Borrelia och Erlichia

Iddefixen

Trådstartare
Om en häst har Borrelia och Erlichia, man finner förhöjda titrar genom blodprov.
Dock hittar man inget annat som tyder på infektion, anemi el dyl. Men hästen är hängig, slö och matt. Man antar att hästen haft smittorna under en längre period.

Kan man då behandla Borrelian? Och hur är det med Erlichian?

Har fått som svar (av veterinär) att när det gäller sådana här fall så är det ingen chans att hästen kommer att bli fullt brukbar igen. Sant eller inte?
Kan man inte ens ta föl på en sådan häst?

Sv: Borrelia och Erlichia

Pratade med min veterinär för några veckor sedan om obehandlad fästingsmitta. Samtalet gällde då ev. smitta av Anaplasmo (E).
H*n ansåg att har akuttoppen ( hög feber, apati, svullna ben, vinglighet m.m.)redan varit och vänt så finns ingen mening med att behandla utan då har hästen börjat ta hand om smittan och läka ut den själv. För flera år sedan så hade en studie gjorts av SLU och där hade man kommit fram till att hästarna blev fullt friska och användbara igen även om de inte blev behandlade. Men de kan därmot vara nedsatta länge efter en smitta och om jag förstår det rätt så kan obehandlade hästar få tillbaks toppen igen, men då bör den komma ganska fort efter den första.

Så här är två veterinärer och två olika svar.

Jag behandlade en ej akut elichias.
Hängig och avmagringsproblem.

Efter 7dygn behandling var där en helt ny häst !!

Agria betalar behandling på klinik som jag rekomenderar pga att magen kan falera.

Pratade med min veterinär för några veckor sedan om obehandlad fästingsmitta. Samtalet gällde då ev. smitta av Anaplasmo (E).
H*n ansåg att har akuttoppen ( hög feber, apati, svullna ben, vinglighet m.m.)redan varit och vänt så finns ingen mening med att behandla utan då har hästen börjat ta hand om smittan och läka ut den själv. För flera år sedan så hade en studie gjorts av SLU och där hade man kommit fram till att hästarna blev fullt friska och användbara igen även om de inte blev behandlade. Men de kan därmot vara nedsatta länge efter en smitta och om jag förstår det rätt så kan obehandlade hästar få tillbaks toppen igen, men då bör den komma ganska fort efter den första.

Så här är två veterinärer och två olika svar.

Förmodligen finns det lika många svar som veterinärer, åtminstone känns det så ibland. Min förra häst fick elischias o behandlades för detta två år i rad. Hästen hade inga märkbara symtom förrutom att hon inte ville äta sitt kraftfoder. Då tempade jag henne (41,9)o ringde ut veterinär som omgående påbörjade behandling. Exakt på dagen ett år senare hände samma sak igen.:bow:

Jag behandlade en ej akut elichias.
Hängig och avmagringsproblem.

Efter 7dygn behandling var där en helt ny häst !!

Agria betalar behandling på klinik som jag rekomenderar pga att magen kan falera.
Om jag har förstått det rätt så går magen alltid i första hand. Får hästen diarée så avbryts behandlingen. Sista gången vi hade en häst med elischias fick vi även nån "magmedicin" som vi skulle ge parallellt med sprutorna.:bow:

Min veterinär sa att han inte kunde göra något - för att Ag**a inte kommer att ersätta det. Så det enda som återstår är att jag rider hästen tills den säckar ihop igen, blir halt eller blir rejält hängig. Jag ska alltså rida en sjuk häst, rida sönder min häst. För innan dessa kan de inte göra något sa veterinären.

Känns så vidrigt att behöva göra så :cry:

låter jäkla konstigt. första jag skulle göra var att få en 2nd opinion!! :crazy: hur vet han att agria ej kommer ersätta?

på människor har dom ju upptäckt att antibiotika i höga doser över längre tid även gör kroniska fall friska. borde vara samma på häst.

Detta stämmer inte alls !!

Ring A***a själv och hör med dom direkt !

Stå på dig och vägra rida en sjuk häst...

på människor har dom ju upptäckt att antibiotika i höga doser över längre tid även gör kroniska fall friska. borde vara samma på häst.

Utomlands (tyskland?) behandlar de (vad jag har hört) betydligt längre med antibiotika mot fästingburna sjukdomar både på människor o djur. Alltså flera veckor och anser att detta ger betydligt bättre effekt.

Många hästar står med låga titrar utan att bära på infektionen. Därför är den testen ganska meningslös - det enda man säkert kan påvisa är att hästen stött på smittan (precis som vi dagligen stöter på en rad olika smittor) men eventuellt bekämpat den innan den fått fäste och orsakat en regelrätt infektion.

Bättre med utstryk eller PCR-prover; här får man besked om infektionsagenset finns i hästen för stunden. Anaplasma är enkel att kolla med ett vanligt blodprov medan borrelia kräver annan provtagning (ledvätska t ex, vilket inte är så avancerat det heller).

Antikroppar mot borrelia brukar man se allvarligare på än antikroppar mot anaplasma. Är parprover tagna? Hur höga var titrarna?

Jag tycker inte att du ska sätta igång en häst som inte är fräsch. Även om det inte är någon av de fästingburna sjukdomarna så lär det ju ändå finnas en anledning. Och den bör man fortsätta att utreda.

Ringde Agria för att få klarhet och jo...veterinären hade rätt :cry:
Dock är hästen oförklarligt halt idag igen - bara att hopps detta sitter i tills jag har hunnit till veterinär.

Jag känner mig totalt maktlös och vet inte vad jag ska göra :cry:
Känner mig rejält överkörd av de två veterinärer jag har haft kontakt med :(

Men snälla, det är väl inte försäkringsbolaget som bestämmer vad veterinären får göra eller inte göra. Vad de ERSÄTTER är en annan femma men har knappast något med vad veterinären FÅR eller SKA göra.

Behandla hästen om det behövs och betala själv om försäkringsbolaget krånglar.

Problemet är att behandlingen är jäkligt dyr.... Står de på klinik under tiden - vilket verkar vara bäst så går det inte att lösa utan att försäkringen täcker det.

Jag vet fall där försäkringen täckt kostnaderna?

Du kan mycket väl utföra behandlingen i hemmiljö. Min åsikt är att det är bättre för hästen; mindre stress, inget foderbyte, samma gamla bakterieflora som vanligt. Det är sällsynt att hästar drabbas av fatala diarréer vid tetracyklinbehandlingar. Om det skulle inträffa är det förstås en fördel att ha veterinären på plats för att snabbt kunna sätta in stora mängder vätskeersättning, men även dropp går ju att ge hemma i stallet.

Hur höga titrar har hästen?

Jo, vet att den kostar. Blir dock lite förvånad att de inte ersätter behandling. Att de inte ersätter titerprover står ju i villkoren vilket kom efter att folk i tid och otid tog dessa prover. Behandlingen står det dock inget om, bara den är väl indikerad. Känner till fall som ersatts, även av Agria.

Min har blivit behandlad för icke akut erlichias. Hon blev helt återställd.
Det satt i hela kroppen på henne, hältor som vandrade runt och muskelömhet i hela kroppen. Smärtan bara vandrade runt, ont i ryggen ena dagen, halt hf nästa dag. Ont i nacken dag 3, halt vb en vecka senare osv. Hon kunde vara BLOCKHALT i skritt, helt ohalt i trav!
Ett år höll vi på med utredningar och hon ledbehandlades jag vet gud inte hur många gånger.Fick akupunktur av en mkt duktig vet. varje vecka. Inget hjälpte.
Vet inte hur många röntgenplåtar som togs på henne, artroskopi gjordes, men man hittade noll nada ingenting som förklarade hennes problem. 7 veterinärer totalt kliade sig i huvudet.

Erlichiasprovet var positivt (titer 1:160)så som en sista utväg så fick hon behandling med tetracyklin. Och sedär - redan en vecka efter behandlingen så var hon varken halt eller muskelöm:bow:. Så visst hjälpte behandlingen.
Lite stel och skruttig periodvis var hon ett år efter ca, men inga hältor eller annat.

Agria ersatte utan att knota.

Hon har varit frisk nu i 4 år och idag är hon stolt mamma till en liten kille född i år:love:

Senast ändrad:

Agria betalade allt utan några som helst problem. Tyvärr fick våran häst bestående problem efter sin infektion och finns idag på de evigt gröna ängarna.

Min kille var sjuk länge (E)innan vi fattade vad det var (detta var snart 3 år sedan).
Han fick 14 dagar på sig av veterinären, vila, mycket mat och varmt täcke.
Om han inte hade blivit bättre hade vi börjat med behandling. Men nu blev han bättre.

Efter det kämpade vi i ett år mot återkommande muskelspänningar och stelhet.

Nu är han nästan helt frisk, någon dag ibland blir han oförklarligt stel och jätte trött, vilket jag vill skylla på E. De dagarna får han vila. Sen är det bra igen!
För honom var det nog bra att läka ut det själv, han har så känslig mage.

Har för mig att det var som så att du måste åka in med hästen till klinik för ex hälta, om de då konstaterar E eller B täcker försäkringen....
Men det är bara vad jag har för mig...

Jag har behandlat min ponny 3 gånger för erlichia och 2 av dessa gånger hade hon inga direkta symptom förutom att hon inte var den häst jag kände. Alltså hängig, fick hälta till och från, aptiten försvann och livsglädjen avtog. Alla 3 gånger behandlades hon direkt efter att provsvaren kommit hemma i stallet och det har funkat bra. Vi har fått ut alla 3 behandlingar på våran försäkring hos agria.

Sista behandligen gjorde vi för drygt 1 månad sen, hon har aldrig varit fräschare än vad hon är nu :laugh:. Men det har tagit på hennes krafter och framförallt benen efter behandlingarna. Hon rids enbart i skogen de dagar hon inte är allt för stel eller tappar sig allt för mkt bak, då går hon bara i hagen.

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
423
Hästvård Köpte en häst i oktober och allt var frid och fröjd tills jag kom tillbaka efter en veckas jullov. Hon hade vilat då och blivit ganska...
Svar
1
· Visningar
666
F
Hästvård Är spekulat på en häst som för ca 3 år sedan var hängig och blodprov visade först Erlichias och sedan även Borelia. Hästan blev väl...
Svar
5
· Visningar
1 522
Senast: Freeline
·
G
Hästvård Vårt föl, fött i mars, verkade trött, lite hängigt, blev sen i utvecklingen. Han hade inte visat symptom på att vara sjuk tidigare. Han...
Svar
13
· Visningar
2 636
Senast: glimt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda 2022
  • "Rimligt" pris för en hobbyhäst