Borsta tänderna??

giowanna

Trådstartare
Nu var det ungefär ett halvår sen vi va o tog bort tandsten på Arne, och efter det har han varit så kass på att tugga på ben! Han tuggar lite märgben, men när märgen är slut, är det inte så intressant längre.
Torkad-hud-pinnar har gått bra innan, men dessa ratar han nu också.
Köpte speciella tuggben, som likar de platta, malda benen, de åt han till en början, men inte heller dem duger.

Jag tycker redan det luktar illa igen, och funderar på att börja borsta hans tänder. Räcker det med borsten om man kör varje dag, eller behövs det tandskrapa också?

Är det dumt/svårt att börja borsta tänderna när han är tre år, och aldrig gjort det förr?

Kan tillägga att han äter torrfoder, och blir erbjuden tuggpinne/ben flera ggr i veckan.

Många frågor... :-)

Sv: Borsta tänderna??

Jag borstar tänderna på mina. Inte varje dag, men lite då och då när jag tycker att det behövs och jag kommer ihåg det. Med liten barntandborste och barntandkräm.

Ja, jag funderade på att göra detsamma, hoppas bara det tas på ett bra sätt... Kloklippningen är det värsta Arne vet... Men han går med på det med godis :-) Vi får träna på tandvisning o sammanband med borstning, så kanske det går?

Jag tror inte det kan vara dåligt på något sätt. Kan man hjälpa småhundar att behålla tänderna är det ju bara bra.

Jag borstar mina hundars tänder. Det började med när de var runt 4 år gamla på veterinärens inrådan.

Ingen av dem tycker ju att det är trevligt. Den ena var livrädd i början. Men med mycket beröm och en del godis så är det numer accepterat.

Jag tror inte det kan vara dåligt på något sätt. Kan man hjälpa småhundar att behålla tänderna är det ju bara bra.

Jag borstar mina hundars tänder. Det började med när de var runt 4 år gamla på veterinärens inrådan.

Ingen av dem tycker ju att det är trevligt. Den ena var livrädd i början. Men med mycket beröm och en del godis så är det numer accepterat.

Men va kul att höra att ngn lyckats! Borstar du varje dag?

Jag borstar dagligen :) Och tycker aboslut att du ska börja om du tycker att han luktar illa. Det är väl en ganska smart förbyggande åtgärd för att slippa problem i framtiden?

Tiken min är van sedan hon var unghund med tandborstning. Kör med barntandborste, levertandkräm, tandtråd (plackers :bow:) och tandstensskrapa när det behövs. Hon ligger oftast helt stilla och blundar medans jag joxar i hennes mund.

Hanen tog jag som omplacering för nästan ett halvår sedan, han är 4 år ganska precis. Och han var inte van vid någon form av hantering i munnen. Slogs och gav sej fan på att jag minsann inte skulle komma in i hans mun med vare sej tandborste eller enbart fingret med en gaslinda lindad runt.
Efter mycket bråkande och tjaffsande så funkar det idag fin fint. Han sitter snällt framför mej och låter mej borsta tänderna precis så länge som jag vill. Tandkrämen tycker han smakar tokigt gott så när vi är klara brukar han få en klick att äta upp :D

Sätt igång och träna! Mycket roligare att lägga ut pengar på tandborste och tandkräm än ännu en tandstensborttagning hos veterinär ;) (funkar fin fint att borsta med en gaslinda lindad runt fingret med tandkräm på med, man behöver inte ha tandborste)

Vart hittar man levertandkräm?

Vi kör barntandborste (Bamse:D) o barntandkräm när det behövs på vår. Han tycker mest matte är extremt jobbig som är och donar i munnen, men han ligger snäll kvar iaf. Knorrar bara så att säga:)

Men va kul. Vi ska börja testa ikväll, eller imorgon. Vill ha tid på mig, och inte en ettåring som står o stör :-) Barntandkräm o tandborste har vi hemma av just ettåringens anledning :-D Men vi kör nog med tandborste till en början, ifall han skulle få för sig att knipa ihop i fel läge ;)

Jag har en 13-åring som för några månader sedan var till veterinären och tog bort tandsten. Köpte då en tandborste i form av en "plupp" som man sätter på fingret + tandkräm för hundar (kycklingsmak). Hade aldrig borstat tänderna på min hund innan, men det var inga som helst problem. Tyckte "pluppen" var för mesig och började använda en vanlig tandborste istället. Brukar borsta då jag kommer ihåg men kommer tydligen ihåg lite för sällan, så munnen luktar skunk ibland ändå. För att ytterlgare förhindra tandsten (som måste tas bort under narkos = inte kul med så gammal hund) så köpte jag igår PlaqueOff från veterinären. Det är något slags alger som ska förbättra munhygienen.

Kan tillägga att min hund inte är ett dugg intresserad av att gnaga på ben eller äta någonting hårt mera.

Vart hittar man levertandkräm?

Vi kör barntandborste (Bamse:D) o barntandkräm när det behövs på vår. Han tycker mest matte är extremt jobbig som är och donar i munnen, men han ligger snäll kvar iaf. Knorrar bara så att säga:)

Jag kör också barntandborste, tror det är Bamse också ;)
Levertandkrämen hittar du på djuraffärer och hos veterinär. Kostade 90:- tuben sist jag köpte, men dom brukar räcka ett bra tag.

Jag har aldrig någonsin borstat tänderna på någon av dom hundar jag haft. Och dom har haft bra tänder hela livet.

Hunden jag har nu är 8 år och har aldrig fått tänderna borstade.

/Årets värsta matte? :crazy:

Vilken tur du har :)

Småhundar har ofta problem med tänderna sina, så har man tur att slippa problemen ska man nog känna sej lyckligt lottad.

Jag hade stor hund innan och vi borstade aldrig heller tänderna på henne. Hon mådde aldrig dåligt av det, eller hade problem med tandsten. Men det är ju olika som sagt :)

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Jag har en liten blandras tik på 9 år. Pigg och alltid varit frisk. Hon har dock aldrig varit förtjust i att tugga ben eller äta...
Svar
16
· Visningar
1 434
Senast: Lizzan
·
J
Övr. Hund Ni som har mini hundar typ chihuahua, pomeranian, york och liknande, hur och med vad borstar ni smidigast tänderna på era plutthundar...
Svar
9
· Visningar
3 373
Senast: Zizzy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Skadade hästar och konvalescenter