Borsta katten med karda.

nangiialaa

Trådstartare
Att borsta min lilla tiger på sju månader görs på egen risk. Han är korthårig men med ganska tjock päls och han fäller riktigt mkt för tillfället. Använder en sådan karda att borsta honom med eftersom det är det enda som fungerar på honom. Saken är den att han mer eller mindre hatar att bli borstad, har han gjort enda sedan han var liiiten. Nu börjar jag tröttna på att knappt få han borstad och ha päls i exakt hela lägenheten eller behöva hålla fast honom ordentligt bara för att få han borstad. Håller jag honom är fräsningar och att han bits som ett brev på posten.

Alltså, några förslag på hur jag ska få honom att acceptera att jag borstar honom?
 
Sv: Borsta katten med karda.

Det är inte alla katter som gillar kardor. Dra den på din hand så får du känna att det är inte så himla skönt.
En del gillar att det river lite, andra hatar det.
Testat en furminator om du vill bli av med all päls?
Du har ju även en hankatt i slyngelålder, dvs dom är för jävliga!
Men jag blir fundersam på varför din katt fäller så mkt när den är så ung?
Hur är pälsen i övrigt? Mjuk och tovig? Blir den lätt statisk?
Fodret avgör mkt vilken kvalité dom får på pälsen och hur mkt de fäller.
 
Sv: Borsta katten med karda.

Vad är en furminator? :) haha
Han är genomjävlig imellanåt, ja! :P haha!
Både han och min andra katt har superfin päls, den är mjuk, glansig och absoult inte tovig.
Dem äter Royal Canin för katter mellan 4 - 12 månader (http://animail.se/royal-canin-kitten-36-10kg.html), så tror inte det är där problemet ligger? Dessutom fäller inte min andra katt, han är sex månader, knappt alls.
Tycker också det är lite konstigt iofs eftersom dem båda är helt innekatter, eller det kanske är där skon klämmer? Men som sagt, den andra fäller inte alls.
 
Sv: Borsta katten med karda.

Googla så får du se :)

Okej, men det kan ju vara en sån sak som könsmognad med om han inte är kastrerad?
En del fäller mer än andra också. Men om det inte avtar så skulle jag nog göra en koll hos vet, förutsatt att fällningen känns onormal.
Och i övrigt är det nog bara att vara envis med slyngelkatten. Har en hemma i samma ålder och att göra allt för att jävlas står högst på prio listan!
 
Sv: Borsta katten med karda.

Du får ta på dig arbetshandskar av skinn och jacka så att han inte river dig.
Jag har anvænt en tæt stålkam till en korthårig katt som fællde mycket, den tog med sig minst lika mycket løshår som kardan. Berøm mycket då han ær lugn, och kanske klia med ena handen och kamma lite førsiktigt med den andra. Lite godis i fickan och ta upp en liten smula då och då... Tvång i sista hand.
 
Sv: Borsta katten med karda.

Är det små plastpluppar längst ut på stråna i kardan? Har märkt att de flesta katter har lättare att acceptera en sån än en utan. Det river inte alls lika illa i huden.

Min kisse avskydde att bli borstad i början. Hon är visserligen långhårig, så det blev tovor och skräp i pälsen. Vi tränade en massa på att borsta med en liten "snäll" karda. Det gick mycket bättre om man inte höll i, utan bara drog lite försiktigt med kardan samtidigt som man klappade. Bara två tre gånger, sen en paus innan man försökte igen.
Numera älskar hon att bli borstad!

För att bli av med mycket päls på kort tid rekommenderar även jag en Furminator (finns billigare kopior på tradera/ebay som funkar bra). Har en till katten och en större till hästen, perfekt!
 
Sv: Borsta katten med karda.

Okej, men det kan ju vara en sån sak som könsmognad med om han inte är kastrerad?

Och i övrigt är det nog bara att vara envis med slyngelkatten. Har en hemma i samma ålder och att göra allt för att jävlas står högst på prio listan!

Dem båda är kastrerade sedan cirka en månad tillbaka! :)
Ja, jävlas det vet han hur han gör bäs, på alla sätt och vis! :P

Är det små plastpluppar längst ut på stråna i kardan? Har märkt att de flesta katter har lättare att acceptera en sån än en utan. Det river inte alls lika illa i hud

Nej, det är inga sådan pluppar men ska leta efter en sådan ifall han trivs med det bättre :)



Eftersom ni är två nu som rekomenderar en furminatior är detta mitt nästa ämne att googla! :D haha
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har en katt med extremt problematisk päls. Hon är korthårig, men med sjuka mängder ulligt underhår och hon fäller minst 8 av 12...
Svar
16
· Visningar
1 153
Senast: Hoarfrost
·
Hundavel & Ras Ursäkta ännu en sådan här tråd :p Jag funderar på att köpa hund, kanske inte detta året, men om ett, två år. Jag försöker hitta en...
2
Svar
20
· Visningar
6 575
Senast: NotlikeI
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 511
Senast: moonstruck
·
Övr. Katt Första gången jag skriver här på Katt! :laugh: Jag har en gammal, säkert 15årig, kastrerad hankatt, som vi tog hand om då vi flyttade...
Svar
6
· Visningar
15 565
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp