Borste till karleden

Z

ZandraBson

Tjo!
Vad för borste använder ni till karleden?
Jag brukar använda en jättemjuk borste till karleden då jag är så rädd om det området på min häst.

Igår var en tjej med i stallet o skulle rida till min häst(då han inte är så jätteutbildad), när hon borstade honom använde hon en hård borste på karlederna och jag blev ganska upprörd och sa till henne att det får hon inte, men hon insisterade att man skulle det och det kändes inte riktigt som jag hade en chans att säga emot.

Så vad tycker ni? mjuk eller hård borste?

Sv: Borste till karleden

Min arab är jättekänslig i karlederna, både för smuts-skav och tryck. Så jag använder en handduk och torkar ur med. Om hon är lerig brukar jag också ta en handduk och torka bort leran annars blir lilla fröken arg på mig :p

Det beror på vad du menar med mjuk vs hård borste?
Jag använder en kort och täthårigryktborste och den anser jag som mjuk. De flesta borstar som anses som mjuka tycker jag är helt värdelösa när de bara viker sig, känns som att man skrapar på "ytan". jag inbillar mig att det beror på tätheten i borsten. Använder då hellre som någon skrev en handuk och torkar ur.

Anävnder samma borste som till resten av kroppen, vilket oftast är en mellanhård borste.

Jag brukar använda en rotborste, fast en som itne är så hård, men då är det mest till det ytligaste hårdaste smutset (torkad lera) o typ bara 3-4 borsttag, känns som att huden skulel bli irriterad om man tar mer (på araben) fast på isisen som har massa hår där går det bra att ta mer. På araben tar jag sen med fingrarna och plockar bort resten om det är nån lera kvar, eller spolar med vatten om det är blött fortfarande och jag för nån anlendning absolut måste få bort det just då hihi.

Jag tror det beror mycekt på hästen om det 'går' att ta med hårdare borste eller inte.

Jag använder en helt vanlig rotviska jag. Men vi spolar av benen vid intag om de är leriga så det är inte så mkt att borsta sen iaf.

Jag tycker inte att det var något att bli speciellt upprörd över. Reagerar hästen med att lyfta på hovarna? Borsta inte så hårt då, men jag tycker inte det spelar ngn roll vilken borste man har. Är hästen dålig i karlederna smörj in med helosan varje dag. Alla hästar är känsligare där iom den tunna huden.

Beror väl lite på hur "statusen" på karlederna är. Har hästen inga problem med dem så tror jag inte att en borste kan orsaka några skador där. Själv använder jag en mellanmjuk borste där, men är hon lerig så drar jag med rotviskan först och om hon är blöt så spolar jag av.

Har hästen mugg eller annan hudåkomma kan du vara lite extra uppmärksam. Men jag tror som sagt inte att en borste kan skada hästens karleder.

M-oaa

Tjo!
Vad för borste använder ni till karleden?
Jag brukar använda en jättemjuk borste till karleden då jag är så rädd om det området på min häst.

Igår var en tjej med i stallet o skulle rida till min häst(då han inte är så jätteutbildad), när hon borstade honom använde hon en hård borste på karlederna och jag blev ganska upprörd och sa till henne att det får hon inte, men hon insisterade att man skulle det och det kändes inte riktigt som jag hade en chans att säga emot.

Så vad tycker ni? mjuk eller hård borste?

Jag använder en rotviska som till resten av kroppen. Den är väl mellanhård. Skulle jag puttinutta med en mjuk borste skulle nog min häst bara bli irriterad :p han vill gärna att man tar med en hård borste i ansiktet också. men det skiljer sig nog väääldigt mkt från häst till häst. du märker ju om din häst visas obehag när man använder en hård borste, så då är det ju bara att byta till en mjukare :idea:

Använder en vanlig rotviska, inte hård och inte mjuk, min häst bryr sej inte övht om ifall man borstar som vanligt där. Har aldrig hört att man skulle ha en speciellt mjuk borste där..

Din häst, du bestämmer hur den ska skötas. Oavsett vad andra människor gör så är det i slutändan du som bestämmer över din egen häst. Skulle någon skita i vad jag sa skulle jag be personen att gå därifrån och rida min häst själv.

*kl*

Jag använder samma rotviska som på resten av kroppen. Den är inte jättehård men inte heller så mjuk som ryktborsten. Min islandshäst verkar tycka det upplägget är helt OK.

Jag brukar ta med den bortsen som jag håller i handen när jag borstar benen, är det lerigt så blir det rotviskan..

Är det egentligen många hästar som är sådär superkänsliga i karlederna? Alltså, huden är ju lite tunnare än på resten av kroppen, men SÅ tunn är den väl inte att den inte tål att borstas på?

Hästar är ju olika känsliga. Har ett sto väldigt tunn hud och som lätt får mugg, så är jag försiktigt och spolar hellre benen om de är leriga, en väldigt mjuk borste får ju knappast bort rejält torkad lera...Är hon lite lerig blir det en mjukare rotborste. Sedan har jag en welsh cob med en massa hovskägg och där använder jag först plastborste sedan rotborste, annars skulle han aldrig bli ren. Han har aldrig reagerat på behandlingen och har heller aldrig haft sår eller mugg i karlederna, så mitt råd är läs av hästen!

Samma borste som till resten av kroppen. Dvs skitig/fällande häst- kort hård rotborste, ren häst- lite längre mjuk rotviska. Men så är min häst inte särskilt känslig heller, han vill gärna bli gnuggad i ansiktet med hårdaste borsten:).

Hur gör du om hästen är lerig? Då funkar ju inte mjuk borste, bara hårdare/fingrar/slang som gäller?

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 153
Senast: Freazer
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 899
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 242
Senast: Juli0a
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
1 982
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar