Sv: Boswellia

Nej, det är en smärtstillande och antiinflammatorisk ört, naturligt alternativ till phenylbutazon. Inget jag använder till vardags!

Jag vet vad det är för ört. Den har samma egenskaper som Djävulsklo men är skonsammare mot kroppen. Och vad jag vet så används Djävulsklo flitigt till många olika beskymmer. Bla rekommenderas den i förebyggande syfte mot bla atros.

Nu kanske inte du har tänkt fodra din häst med smärtstillande medan du rider den så du får ursäkta om så inte är fallet. Dock har nästan alla andra som frågat det samma här haft det syftet så jag tänker upprepa det igen;

Att ge kraftigt smärtstillande örter i "förebyggande" syfte är precis lika illa som att ge vanlig nsaid som butta eller metacam.

Man ska absolut inte ge dessa örter till hästar som tränas eller för att dölja stelhet och hältor. En häst som står under smärtlinding ska vila, vare sig den får naturlig eller syntetisk smärtlindring. Smärta har en funktion, den ska skydda kroppen mot ytterligare skada. Dvs den ursprunglige skadan kommer förvärras, och om det uppkommer nya skador så är risken väldigt stor att man inte märker det innan det är för sent.

Att rida en häst som får boswellia eller dk är det samma som att rida en häst som går på butta. Vilket det iofs finns folk som gör, men som tur är inte så många numera. Det är viktigt att inse att örter kan vara väl så potenta som syntetisk framställd medicin.

Liknande trådar

Hästvård Jag gör ofta "buklyft" på mina hästar för att kolla av rörligheten i ryggen. Min ena häst har super rörlighet, lyfter jättefint men har...
Svar
18
· Visningar
1 302
Foder & Strö Ger våra hästar mineral kraft för högpresterande hästar. Brukar ge orginal. Men fanns inte inne i foderbutiken sist.. Två av hästarna...
Svar
3
· Visningar
426
Senast: skiesabove
·
Hästvård Olyckan är ett faktum. Pållen ska stå på box med gipsbandage i minst 8.veckor. Era bästa tips för att göra det drägligt för både häst...
2
Svar
31
· Visningar
1 627
Senast: MiniLi
·
Hästvård var inne på klinik igår med min häst då han fått sig en sparkskada i hagen, röntgen såg fin ut men ultraljudet kunde man se en liten...
Svar
0
· Visningar
218
Senast: casio01
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka