Bortsprungen hund kom rätt

mandalaki

Trådstartare
Ursäkta en icke-hundmänniska, jag kanske trampar i något tabuklavér nu för man bör säkert inte adoptera irländska gatuhundar - men om ni kan överse med det:

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2511843-hunden-flash-hittad-valbehallen

Så glad man blir över kloka människor. Både han som kom på att kalla på hunden på engelska och de som fattade att folk som den skygga hunden kände behövdes på plats.

Men som sagt, det är säkert vansinne och riskerar sprida sjukdomar och kostar en förmögenhet att flyga hit folk. Men ändå ;)

Jag instämmer med dig. Denna artikel samt en annan om en ung kvinna som reagerade på spårvagnen mot mobbning ger oss alla hopp.

Väldigt rörande att killen fann sig och lockade på hunden med namn och på engelska, så inga missförstånd skulle ske. :love:

Men som sagt, det är säkert vansinne och riskerar sprida sjukdomar och kostar en förmögenhet att flyga hit folk. Men ändå ;)

Irland är väl förhållandevis "minst ont", så: you may live on. ;)

Men det är klart att alldeles oavsett vad man tycker om "adoptions"-hundar kan man ju bli glad över att det gick bra för hundindividen. :)

(Sen kan jag inte hjälpa att jag också blir glad över att en "icke-hundmänniska" känner till problemen med importerade gatuhundar... :D)

Irland är väl förhållandevis "minst ont", så: you may live on. ;)

Men det är klart att alldeles oavsett vad man tycker om "adoptions"-hundar kan man ju bli glad över att det gick bra för hundindividen. :)

(Sen kan jag inte hjälpa att jag också blir glad över att en "icke-hundmänniska" känner till problemen med importerade gatuhundar... :D)
Avdankade kapphundar o BCs från Irland är väldigt rymmningsbenägna o svåra att få tag på då dom i regel varit väldigt lite hanterade av människor.
Att ta hit hundar i parti o minut (inte bara från Irland) o placera dem i jourhem innan det ens finns ett riktigt hem påtänkt borde vara olagligt.

Självklart är det bra att jycken hittades så fort. Men under tiden har vi adoptionshundar som svälter o fryser ihjäl efter rymningar som kunnat förhindras om de som handhar hundarna när de anländer till Sverige hade minimala kunskaper om hund o hundars beteende.

Skönt att hunden kom tillrätta. Kan instämma med bland annat Vallhund att det där med import av hundar inte är helt lyckat i alla lägen, iaf inte om hunden bara ska has som sällskap, finns massvis med oönskade hundar som behöver nya hem, det är inte direkt så att våra hundstall gapar tommar runt om i landet. Importerar man för avel eller tävling är det lite annorlunda dock.

Men ja, skönt att det slutade lyckligt.

Nu framkommer ju inte riktigt all sanning i artikeln, men ja. Hunden har inte bott ''flera år på gatan''. På Irland finns inte gatuhundar i samma utsträckning som i andra länder som folk väljer att ''adoptera'' ifrån. De hundar som kommer från Irland har alltid haft en familj från början, där hunden antingen rymt eller blivit utkastad. Då blir dom snabbt upplockade av hundstallen på Irland. I vissa fall är hundarna svåra att fånga in och får därför bo på gatan lite längre. Det föds inte hundar hejvilt på gatorna på Irland.

Ang att hundar från Irland ska vara rymningsbenägna har jag aldrig märkt av. Har haft ett 20-tal i jour och har kunnat haft alla lösa. Främst BC. Och sjukdomsbilden på Irland är mindre än i Sverige då Irland är en ö. Tex dvärgbandmask finns ej på Irland. Och nej, jag är inte helt för ''adoption av gatuhundar''. Allt utom irländare går helt bort för mig, och jourhem tycker jag är en dålig lösning. Ordet adoption är inget jag använder mig av utan citationstecken.

Jätteskönt att Flash är hemma och helt underbart att så många människor har engagerat sig. Oavsett om det är en svensk eller utländsk hund så är det fortfarande ett liv.

Dessutom är jag bekant med problematiken fast vinklad på grekiska strykarkatter ;)

Åhå, där ser man! Jag som icke-kattmänniska :D hade i ärlighetens namn inte ens en liten aning om att något sådant förekom? Importerar man utländska gatukatter på samma sätt alltså? :confused:

@vallhund Jag håller med om att irländska rescues är långt ifrån oproblematiska de med, men jag tycker man kan nyansera litegrann i alla fall: för hundarna det gäller är skillnaden kanske inte så stor, för köparna i Sverige är skillnaden kanske inte så stor, men för tredje part (alltså alla vi andra hundar och hundägare i landet - plus alla som inte ens har eller bryr sig i hundar!) är det ändå rätt stor skillnad eftersom smittorisken från Irland inte går att jämföra med de flesta andra länder hundar dras in ifrån. Jag tycker fortfarande inte att det är världens bästa idé, men jag tycker det är väldigt mycket bättre än de som utsätter alla andra här för enormt onödiga risker.

Åhå, där ser man! Jag som icke-kattmänniska :D hade i ärlighetens namn inte ens en liten aning om att något sådant förekom? Importerar man utländska gatukatter på samma sätt alltså? :confused:

I princip samma. Både i Grekland och Thailand har jag sett organisationer som tar hand om djur och sedan letar nya ägare till dem i andra länder.

Ett par goda vänner har en katt som de tog med från Grekland när hon bara var några veckor gammal. De hade matat henne på en taverna några kvällar, en kväll såg de några barn vara elaka mot henne och då tog de hand om henne. Djurskyddsorganisationen på ön fixade med vaccinationer och annat som det behövdes och sedan fick hon komma till Sverige.

Med tanke på hur många hemlösa katter som finns i Sverige är jag hård motståndare till det där men jag förstår samtidigt människor som ser en katt som far illa om de inte förbarmar sig över den.

@vallhund Jag håller med om att irländska rescues är långt ifrån oproblematiska de med, men jag tycker man kan nyansera litegrann i alla fall: för hundarna det gäller är skillnaden kanske inte så stor, för köparna i Sverige är skillnaden kanske inte så stor, men för tredje part (alltså alla vi andra hundar och hundägare i landet - plus alla som inte ens har eller bryr sig i hundar!) är det ändå rätt stor skillnad eftersom smittorisken från Irland inte går att jämföra med de flesta andra länder hundar dras in ifrån. Jag tycker fortfarande inte att det är världens bästa idé, men jag tycker det är väldigt mycket bättre än de som utsätter alla andra här för enormt onödiga risker.
Visserligen, men ff tar de hit hundar i parti o minut o placerar dem i jourhem. Tråden handlar om en jycke på rymmen o just irländarna har jag stött på/läst om rymmare som svälter ihjäl eller försvinner efter några månader eftersom de inte låter sig infångas.

Kastrera, vaccinera, avliva vb o släpp ut resten så kan de inte föröka sig iaf.

Håller med dig. Det är alldeles för många hundar som ''räddas'' för räddandets skull. Väldigt gamla hundar, hundar med brutna ben och ruttna ögon osv. Känns som det kanske vore bättre att dom hundarna fick somna, när det redan finns ett överflöd av hundar så varför spara på dom allra svagaste..

Håller med dig. Det är alldeles för många hundar som ''räddas'' för räddandets skull. Väldigt gamla hundar, hundar med brutna ben och ruttna ögon osv. Känns som det kanske vore bättre att dom hundarna fick somna, när det redan finns ett överflöd av hundar så varför spara på dom allra svagaste..
För att inte tala om den gamla rumänska tiken som kom hit med en väldigt stor STD tumör i de yttre könsorganen, eller den kastrerade tiken som valpade straxt efter att hon kom till Sverige.

Visserligen, men ff tar de hit hundar i parti o minut o placerar dem i jourhem. Tråden handlar om en jycke på rymmen o just irländarna har jag stött på/läst om rymmare som svälter ihjäl eller försvinner efter några månader eftersom de inte låter sig infångas.

Håller absolut med i det sistnämnda. Minns mycket väl synen av alla hundar som drällde runt på Turkiets gator förra sommaren. Usch. Oavsett hur välanpassade hundarna än är till sitt samhälle så skar det i hjärtat att se hundar, smala som fågelungar ligga och sova i brunnarna på stranden medans jag visste att min hund (förmodligen) låg hemma i soffan med sambon och åt popcorn. Men det är väl egentligen inte det som gör mig mest ledsen/arg. Utan snarare hur alla människor bara struntar i det. Vi satt på en restaurang och fick besök utav 3 golden valpar som smygit sig under vårat bord. Restaurangägaren såg det och kastade bestick åt dom och det blev total kalabalik. Jag började faktiskt gråta för jag TYCKER inte att det är rätt. Det ligger i deras natur att föröka sig och eftersom att vi kan göra någonting åt det så tycker jag moraliskt sätt att vi borde göra det också!

För att inte tala om den gamla rumänska tiken som kom hit med en väldigt stor STD tumör i de yttre könsorganen, eller den kastrerade tiken som valpade straxt efter att hon kom till Sverige.
Ja, veterinärbesiktningarna som gör innan hundarna tas hit är inget att hänga i julgranen direkt. Ibland undrar jag om dom ens tittar på hundarna eller bara skriver under intyget? Har kommit 2 st 4 mån valpar utan höftleder som högg när man kände på deras bakben..

Ja, veterinärbesiktningarna som gör innan hundarna tas hit är inget att hänga i julgranen direkt. Ibland undrar jag om dom ens tittar på hundarna eller bara skriver under intyget? Har kommit 2 st 4 mån valpar utan höftleder som högg när man kände på deras bakben..
:cry::cry::cry::cry:

Rädda alla liv, kosta vad det vill i lidande för de stackars hundarna som borde fått vandra vidare långt tidigare.....

Senast ändrad:
det är ju inte direkt sant att hundar på irland bor i bra familjer va isafore!!!
att säga att de inte har ett stort gatuhundsproblem är ju bara sorgligt.... sen tas de hit för det är såå syndom dem!! och joo jag har tyvrr flertalet personliga erfarenheter av dessa idiotföreningar som tar allt sätter de i jourhem där de får byta jourhem hit o dit,, där de efter år inte klarar av att gå fram till en människa ens i det hem de bor i för de är så fruktansvärträdda, efter att ha bott på jaa gatan!!! men allt o alla ska ju räddas....till alla pris!! tänk inte på hundens bästa överhuvudtaget.... misstänker vilken förening du samarbeteat med...

Nu framkommer ju inte riktigt all sanning i artikeln, men ja. Hunden har inte bott ''flera år på gatan''. På Irland finns inte gatuhundar i samma utsträckning som i andra länder som folk väljer att ''adoptera'' ifrån. De hundar som kommer från Irland har alltid haft en familj från början, där hunden antingen rymt eller blivit utkastad. Då blir dom snabbt upplockade av hundstallen på Irland. I vissa fall är hundarna svåra att fånga in och får därför bo på gatan lite längre. Det föds inte hundar hejvilt på gatorna på Irland.

Ang att hundar från Irland ska vara rymningsbenägna har jag aldrig märkt av. Har haft ett 20-tal i jour och har kunnat haft alla lösa. Främst BC. Och sjukdomsbilden på Irland är mindre än i Sverige då Irland är en ö. Tex dvärgbandmask finns ej på Irland. Och nej, jag är inte helt för ''adoption av gatuhundar''. Allt utom irländare går helt bort för mig, och jourhem tycker jag är en dålig lösning. Ordet adoption är inget jag använder mig av utan citationstecken.

Jätteskönt att Flash är hemma och helt underbart att så många människor har engagerat sig. Oavsett om det är en svensk eller utländsk hund så är det fortfarande ett liv.

det enda som var sant i det här inlägget är ju att de har yttesrt få sjukdomar som sprids jmfört med andra länder med jaaaaa massor av gatuhundar.... tror nog du har grovt missuppfattad den bilden av irland och gått på de lögner föreningarna kommer med....

det är ju inte direkt sant att hundar på irland bor i bra familjer va isafore!!!
att säga att de inte har ett stort gatuhundsproblem är ju bara sorgligt.... sen tas de hit för det är såå syndom dem!! och joo jag har tyvrr flertalet personliga erfarenheter av dessa idiotföreningar som tar allt sätter de i jourhem där de får byta jourhem hit o dit,, där de efter år inte klarar av att gå fram till en människa ens i det hem de bor i för de är så fruktansvärträdda, efter att ha bott på jaa gatan!!! men allt o alla ska ju räddas....till alla pris!! tänk inte på hundens bästa överhuvudtaget.... misstänker vilken förening du samarbeteat med...
Ingenstans har jag skrivit att dom bor i bra familjer. Oftast får dom inte ens komma in i huset utan bor på tomten eller i en lada tex. Men det är väldigt få hundar som bor på gatan just för att irländarna gör allt för att inte ha gatuhundar. Därav dessa kommunala pound som fångar in hundar o avlivar.

Jag har själv skrivit att jag tycker är jourhem är dåligt alternativ och att jag tycker att det avlivas alldeles för lite. Ofta "räddas" hundar på deras egen bekostnad. Du kan ju läsa alla inlägg jag skrivit innan du försöker säga emot mig med otrevlig ton.

Att alla hundar är rädda är att fara med väldig osanning.

Och jag har sett detta med egna ögon så kom inte o säg att jag är lurad av någon förening. Men visst, vilken förening är det då?

Vad är det för "border collies" som hamnar i rescues och skickas till Sverige? Eller menar du hundar som ser ut som border collies?
De seriösa rescues som är inriktade på BC skickar mig veterligen inte hundar utomlands.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka