bota hopprädsla

confetti

Trådstartare
jaaa... på skolan vi går nu så ska alla vi i klassen om två år(när vi går ut trean) hoppa en enmetersbana med ridskolans hästar för att bli "godkända". nu är det bara så att jag har inte hoppat på över fyra år och när jag gjorde det så hoppade jag som högst 90, ett hinder, en gång och var totalt livrädd. (kan ha att göra med att jag hoppade med en galen travare men skitsamma det sitter kvar iallafall). hur kan man bli av med "rädslan" :confused:

Sv: bota hopprädsla

Får ni hoppa mycket på skoltid? Jag tycker du ska ta till vara all träning du kan få.
Får du inte rida tillräckligt mycket i skolan så kolla efter en häst du kan låna/hyra och hoppa för instruktör minst en gång i veckan.
En meter kommer du lätt att klara! Det är inte värre än att hästen kan travhoppa :D .
Hoppas att det går bra och lycka till!

nja, på skolan håller vi bara på med trav sedan åker vi in till ridskolan en dag i veckan då vi rider två ggr per dag. men vi har bara hoppat en gång och då var jag sjuk. har dessutom inte alls tid eller möjlighet att träna på fritiden eftersom jag har en unghäst som håller på att ridas in och tiden (och pengarna :o ) räcker knappt till det

jag var också rädd för att hoppa när jag var mindre. mitt tips är att bara ta en höjd i taget, tänk inte att du måste klara en viss höjd första gången utan börja lågt. mn ridlärare hade förståelse och sänkte när jag skulle hoppa och hade vi ström fick jag lov att styra bredvid hindret... ;)

Men sen fick jag Sabina och jag var fortfarande rädd men när vi bara tog ett dike i skritt då gick det bra. Nu tycker jag det är kul i galopp också men det hisnar ju lite i magen....

håll i manen styr och blunda! :idea:

hehe, kanske itne funkar så bra :p men jag kunde var alite halvfeg ibland förr, då brukade jag tänka att det kan inte hända så mkt, det värsta som kan hända är att jag skadar mig eller att jag dör, men det är ju inte SÅ farligt.

Dom kan ju knappast ha det kravet om ni aldrig får hoppa, det verkar inte så snällt. Förmodligen kommer dom inte att ha något prov, utan det är väl mer att dom ser hur det går för er på lektionerna. När ni har hoppning nu be att få hoppa lågt, inte högre än vad du vågar själv, tills du känner att det funkar. dom kan inte tvinga dig om du tycker att det är obehagligt.

Jag vet precis hur du känner! Jag har också hopprädsla... Jag var rädd när jag var yngre, under en 5 års period var det helt borta, och nu har det kommit tillbaks. Jag har en liten teori om att det sitter i huvet (iaf på mig), jag måste också hoppa en meters bana för att bli godkänd, och jag tror det är kraven som blir för höga och man utvecklar en rädsla för att man inte klarar av att hoppa. Det enda sättet att bli av med det är väll att ta ett steg i taget, säg ifrån när du känner obehag. ;)

Det har definitivt att göra med hur ofta du hoppar!

Som yngre var jag först hopprädd men hamnade i en ganska svår hoppgrupp där alla andra var bättre än mig, vilket medförde att jag inte hade något annat val än att svälja, fatta galopp och hoppa "monsterhindrena" ( stolt som jag är...:D) Jag ramlade av ofta men blev av med rädslan..

Nu har jag inte hoppat högre än 60 cm på 3 år och är mer hopprädd än någonsin ;)
Försök få privatlektioner eller någon annan form av intensivträning så ska du se att det ordnar sig..

Hoppa mycketlåga hinder till att börja med!! Helst på en kanontrygg häst som du verkligen litar på. Och prata med ridläraren/tränaren, så hon är insatt i situationen!! Efter hand kommer ni att kunna höja!! Men tänk på att höjningen ska kännas som en belöning!! Inte som ett krav... Det ska vara roligt att äntligen få hoppa lite högre!! :banana:

//Hopprädda Julle- som i höstas knappt vågade hoppa ett kryss... Är inte uppe på en meter än, men det kommer!! :bump:

Liknande trådar

Övr. Barn Mitt i en utredning med sonen. Skolan fungerar inte alls. Han är där och han ”sköter” sig, men det blir ingenting gjort. Läste just...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 077
Senast: Araminta
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 637
Senast: Cambrie
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 404
Senast: Ullmerkott
·
Skola & Jobb För att göra en lång historia kort… Jag hoppade av gymnasiet, läste barn och fritid. Gick år 1 och 2, och hoppade av i 3:an. Jag började...
2
Svar
22
· Visningar
2 986
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar