Borsta tänder

M

MaddeLen

Är det någon som regelbundet brukar borsta tänderna på katten?

Katten här hemma har börjat lukta huggorm i munnen nu och tänkte om tandborstning eventuellt skulle ha någon effekt.

Ni som borstar, vad använder ni för tandkräm. Har hört att det finns med leversmak, men gör den verkligen någon nytta för andedräkten? Går det att använda vanlig människotandkräm?

/Madde

Sv: Borsta tänder

Jag borstar aldrig tänderna på mina, jag ger dem rått kött och köttiga ben. De har utmärkt tandhälsa och andedräkt. Jag skulle nog hellre ge katten någon rå kycklingvinge lite då och då än att borsta. :)

Ja, jag skulle nog fundera mer på dieten. Får den bara blötmat så är det inget som sliter på tänderna jö..

Hade jag ens försökt borsta mina bebs tänder hade jag nog skadat mej :p
mina katter lider dock inte av dålig andedräkt heller. Ger både torrfoder och blötmat. Det finns ju sådana godis (?)bitar som ska vara bra mot tandsten samt andedräkten?

Katten får torrfoder och även "riktig" mat. Har inte testat köttben, det kanske vore något.

Gissar på att andedräkten har sitt ursprung i att han byter tänder för tillfället.

Googlade på just tandborstning och det visade sig vara ganska vanligt, just därför jag tänkte om någon hade erfarenhet av det här på buke.

/Madde

Jag har försökt börja borsta tänderna på min katt, men han är inte så samarbetsvillig.
Den första rekomendationen man brukar få är att linda lite gasbinda runt ett finger och gnugga på kattens tänder, sen kan man skaffa en liten, typ babytandborste att använda.
Det finns kattandkräm som ska smaka fisk (jo tjena!) den luktar äckelpäckel och min katt gillade den inte alls. Sist jag testade, så tog jag lite gele från mjukmaten på tandborsten och det gick ganska bra.
Det är själva borstningen som är viktigast och inte vilket medel man använder.

Man kan inte använda människotandkräm. Är inte hundra säker, men tror inte att katter tål fluor så bra.

Människortandkräm är direkt giftig för hundar och katter. Det är xylitolen i den som de inte tål, så ska man borsta tänderna med mer än vatten så är det nån hund/kattandkräm som gäller. Finns hos veterinärer. Säkert i djuraffärer med.
Sen beror det väl på orsaken till lukten om det har nån effekt. Är det massor med tandsten, måste den tas bort innan. Är det bara lite plack/förebyggande mot tandsten så är det minst varannan dag som gäller annars är borstningen verkningslös.
Det finns Plaque Off, ett algbaserat medel som man strör på maten som ska förebygga tandsten, men jag vet att vissa individer inte tål detta.
Dålig andedräkt kan även bero på infektioner, tex tonsillit eller tandlossning/inflammerat tandkött.

Liknande trådar

Katthälsa Är det fortfarande något man ”ska” göra på sina katter? Och som följdfråga, hur gör man?? Min gamla katt fick FORL tidigt och vi la...
Svar
7
· Visningar
817
Senast: tott
·
Katthälsa Har ni tandvårdsrutiner? Några bra produkter? Jag har varit nästan löjligt förskonad från katter med tandproblem hittills. Hanoo hade...
Svar
13
· Visningar
769
Senast: Sassy
·
Katthälsa Jag ska börja borsta tänderna på alla damer här hemma. Jättebra tror jag, fruktansvärt tror katterna. Tänkte börja med Maggan, som...
Svar
1
· Visningar
830
Senast: kma
·
Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
778

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka