Borttagning av tandsten på gammal katt - risker?

Tires

Trådstartare
Har en kattherre som blir 16 år i sommar men pigg som en 5-åring! Han har diabetes sen 2 år tillbaka som behandlas med insulinsprutor 2 ggr/dag. Var inne för ett par månader sen hos vet då sockret strulade och de tog alla möjliga prover på honom för att komma fram till att alla värden var jättebra förutom då att sockret låg något lågt. Detta är nu korrigerat och han har bra sockervärden oxå.

Så till "problemet"! När vi var och vaccinerade sist sa tjejjen att det kunde vara idé att ta bort lite tandsten då han hade lite sånt. Vi har aldrig behövt göra något åt tänderna på våra katter någonsin (förutom en lös tand på forna gammeltanten) men jag har förstått att ibland kan man behöva ta bort just tandsten. Katten i fråga är ju inte purung längre och ingreppet kräver att katten sövs. Är lite sådär inför att söva gammla katter men tjejjen sa att bara kroppen är frisk i övrigt ska det kunna gå. Han är ju konstaterad "frisk".

Överväger fördelarna med tandstensborttagning riskerna med sövningen? Han är ju så glad o frisk i övrigt att tandstensborttagningen kanske kan förlänga hans livskvalitée än mer? Vad har ni för erfarenheter!?

Sv: Borttagning av tandsten på gammal katt - risker?

Ingen som har någon erfarenhet?

Delar upp frågan då...

Är det någon som har erfarenhet av att söva en gammal katt?

Är det någon som har erfarenhet av att ta bort tandsten och märkt av om det har haft någon positiv effekt på katten?

Hej,

Innan man söver äldre katter skall alltid vet kolla upp kattens fysik, hjärtat och ev vissa prover. Om allt är ok går det bra att söva katten.

Vi tog bort tandsten 1/år med vår förra katt. Det funkade utmärkt.

Lycka till

Ingen som har någon erfarenhet?

Delar upp frågan då...

Är det någon som har erfarenhet av att söva en gammal katt?
Japp. Jag var och tog bort tandsten och drog ut sex tänder på min gammelkatt, då 15 år gammal. Han klarade sövningen jättebra. Visst han var trött efteråt, men det är ju alla katter efter narkos.
Är det någon som har erfarenhet av att ta bort tandsten och märkt av om det har haft någon positiv effekt på katten?
Jag märkte ingen sån där dramatisk "åh-han-har-blivit-kattunge-igen"-förändring. Men med tanke på hur det såg ut i munnen på honom så måste han må väldigt mycket bättre nu.
Jag var med under hela "operationen" då de tog bort tandsten, och jag trodde inte att det var så mycket mer. Men det var tandlossning på flera tänder och en tand hade början till FORL som är en väldigt plågsam sjukdom. Så som sagt, han blev 6 tänder fattigare. Men han klarar sig bra utan dem.

Jag tror dessutom att det var bättre att jag fick det gjort så fort som möjligt, ju längre man väntar ju större blir ju riskerna. Och väntar man så blir ju eventuella tandproblem värre.
Vet inte om din katt har tandlossning eller nått sånt, men gör man inget åt det så blir det ju värre.

Om du väljer att ta bort tandsten på honom så rekomenderar jag att du börjar borsta tänderna på honom åtminstone 2 ggr per vecka. Det är det bästa förebyggande som finns mot tandsten och andra problem. Kan vara svårt att vänja som när dom blivit så gamla (och envisa), men en del accepterar det.
Jag har köpt en katttandkräm, men den gillar inte min katt, så jag tar lite av gelen från kattmaten istället. Tandkrämen för katter (och hundar) har ingen annan betydelse än att det ska smaka gott. Men min katt gillar inte fisk...:)

Tack båda för svaren!!

Nu känns det lite lättare att ringa vet o boka tid för lite service av tänder...;)

Vår vet snackade nåt om att åtgärda tänderna på Casper, 13 år gammal, diabeteskatt. Men vi känner att vi inte fick grepp på VAD som skulle åtgärdas, o kommer inte låta söva honom om det inte är absolut nödvändigt. En del tandstenspill kan man göra under lättare lugnande, och han har definitivt inte mycket tandsten, så jag har svårt att tänka mig att vi promt måste söva honom. Vill inte ta den risken.

Problemet om man inte ger katten lugnande är att man inte får bort all tandsten och då kan man egentligen låta det vara ogjort. Bättre att göra det ordentligt. Om katten inte får lugnande kommer man aldrig åt tillräckligt bra för att få bort all tandsten vilket resulterar i att man måste ta tandsten betydligt oftare än om man faktiskt tar bort den helt och hållet.

Man behöver ju inte lägga en katt under full narkos när man tar tandsten.

Jag vet ju inte om det Aramis har räknas som mycket eller lite tandsten. Det jag har märkt av är att djurkliniken jag är på just nu mer än gärna åtgärdar saker och ibland känns det som om man som djurägare inte har någon koll på vart ens pengar tar vägen.

Men, eftersom han inte har kollats ingående i munnen då det inte behövts tidigare kanske man skulle göra det, dels för att ta bort den där tandstenen som finns och kolla efter andra saker såsom tandlossning. Bara djuret får vara friskt i övrigt är det ofta tänderna som begränsar hur gammalt det kan bli...

Men jag kommer inte vara mindre orolig för det när han sövs...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka