Botulism - är det viktigt NÄR man vaccinerar?

kopur

Trådstartare
Alla trådar jag hittar om botulismvaccin handlar om ifall man ska vaccinera eller inte och ev biverkningar. Men jag undrar om det spelar någon roll när på året man vaccinerar. Fick nämligen höra idag att man bör ge den årliga sprutan på hösten, eftersom den har bäst effekt från början. Att vaccinera t ex på våren skulle inte vara lika bra (ifall de ska gå på bete och inte utfodras med ensilage då.)

Har aldrig hört detta utan trott att så länge man vaccinerar om inom ett år så har hästen fullgott skydd när väl grundvaccineringen är gjord... Någon som vet mer om detta?

Sv: Botulism - är det viktigt NÄR man vaccinerar?

Jag vet inte, men tycker sunda förnuftet säger att verkan håller fullt i ett år och längre. Annars skulle man säkert förorda en fjärde spruta. :idea:

Vad säger f ö att man inte utfodrar med silage när som helst under året? Likaså måste det rimligen finnas en rejäl marginal utöver året.
Som övriga vaccineringar alltså.

Undrar över alla myter inom häst, och kanske fr a när det gäller Botulism. :confused:

LIA

Enligt vår veterinär så har både influensavaccin och botulismvaccin starkast skydd första 6 månaderna, så bäst är att vaccinera i början på hösten inför installning.

Och enligt min veterinär spelar det ingen som helst roll vilken tid på året man vaccinerar. Våra tre vaccineras samtidigt, i maj.

Immer

Skyddet håller sig naturligtvis över den gräns som är satt under hela året men självklart är skyddet högre de närmsta månaderna efter att man gett vaccinet för att sedan dala och börja närma sig gränsen ett år efter givan osv och så går det runt.

Ger man hösilage året om spelar det ju ingen roll men får de inget över sommaren är det ju "onödigt" att "slänga bort" de månaderna med bäst skydd. :)

I så fall, hur mycket svagare är skyddet efter 11 månader?

Om det är 300% av nödvändig styrka efter 6 månader och "bara" 200% efter 12 månader, spelar det då någon roll i praktiken?

Ingen får mig att tro att styrkan skulle vara nere i t ex 70% av nödvändig styrka efter 12 månader. Det är helt enkelt ologiskt. Som jag skrev, då hade vi fått sätta in en fjärde spruta.

LIA

Från Agrias hemsida ang. influensa vacc.:

"Vaccinationsschema:
Första dosen vid fyra månaders ålder eller senare.
Andra dosen 4-6 veckor senare
Tredje dosen sex månader efter den andra vaccinationen.

Återvaccinera hästen minst en gång per år. Hästar som ofta utsätts för smitta bör vaccineras oftare"

Så jag tror inte det är 100% efter 11 månader nej.

... för att sedan dala och börja närma sig gränsen ett år efter givan osv och så går det runt.
Frågan är om det är så? Jag tvivlar på att marginalerna är så tajta.
Tror snarare det fungerar som bäst före-datum när det gäller livsmedel, vilka ofta kan överskridas en hel del utan konsekvenser. Företagen behöver sina säkerhetsmarginaler.

Någon med kunskap som vet hur skyddet ser ut efter 24 månader? Hur snart har skyddet klingat ut så den säkra gränsen är underskriden?

LIA

Tävlar du internationellt är det förresten krav på återvaccination var 6:e månad (influensa då).

Hästinfluensa oroar SVA

Efter många utbrott av hästinfluensa i januari uppmanas hästägare att hålla en ökad uppsikt över hur hästarna mår.

- Se till att provta hästar med feber och symptom från luftvägarna, säger Gittan Gröndahl, tf statsveterinär vid Statens Veterinärmedicinska Anstalt, SVA.

SVA rekommenderar en förebyggande vaccination av hästar. Om hästen är grundvaccinerad och fått sin senaste vaccination för mer än sex månader sedan, kan det vara motiverat att ge nästa spruta redan nu för att ge ett bättre skydd.

Även vaccinerade hästar kan drabbas av influensa, men då med lindrigare symptom.
- För hästar som befinner sig i närheten av aktuella influensautbrott eller som ofta är ute och kommer i kontakt med hästar från andra stall, bör man särskilt se över vaccinationsskyddet, säger Gittan Gröndahl.

http://www.atl.nu/Article.jsp?article=39301

Senast ändrad:

Nu blandar du äpplen och päron. ;)

Vet några som resonerar som så, att hästarna själva bygger upp ett visst naturligt skydd om man inte vaccinerar mot influensan och därför avstår. Om jag fattade rätt.

Botulism däremot hinner dom inte bygga något skydd emot.

LIA

Sa inte att skyddet var för lågt vid 12 mån. Men säg att man satt gränsen på 100. Vid första vaccinationen kommer man upp till säg 110 sen dalar det till 70 efter en månad. Då ger du en till och kommer då upp till 180 som sjunker till 140 och så ger du sista boostern som ger dig 250 som fram till nästa årliga vaccination hinner sjunka till säg 120, du har alltså lite marginal, naturligtvis. Hur titern sjunker är ju naturligtvis framforskat och utifrån det har grunvaccinering och återvaccineringstider tagits fram. Väntar man dock med återvaccinering för länge kommer man för långt under den där 100-gränsen så räcker det kanske inte med en spruta för att få upp titern så du klarar dig ett helt år därför rekomenderas återvaccinering efter ett år. Rätt naturligt är då att direkt efter boostern, då titern är högre så är också skyddet bättre.

Att slänga in en fjärde spruta i grunden skulle ändå inte vara svaret utan just att man håller intervallen för återvaccinering. Titern ska ju inte bli för hög då det ger negativa biverkningar istället. Lite enkelt förklarat.

Men naturligtvis ska ju skyddet vara tillräckligt (så tillräcklig en vaccinering nu kan bli) hela året men BÄTTRE direkt efter vaccinering. Därför skulle JAG välja att försöka lägga vaccinering så nära på installning som möjligt.

Så om jag revaccinerar t ex i december har jag mycket bra skydd ända till betessläppet i mitten av juni. Sedan lite lägre under hösten fram till nästa vaccinering...

Så skulle jag se det, ja. Därmed inte sagt att du har för lågt skydd under hösten, bara dalande mot "säkerhetsgränsen", eller vad man ska kalla det.

Liknande trådar

S
Övr. Hund Vill bara skriva av mig. I dag skall en av våra gamla kompisar få somna in. Mattes hund ända ut i klorna. Då vi träffades så litade...
Svar
6
· Visningar
2 082
Senast: thea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka