olika) men ingen av dem tycker att det är AKUT utan kommer ut imorgonbitti.

Hittar min valack på kvällen ståendes i ena uteboxen (går på lösdrift). Helt ok, det får han gärna. Konstigt nog står han kvar, jag börjar mocka den andra boxen osv. I normala fall går han fram till staketet redan när jag börjat gå mot stallet, för att se om matte möjligtvis kommer att bjuda på ngt. gott.
Det gör mig fundersam, jag tittar på honom medan jag ställer tillbaks grep och skottkärra. Då börjar han skrapa med ena framhoven och kastar med huvudet, men går fortfarande inte ut.

Jag vill se vad han är villig att göra självmant, så jag går och hämtar lite knäckebröd och slänger ut lite i hagen, så att han hör att flickvännen mumsar på ngt. Visar att "matte, du har glömt att ge mig", skrapar med hoven igen och kastar med huvudet. Till slut STAPPLAR han ut ur boxen, går som på glödande kol, släpar hovarna efter sig. Han äter, aptit ok, men jag tycker han står lite bredbent med fram och det ser ut som han inte vill stå på nån hov eg. Tar av täcke och känner igenom hela hästen, inte svullen, öm, varm eller pulsar nånstans. Ett minimalt litet sår på ena framhoven, mitt på kronranden. Inte varm. Tar temp 38,3, vilket är lite högt.

Grimma och grimskaft, tvingar honom att gå. Ovillig, vinglig, halvsläpar benen efter sig och vill inte riktigt gå. Ser väldigt, väldigt stel ut. Vänder ok, men kutar med bak, spänner sig, osv. Släpar ena fram lite mer än resten.

Ska ringa en vet. till nu och fråga. Han äter, har bajsat och kissat i boxen, och är inte speciellt olycklig fö. Nån idé?

Sv: Botulism? Stelkramp?

Jag skulle tro en rejäl korsförlamning... Men lite konstigt dock att han tenderar att släpa ena fram lite mer... Men förövrigt så låter det ju verkligen som en korsförlamning...

Saigon skrev:
Jag skulle tro en rejäl korsförlamning... Men lite konstigt dock att han tenderar att släpa ena fram lite mer... Men förövrigt så låter det ju verkligen som en korsförlamning...
Jag kände igenom hela hästen, lite mjukt, men jag var inne på samma tanke där. Jag har kämpat för att få fram en reaktion och verkligen känt igenom rygg och bakdel ordentligt, men han reagerar inte, är inte svullen, varm eller öm över korset. Men de behöver väl inte heller reagera så mkt fast de har det?
Jag tycker också att det låter fullt möjligt.

Nej, de behöver de defintivt inte göra! De kan ha rätt så rejäl korsförlamning utan att de ytliga musklerna i bakkärran känns speciellt stela och utan att de reagerar! Det är så olika från fall till fall.

Har du honom nära? För i så fall skulle jag stänga in honom under natten och lägga på extra mkt filt på baken. För jag tror som sagt att det är stor risk för att det är korsförlamning.

Du har inte vaccinerat precis förresten? Jag fick precis samma symptom på en valack en gång efter vaccinering. Feber, vinglighet, stelhet.

Saigon skrev:
Hur har det gått???
Du hade rätt! Han blev bättre av sig själv över natten men tog ut vet. det första jag gjorde imorse ändå (de ville ju inte komma igår) och han hade förhöjda "muskelvärden" (frågade inte hur mkt). Så nu ska han äta Metacam.

Så nu får vi se, hur framtiden blir.....

Nu har jag lite gamla trådar att läsa igenom ang. korsförlamning ;) :cool:

Vad skönt att det "bara" var korsförlamning! För det är det lätt att bli frisk ifrån och lätt att undvika i framtiden. Ta dig en funderar på bara vad det var som utlöste det. Troligtvis fodret. Men det kan även vara så "enkelt" som att han har frysit och stått och spännt sig för mkt. Så det kan vara bra att se till att han har tjockare täcke resten av vintern. Se till att han håller sig riktigt varm nu under sjukdomsperioden.

Sprutade de honom med B-vitamin?

Denna länken är bra tycker jag!

http://www.agria.se/Agria/text.nsf/id/2861

Saigon skrev:
Vad skönt att det "bara" var korsförlamning! För det är det lätt att bli frisk ifrån och lätt att undvika i framtiden. Ta dig en funderar på bara vad det var som utlöste det. Troligtvis fodret. Men det kan även vara så "enkelt" som att han har frysit och stått och spännt sig för mkt. Så det kan vara bra att se till att han har tjockare täcke resten av vintern. Se till att han håller sig riktigt varm nu under sjukdomsperioden.

Sprutade de honom med B-vitamin?

Denna länken är bra tycker jag!

http://www.agria.se/Agria/text.nsf/id/2861
Tack så jätte för tankar, ideér och tummar, tack!!! :bow:
Det jag är orolig för är att han är bara 6 år, har läst att det är mera olyckligt att de får det som unga. Och nu har vi ett helt liv tillsammans med korsförlamningen, på nåt sätt... :( Tyvärr tror jag inte heller det har med fodret att göra, då han enbart får grovfoder. *suck* Vi har inte haft så kallt här heller men han troligast är det som du säger, att han har blivit nerkyld. Dock går han redan med tjock-tjockt täcke på sig, nu går han med TVÅ tjock-tjock.

En fördel i det hela är att han går på lösdrift. Dessvärre jobbar vi alla här så himla oregelbundet så det blir svårt att greja rutinerna, får hoppas att han inte är så "känslig" (brukar inte vara det annars...)

Många frågor.... undrar hur det kommer att gå på betet.... undrar om vi nånsin kan tävla, åka till ridhuset och träna... (han blir ibland stressad av att åka transport, fastän vi alltid tar det kolugnt....)

B-vit vet jag inte om han fick (jag har inte sovit inatt och har det oerhört jobbigt på "annat" håll ;) ) men han fick iaf nån antiinflammatorisk historia i spruta. Ska hämta ut Metacam imorgon och börjar from. ikväll ge B- och E-vitamin. Ska även ge olivolja i förebyggande syfte, fick jag råd om.

Tack för din hjälp!!! :bow:

Hej!
Jag har egentligen inga råd att ge, kanske bara en lite "peppande" historia, att det inte alltid blir följdproblem;) .

Min häst hade korsförlamning för flera år sedan, innan jag ägde henne. Hon var 6-7 år (idag 13). Hon åkte på en rejäl en, veterinären hade aldrig sett en så dålig häst med just korsförlamning. Dom gav henne natten, trodde inte att hon skulle överleva, så dålig var hon:(
Men hon överlevde!

Jag kan inga detaljer runt det hela med behandling och eftervård, men jag vet att hon repade sig förvånandsvärt snabbt. Inga följdproblem heller, vare sig förra ägaren eller jag har sett några som helst spår av det hela.
Så det kan gå bra också:)

Lycka till med din pålle!

Stackars Rexen!! Håller tummarna för att han ska bli bra!

Oftast är det ju så att ett problem kommer sällan ensamt... Usch, jag vet hur det är. Det blir bara så "för mkt" när hästen också blir sjuk.

Men jag kan trösta dig med att det är oerhört sällan som det blir några följdproblem av korsförlamning!! I de allra flesta fall så blir de helt friska igen. Och med tanke på att han redan var mkt bättre när du kom morgonen efter så tror jag inte det är ngn fara alls!

Jag hade en valack en gång som åkte på korsförlamning efter att nya stallägaren hade missuppfattat mina foderstat och gett alldeles för mkt kraftfoder. Efter ett par dagar så åkte han på en rejäl korsförlamning. När vet. skulle komma ut så var jag på jobbet och därför fick stallägaren ta emot honom. Hon vidarebefodrade sedan till mig att all havren skulle bort men betfor fick han fortsätta att äta. -"Är du säker??"-sa jag för jag tyckte det lät mkt, mkt konstigt... Men jo, hon bedyrade att det var så och jag nöjde mig med det, dum som jag var.
Efter 1v på boxvila skulle nytt blodprov tas och då var värdena 3ggr sämre än första gången!! Vet. blev totalt förbryllad och kunde inte förstå hur detta gått till. Och häststackarn kunde knappt röra sig. Jag förstod ju då hur det låg till... Och trots denna felbehandling och allvarliga korsförlamning så blev hästen helt frisk på bara ngn vecka! Och inte fick han några följdskador heller!

Har även haft mga andra runt om kring mig i olika stall under åren som fått korsförlamning på sina hästar, men aldrig att det har blivit några följdskador!

Så jag tror inte du behöver vara orolig! Bara försök luska ut vad det är som gett anfallet så att du kan undvika återfall (men det finns hästar som åkt på det mga gånger utan att följdskador uppstått).

*tröstkramar*

Svarar alla!
Tack ska ni ha. Idag börjar vi med Metacam, ska strax ut på en liten promenad så vi får se hur han verkar. Han ser ut som vanligt nu när han går i hage, kom fram till staketet nu direkt när han hörde min bil. Det är bra! Har köpt nytt tjockt täcke som ska gå ner en bit över rumpan (stl 165, han har 145-155 i normala fall :D ) samt Tokosel och b-vit. Skall inhandla olivolja också. Vi får se hur han blir, jag hade ju drömt om att kunna tävla så vi får se om han klarar av det.

Tack för hållna tummar och tröstkramar! :love:

..........fast jag önskade att jag inte hade gått med honom... (eller att jag hade blundat) gick 10 min på gårdsplan här, han är stapplig, släpar ena frambenet efter sig, är lika stel fram som bak. *suck*
Fin blev han dock i nya täcket som han fick idag.
Surig och grinig är han med, och väldigt tittig (vilket han aldrig brukar va, sen så tycker jag att han inte borde det då det inte finns så mkt att titta på heller; han har bott här i över ett år...) men men.

Alltså det låter konstigt att han släpar ena fram... Även om hela hästen blir stel så brukar man se att det är i bakdelen som problemet härrör från. Det brukar bli lite "älg-lika" i sin gångstil... Var vet. helt säker på att det var korsförlamning?

Men blev han inte ordinerad boxvila eller iallafall vila? För när musklerna är så angripna så kan det vara skadligt att röra på sig. Och om det inte är så att det kommit fram nya rön som säger annorlunda så brukar det iallafall vara brukligt att ordinera boxvila.

Om man tänker på när man själv har ryggskott och inflammation i musklerna så brukar det ju hjälpa att röra på sig. MEN det är ju inte förräns det mest akuta har gått över. Innan dess så brukar det ju bara bli mer illa om man rör sig och musklerna krampar en hit och en dit... Och samma kan man ju tänka sig när alla musklerna är angripna på hästen i bakdelen. Nej, jag tycker det låter lite mot sunt förnuft att ordinera rörelse under de första dagarna. Speciellt innan medicinen har hunnit verka ordentligt.
Och som du själv säger så såg han mkt bättre ut innan du började röra på honom... Och att han är grinig är ju säkert ett tecken på att han har ont och naturligt inte känner för att röra på sig mer än nödvändigt.

Ingen av de hästar som jag haft i min närhet har blivit ordinerade rörelse förräns efter ca 1v. Men det är ju om det kommit fram nya rön som jag inte vet om och som gör att man ser på saken annorlunda nuförtiden. Men eftersom fortfarande rekomm. ges att man omedelbart ska avbryta motionen när anfallet börjar för att undvika skador så tycker jag det verkar konstigt att ordinera rörelse redan från första dagen. Och min (ringa) erfarenhet säger mig att man inte alltid kan lita på distr.vet. rekommendationer. Jag har råkat ut för felrekomm. från lokala vet. flera gånger som sedan spec.vet har skakat på huvudet åt.
Så hade jag varit i dina kläder så skulle jag ringt upp vet igen och sagt att hästen blir mkt sämre när du rör på honom och att han verkar ovillig. Om då vet. fortfarande envisas med att han ska röra sig så hade jag ringt närmsta djurksjukhus och rådfrågat. Ger de samma rek. så är ju saken glasklar! Men gör de inte det så hade jag valt att följa deras rekomm!

Oj, glömt o kolla i min egen tråd :o
Läget är faktiskt inte så bra, känns det som. Pratade med vet. igår igen och han sa inte HUR höga värdena var, men det lät som om de var rätt höga. Nånting visade också på blodkropparna att han ev. har ngn. infektion i kroppen, tyckte han sa att de vita blodkropparna förstörts, kan det vara så?
Rex vill inte stå inne och bankar på dörren dagarna i ända, så han vilar sig ju inte så mkt heller... :( tycker fortfarande han ser påverkad ut både fram och bak. Imorgon har det gått en vecka.... Tar ut vet. för nya prover på tisdag, tänkte jag.

Fan, snart får man väl rykte om sig, fjärde hästen som jag tar livet av.... :cry:

Ett tips, kolla om det är bärrandsröta(white line disease).
Råkade själv ut för det med liknande symtom du nämner, och både vet och hovslagare gissade på hovböld.
Körde iväg honom till djursjukhuset, där de fann det.
Håller tummarna för dig o din häst!

Erlichia? Det du beskriver stämmer med hur vår betedde sig när den hade erlichia. (Helt återställd idag t om mjukare i sina rörelser än han varit på lång tid innan insjuknandet)

Svarar både dig och cavalon: proverna visar klart och tydligt på musklereaktion (korsförlamnin) säger vet. men jag ska absolut tänka på och lägga fram båda era tankar när vet kommer nästa vecka! Tack!!! :bow:

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 399
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 128
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama