Botulism av skalbagge?

A

acrazyone

Har fått lite noja på det här med botulism! Vet ju att det inte är vanligt, men en skalbagge, kan det ge botulism?

Sv: Botulism av skalbagge?

har hästen ätit upp en skalbagge?
:rofl: :rofl: :rofl:

Tror hon menar om det råkar komma med en skalbagge i hösilagebalen, och om botulism kan spridas av det.
Ja tror inte det, inte säker, men det borde ju vara ett antal insekter som åker med vid plastningen?

Har hittat skalbaggar i våra balar några ggr och hästarna är inte döda än.

:eek: Hittat upptorkade ormar och lite allt möjligt smått och gott, men vad jag har fattat, så är det väl just om det kommer in jordbakterier som är det farliga. När man slå, så slå man av skörden en bit upp på stråna ca 10-15 cm över mark så att inte jord och sten och bla ormar ska komma med.....;)

Fast en annan sorts botulism kan väl komma sig av att det hamnar döda djur/köttrester i balen? Eller har jag helt fel för mig nu.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
507
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
985
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 244
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Har en 15 åring som fått sin första foderstrupsförstoppning någonsin. Kom in från hagen, förmodligen lite uttorkad pga varmt väder och...
Svar
10
· Visningar
1 285
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama