Bostadssökande - referenser

aiquen

Trådstartare
Ibland när man läser "bostad sökes"-annonser kan det stå "referenser finns" i annonsen. Vilka referenser är detta? Alltså vilka referenser är intressanta för en hyresvärd? Är det främst goda vitsord från tidigare hyresvärdar som betyder något eller kan det vara "vem som helst" som känner personen: en nära vän? Chef? Kollega? Ett simpelt anställningsbevis som visar att man faktiskt har arbete och att det inte bara är något man ev. påstår?

Hur får man sig annars att framstå som en intressant (d.v.s. bra, pålitlig) hyresgäst för en hyresvärd, rent allmänt? Skötsamma, rökfria, fast inkomst gäller ju praktiskt taget alla, tydligen, om man läser runt lite just bland alla annonser som finns. Så hur sållas det? Eller görs det ens; är annonser rentav ganska ointressanta för de flesta hyresvärdar?

Sv: Bostadssökande - referenser

När jag sökte bostad var det nästan stört omöjligt att få svar när jag svarade på annonser om bostad uthyres, däremot fick jag en hyfsad trave svar när jag själv satte in en annons och hade helt plötsligt flera att välja på. Så jo, hyresvärdar kollar på annonser.

Som referens lämnade jag min chef. Om hyresvärden hade frågat om fler referenser så hade jag lämnat vänner, bekanta och kollegor. Någon tidigare hyresvärd hade jag inte direkt då jag inte haft någon på väldigt många år (jag hade bott i dåvarande sambons hus i många år).

För mig som uthyrare hade referenser från tidigare hyresvärd samt chef till exempel varit bra. Nu tog jag dock inte referenser. Däremot hade tjejen jag hyr ut till tagit med sig sitt pass/leg samt anställningsavtal (plus gav mig länk till hennes arbetsplats hemsida där hon stod med på medarbetarsidan) när hon kom och tittade på lägenheten. Det kändes seriöst och bra, men mest gick jag på magkänsla.

När jag la ut min annons fick jag ca 250 (300?) svar på ungefär en vecka. Absoluta majoriteten var uppenbara skitsvar - "Hej maila mig jag behöver din lägenhet", "hej, låter intressant, vill ha mer info, ring mig mvh tommy" etc. Många hade överhuvudtaget inte läst annonsen så dem svarade jag inte ens. De jag fastnade för hade skrivit artiga, välskrivna mail där de visade att de läst och förstått annonsen och där de beskrev sig själva lite kort. Stort plus för dem som skrev exakt var de jobbade eller studerade.

Jag fick kanske 20 okej mail och 10 som var bra. Av dem kändes tre jättebra och slutligen valde jag en tjej som kom och tittade. Hon var snabb på att svara på mail, kunde komma och titta på lägenheten i princip direkt och var noga med att hon ville göra allt by the book (ordentligt avtal etc). Det kändes tryggt och bra för mig eftersom jag är lite anal och orolig av mig.

Att lägga ut en annons tror jag absolut är bra! Jag kollade igenom sökes-annonserna men hittade ingen bra där men det är ju absolut en väg att gå.

Jag som är hyresvärd letar alltid bland "önskas hyra" annonser.
Om jag sätter ut en annons själv så drunknar jag i svar.
Det är inte hanterbart.
Vissa sökande på bostäderna kan dessutom bli riktigt obehagliga i sin iver att övertyga mig om att de skall ha bostaden.

Det jag vill hitta i en annons är skötsamt, rökfritt och kravlöst.
T.ex. går "Jag vill ha rent och fint omkring mig" bort.
Hygien skall dels vara en självklarhet och dels så vill jag inte ha någon pedant som skall klaga på allt.
Referenser skall helst vara arbetsgivare och någon tidigare hyresvärd.
Urvalet gör jag sedan efter hur väl jag tror att hyresgästen skulle trivas och klara av boendet.
Hyresgäster som trivs klagar mindre och är rädda om bostäderna.

Först och främst ID-kontroll innan man ens får titta på bostaden.
Kontroller som jag gör sedan är arbete/skola.
Det skall finnas en inkomst.
Kronofogden och skattmasen får en påringning.
Om jag hittar några lögner i det läget så är det kört.
Och nästa gång så kommer jag även att leta efter domar.
Den som inte klarar av några enkla instruktioner från min sida i samband med visning går också bort.

Det går ju inte alltid bra ändå.
Men husen står i alla fall kvar och mår bra.
Och jag har alltid fått in mina hyror.
Det får duga.

Hur tänker du då?

T.ex. går "Jag vill ha rent och fint omkring mig" bort
För mig var det tvärtom - det var precis en sån person jag sökte. Någon som aldrig kommer repa mitt golv eller strunta i att städa spisen i ett halvår.

Jag ville ha en pedant, skötsam och noggrann person. Icke-rökare givetvis, och definitivt inga husdjur.

Hur tänker du då?

De som jag har hyrt ut till som vill ha "rent och fint" har hittills haft många krav och klagomål.
Det är ett evigt tjat om än det ena och än det andra.
Folk som är litet mera slarviga av sig gnäller inte så mycket.
Den som nött mest på en av bostäderna är hysteriskt renlig och klagande.
Fint skall det vara och då så bökas det och dras runt på saker.

Jag vill ha lugn och ro och uthyrningen skall helst fungera som ett självspelande piano.

Någon som aldrig kommer repa mitt golv eller strunta i att städa spisen i ett halvår.

Mina golv har klarat sig bra.
Inga direkta repor mer än normal förslitning.
Om spisen är skitig när de bor där struntar jag faktiskt i, bara den är ren när nästa hyresgäst skall flytta in.

Nu så hyr jag ju ut med förstahandskontrakt och på lång tid.
Så en skitig spis är det ju bara hyresgästen som lider av, inte jag.
Och vart efter åren går så blir ju ytskikt och vitvaror gamla oavsett.
Jag har inte för avsikt att bo i de bostäderna igen för egen del alls.

Ibland när man läser "bostad sökes"-annonser kan det stå "referenser finns" i annonsen. Vilka referenser är detta? Alltså vilka referenser är intressanta för en hyresvärd? Är det främst goda vitsord från tidigare hyresvärdar som betyder något eller kan det vara "vem som helst" som känner personen: en nära vän? Chef? Kollega? Ett simpelt anställningsbevis som visar att man faktiskt har arbete och att det inte bara är något man ev. påstår?

Hur får man sig annars att framstå som en intressant (d.v.s. bra, pålitlig) hyresgäst för en hyresvärd, rent allmänt? Skötsamma, rökfria, fast inkomst gäller ju praktiskt taget alla, tydligen, om man läser runt lite just bland alla annonser som finns. Så hur sållas det? Eller görs det ens; är annonser rentav ganska ointressanta för de flesta hyresvärdar?

Jag har själv aldrig hyrt ut, men däremot haft väldigt lätt att få hyra själv.
Trots att jag både röker och har husdjur hos mig ibland har jag tom fått erbjudande om att hyra när jag svarat på annonser där det uttryckligen stått "Ingen rökning eller husdjur".
Det jag fått som feedback från hyresvärdar om varför de tyckt att jag verkade vettig har varit att jag inte skrivit något om mig själv som tex "skötsam", "lugn", "ordningsam", "ärlig" osv osv. Det är så självklart att det inte ska behöva sägas.
Istället har jag skrivit om vad jag gjort, gör, vill göra och överlag hur jag lever mitt liv. Sen har det gått att läsa mellan raderna hur jag är som person. Jag har inte hållit tillbaka på något som kan tänkas vara negativt heller, och frågat om allt som spelar roll för min trivsel. Jag har varit kräsen med att vissa grejer måste stämma för att jag ska trivas.
För mig har det varit viktigt att den som hyr ut har ungefär samma syn som mig på hur saker och ting ska vara, för bådas skull.
Sen har jag alltid rundat av med någon mening om att jag inte har betalningsanmärkningar och att jag har papper på allt jag påstått om mig själv, ungefär.
Antingen har jag inte fått något svar alls eller ett jättepositivt svar och frågan om när jag vill komma och kolla.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka