Bostadsrätt?!

replica

Trådstartare
Tack vare min kära mor som tipsade om en bostadsrätt till salu igår har jag fått dille på den:angel:

Det är en 3a på 83kvm, markplan med stor trädgård (har bott tillsammans med mamma + syster i en liknande lägenhet i samma område när vi var små.. älskade den lägenheten:love:)..

Begärt pris är 495 000 kr eller högstbjudande och hyran ligger på 3 941 kr/mån.Då ingår värme, vatten och kabel-TV.

Jag har räknat lite fram och tillbaka, bland annat gjort en boendekalkyl på en hemsida med en kontantinsats på 55 000kr. Låter då detta rimligt per månad för hyra, lån etc?

Boendekostnad:
Ränteutgift 2 090
Amortering 0
Månadsavgift 3 941
Månadsutgift 6 031

Enligt en annan sida skulle vi få ca 11.500 kr kvar att leva på varje månad. (Räknar vi bort den totala mängd räkningar vi har nu varje månad skulle vi ha runt 5300kr kvar till "Övrigt"). Skulle det gå? Lägger man mycket på bostaden (som t.ex vid hus?) Är väldigt grön när det gäller just bostadsrätter...:o

Hoppas någon förstår sig på mitt virriga inlägg..:angel:

Sv: Bostadsrätt?!

Jag köpte ju en br i samma stad som dig i sommras. Visst det kostar, var kanske inte direkt beredd på att det var ett par tusen dyrare än innan när jag bodde i hr. Nu är jag själv och står för alla räkningar. Är man två med inkomst från båda är det lite lättare.

Men, ska du inte amortera alls?

Nu såg jag vilken lgh det var med, tänk på att de är jättepopulära och priset kommer sannerligen gå upp..!

Har räknat med att den lär gå upp.. Kan sätta en större summa pengar som kontantinsats också om det skulle behövas.. Frågan är ju bara om det ens är värt att titta mer på den? Vi bor i hyresrätt nu (2a, 62,5kvm 3630kr mån).. Har ingen aning alls hur pass mycket dyrare det blir med bostadsrätt (förutom hyran+avbetalning av lånet då)

När det gäller amorteringar tror jag de är inräknade i ränteutgiften, den totala summan varje månad har bara skilt sig ett par hundralappar när jag har kollat på olika banker..

Har som sagt 0 erfarenheter så synpunkter o tankar mottages tacksamt!:bow:

Jag betalar ca 1400 kr extra till lånet, sedan dras det var tredje månad runt 5-6000 till amorteringar. Som det ser ut nu så betalar jag 2700 i "hyra" och 3300 läggs i kontot som lånet dras ifrån. Visst, det är lite mer än vad jag betalar för lånen, men då kan jag ta pengar därirån om jag ex behöver köpa ngt till lgh.

Har ni lånelöfte? Om inte, skaffa det FÖRST innan ni kikar vidare, för på de flesta budgivningarna får man inte vara med om man inte har det. Sen kan det gå väldigt fort efter visningen med budgivning osv.

Såhär tror jag....

rörlig ränta, räknar med 6% av 440.000 = 2200 kr/mån i ränta
Dock är kanske 20% av 495.000 kr topplån (i många banker iaf)? Dvs 99.000 kr Dvs 99-55tkr=44tkr blir topplån

ammortera bör ni göra med 1000 kr eller mer i mån.

Så vi säger 2200+1000+3 941= 7141 kr

Då tillkommer el, försäkring osv. Så om man ska räkna och ta i lite för att vara på den säkra sidan skulle jag säga att 8000 kanske ni behöver/bör lägga varje mån på boendet.

Lägger man mycket på bostaden (som t.ex vid hus?) Är väldigt grön när det gäller just bostadsrätter...:o

Du står för underhållet av bostaden själv, d.v.s ytskikt (tapeter, målning, golv etc.), om kylen, frys eller spis pajar så får du köpa en ny själv. Badrumsinredning får du också köpa själv. I stort sett det invändiga förutom el och VVS har man skyldighet att underhålla. Därför är det nästan ett måste att ni kan lägga undan kanske en tusenlapp per månad i alla fall i långsiktigt sparande som ni kan använda för underhåll och reparationer när det behövs. För det utvändiga står bostadsrättsföreningen vilket i princip innebär att du är en del av det också om du är medlem i den. Större arbeten köps oftast in via firmor men kan ju också läggas ut som jobb på bostadsrättsinnehavarna om t.ex. stämman kommer överens om det.

Glöm inte att granska bostadsrättsförening ekonomi ordentligt om ni funderar på att lägga bud, det är inte kul om det blir en höjning av månadsavgiften på större belopp för att ekonomin är dåligt skött. Viktigt kan också vara att kolla beroende på husens ålder om det är stambytt eller inte, det är en mycket stor utgift för en BRF. Om ni inte är duktiga på att granska en årsredovisning själva så ta hjälp av någon som kan området, det är jätteviktigt.

Lycka till.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka