BoT - doping?

Sv: BoT - doping?

Hur är det med homeopatiska medel då? Jag har jobbat i stall där hästarna fodras med honung och örter med mera dagarna före tävling för att de ska få mer energi, eller vad det var...
 
Sv: BoT - doping?

Det står väl med på STC lista om det klassas som doping. Jag har även jag hört det där med magnet täcke. Men har ingen aning. Jag hörde här för någon vecka sen att det är förbjudet nu också att spola hästen med kallt vatten på benen under en tävlingsdag. Vet inte om någon mer hört det?
 
Sv: BoT - doping?

Tvätta hästen är än så länge inte förbjudet tack och lov!

Men ibland tycker jag detta med doping börjar bli så hysteriskt, så snart så är det väl otillåtet att både fodra och vattna hästen under tävlingsdagen!
 
Sv: BoT - doping?

Det beror ju på vad homeopatmedlen och örterna innehåller.
Innehåller de ngn substans som är dopingklassad, då är ju hästen dopad.
Kusken Freüd åkte ju dit för doping med Valeriana. Tydligen så bevisade han att hästen fått i sig det när den betat. Valeriana är en ört som har lugnande effekt. Och uppenbarligen innehåller otillåtna ämnen också.

Det har ju varnats mkt för just naturmedel. Just för att innehållsdeklarationen på dem ofta är mkt dålig. Så man vet ju inte vad man stoppar i hästen egentligen.
 

Liknande trådar

Utrustning Ska prova skicka efter hjälm och har storlek 58 på min nuvarande. Hjälmarna finns i M 54–58 och L 59-61, back on track hjälm. Vilken...
Svar
16
· Visningar
1 107
Senast: aglaonema
·
Utrustning Mitt gammelsto får väldigt svullna bakben när hon står inne över natten. Jag lindar med vanliga stallbandage men skulle gärna ha något...
Svar
16
· Visningar
835
Senast: Svartkatt
·
Hundhälsa Jag har tältat en del med vovvarna denna sommar och det har varit riktigt mysigt. Men jag har lite svårt att bedöma om nätterna är för...
2
Svar
20
· Visningar
1 022
Senast: __sofia__
·
Träning Back on track.. när ska man använda det och när ska man inte använda det? Jag har täcke som vi använder inför träning och tävling i...
Svar
1
· Visningar
1 055
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Hjälmar

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp