Bostadsarrende?

Lyrisk

Trådstartare
Snälla hjälp en helt grön "husköpare"!

Jag och min man har hittat den sötaste lilla sommarstugan någonsin, läget är nästan för bra för att vara sant, och priset helt inom våra ramar, men! Såklart ett men också..

Jag pratade just med mäklaren, och han berättade att det är ett bostadsarrende som löper till 2028, sen blir det omförhandling om hyra (den är redan betald fram till 2028), för man äger inte marken utan endast huset.

Det måste ju vara stendumt att ta ett lån och köpa på dessa villkor? För att inte tala om hur banken nästan drog en djup suck när det visade sig bli ett "lösöres-lån" istället för bostadslån..

Både jag och mannen backade när vi fick höra detta, men jag kan inte sluta fundera på, är det så dumt som det verkar? Tar folk lån på en relativt hög summa för att köpa ett hus (som inte är värt dom pengarna) på en tomt som någon annan äger? :confused:

Kolla med banken först att ni FÅR ta lån på ett hus som står på arrenderad mark. Det brukar man inte få nämligen.

Jo, det lät som att vi skulle få det med tanke på att vi är två heltidsarbetande utan tidigare lån, samt att vi kan betala en större del av köpesumman på huset, men nu tror jag inte att vi vill längre..

Det är väldigt vanligt att man har fritidshus "på ofri grund" så det är nog många som har köpt på liknade sätt. Jag vet inte så mycket om det själv men enligt expertisen ska det inte vara några problem egentligen. Det som kan hända 2028 är att det blir en hyreshöjning av marken men inte att man blir av den.

Tar folk lån på en relativt hög summa för att köpa ett hus (som inte är värt dom pengarna) på en tomt som någon annan äger? :confused:
Det är ju jättevanligt att folk köper fritidsbostäder på arrenderad mark. Kring Göteborg finns det dessutom större gårdar som ligger på arrenderad mark. Inga konstigheter alls.

Jag har ingen aning om huruvida det är jättevanligt eller inte, jag har aldrig "vart inne i svängen" tidigare, och ingen i vår familj heller :)
Men om det är så, så kanske det inte är helt galet att ta ett lån och köpa det här fantastiska lilla huset?

Hur kan man få ett hum om vad arrendekostnaden kan bli efter de här femton åren har gått?

Jag har ingen aning om huruvida det är jättevanligt eller inte, jag har aldrig "vart inne i svängen" tidigare, och ingen i vår familj heller :)
Men om det är så, så kanske det inte är helt galet att ta ett lån och köpa det här fantastiska lilla huset?

Hur kan man få ett hum om vad arrendekostnaden kan bli efter de här femton åren har gått?

Det är vanligt att både jordbruk, ekonomibyggnader och fritidshus arrenderas.
Ofri grund (eller ofri tomt) är ett begrepp i fastighetsrätt, för det förhållande som föreligger då byggnad uppförts av arrendator på arrenderad mark, och står på mark som inte ägs av samma person som äger byggnaden.[1] Nackdelen med att äga en byggnad som står på ofri grund är att den som äger marken kan säga upp arrendeavtalet. Jordägaren har då lösningsrätt enligt 8 kap 21 § jordabalken.[2]

19 § Arrendatorn får ej utan jordägarens samtycket upplåta nyttjanderätt till arrendestället eller del av detta. Han får dock, om ej annat avtalats, hyra ut ledigt utrymme i byggnad eller upplåta område av ouppodlad mark till upplagsplats eller för liknande ändamål, om det kan ske utan olägenhet för jordägaren.

första stycket får skilja från arrendestället bortfört eller överlåtet till den tillträdande arrendatorn inom tre månader från det arrendestället avträddes eller anspråk på lösen slutligen ogillades, tillfaller det jordägaren utan lösen.
första stycket förvärvat av en tidigare arrendator.
21 § och försummar han att inom tre månader efter anmaning föra bort egendomen, tillfaller den jordägaren utan lösen.

[paste:font size="3"]9 kap. 35 § och icke efter tillsägelse vidtager rättelse,
23 § första stycket 1--3 men sker rättelse innan jordägaren gjort bruk av sin rätt att säga upp avtalet, kan arrendatorn inte därefter skiljas från arrendestället på den grunden. Detsamma gäller, om jordägaren inte har sagt upp avtalet inom sex månader från det han fick kännedom om förhållande som avses i 23 § första stycket 4 eller 5. Lag (1984:678).

23 § första stycket 1 förverkad på grund av dröjsmål med betalning av arrendeavgift och har jordägaren med anledning därav uppsagt avtalet, får arrendatorn ej på grund av dröjsmålet skiljas från arrendestället, om arrendeavgiften betalas senast tolfte vardagen från uppsägningen. I avvaktan på att arrendatorn visar sig ha fullgjort vad som sålunda fordras för att återvinna arrenderätten, får beslut om vräkning icke meddelas förrän fjorton vardagar förflutit från uppsägningen.

21 § Har arrendatorn uppfört egen byggnad på arrendestället eller har han i övrigt nedlagt kostnad på detta utöver vad som ålegat honom, skall byggnaden eller vad som eljest utförts erbjudas jordägaren till inlösen, när arrendatorn frånträder arrendet. Har jordägaren ej inom en månad från det erbjudandet gjordes förklarat sig villig att antaga detta, får arrendatorn föra bort egendomen eller överlåta den till en tillträdande arrendator. Om han för bort egendomen, skall han dock återställa arrendestället i tjänligt skick.

Innebär det här att vi då efter femton år eventuellt måste flytta på huset?! (eller ge det till jordägaren?)

Vilken djungel av lagar och paragrafer, jag kommer plötsligt ihåg varför vi hyr vår lägenhet :idea:

Nej, det ser nog inte ut att bli det här huset, men vi fortsätter att drömma och kika vidare.. :)

Normalt sett nej.
Normalt sett så höjs arrendet efter index och rullar vidare år efter år. det kan bli en uppräkning av markhyran inför nästa avtalsperiod men det finns väl ngn form an arrende-nämd som ser till att dessa höjningar inte blir oskäliga

Det finns alltid en risk att bli av med arrendet om det gäller ett fritidshus.
Om markägaren får igenom en ändring till att där skall bli permanentbostäder så kan arrendet sägas upp.
För ett antal år sedan så upphörde ett helt sommarstugeområde i Stockholmstrakten på det viset.
Man kunde då få en sommarstuga "på rot" bara man flyttade bort den.

Det förvånar mig att arrendet är betalat ända fram till 2028. Är du helt säker på detta? Normalt sett betalar man ju per år, det verkar lite märkligt att behöva betala så långt i förväg för en sommarstuga. Vad ligger arrendet på nu? För när du dessutom skriver att priset på huset är bra så blir jag lite misstänksam, de arrendetomtshus jag har sett som varit tilltalande pris på har alltid haft ganska saftiga arrenden. Där jag håller lite koll är det dock storstadsnära så det kan ju möjligtvis vara annorlunda i dina trakter.

Varför inte träffa markägarna och kolla vad de är för några och om du kommer att komma överens med dem? Vilken prisklass handlar det om? Kan det motsvara kostnaden av att hyra en sommarstuga i 14 år?

Vilka markägarna är i dag spelar inte så stor roll för framtiden.
De kan dö, sälja eller bli exproprierade av kommunen.

Nja, för mig hade det spelat rätt stor roll. Sannolikheten för förändringar i nuvarande avtal t ex. Vad man planerar för området etc

Förutom att det där är en artikel med ganska lågt fakta innehåll och mycket känslobaserat innehåll vilket gör det hela svårtbedömt. Så är exploatering ett godkänt skäl för avslutat arrende. Det är också ganska stor skillnad på exploateringstryck i en större stad, finns det en översiktsplan eller en detaljplan är det ju helt klart värt att kolla upp innan man väljer att arrendera marken. Kommunalägd mark är alltid mer riskabel än privatägd, eftersom viljeinriktningen svänger ca va 4de år.
Många bostadsarrenden ligger dock på privatmark i områden där det inte råder exploateringstryck på samma vis som i stockholms förrorter.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka