Borrelia efter anaplasmabehandling?

Gabriol

Trådstartare
Min häst fick diagnosen anaplasma i September, han behandlades med tetracyklin iv i 7 dagar. Efter ca 1 månad tog vi ett nytt blodprov, då han fortfarande inte kändes helt OK.

Detta visade då att han hade borrelia. Enligt veterinären var han förmodligen smittad av detta redan innan, men att han inte hunnit bilda antikroppar mot det, alternativt att det legat latent och blommat upp när vi bekämpat anaplasman.

Är detta vanligt? Någon som varit med om liknande? :confused:

När jag har pratat med folk och läst lite mer om dessa sjukdomar verkar det som om att den generella uppfattningen är att anaplasma är svårare att bli av med än borrelia. Finns det några 'studier' gjorda på detta? Eller är det individuellt?

Sv: Borrelia efter anaplasmabehandling?

Enligt studier som finns så orsakar borrelia inga sjukdomstecken på hästar, och anaplasma ger endast en akut sjukdom med feber och ev hälta. Att det sedan åker runt en massa veterinärer och behandlar för dessa sjukdomar är helt galet, jag hade senast igår en diskussion om detta med två av mina lärare på hästmedicin på veterinärutbildningen vid SLU. Sök information på SVA´s (Sveriges Veterinärmedicinska Anstalt) hemsida och på mälarklinikens hemsida där det finns publicerade studier om just detta.
Antikroppsförekomst är inte = sjukdom eftersom genomgången infektion rel. sällan ger symtom. Ett bra sätt för oseriösa veterinärer att tjäna pengar på enligt mig, som strider mot både bra antibiotikaanvänding ur resistenssynpunkt och djurskyddssynpunkt då hästarna kan drabbas av allvarlig och ibland dödlig diarre vid denna behandling.

Intressant! Ska absolut läsa lite mer om det!

Men hur kan man påvisa sjukdom då, om ett blodprov (som ju visar mängden antikroppar?) inte är tillförlitligt?

Och om nu hästen verkligen har anaplasma eller borrelia, då borde man väl behandla, eller?

Enligt studier som finns så orsakar borrelia inga sjukdomstecken på hästar, och anaplasma ger endast en akut sjukdom med feber och ev hälta. Att det sedan åker runt en massa veterinärer och behandlar för dessa sjukdomar är helt galet, jag hade senast igår en diskussion om detta med två av mina lärare på hästmedicin på veterinärutbildningen vid SLU. Sök information på SVA´s (Sveriges Veterinärmedicinska Anstalt) hemsida och på mälarklinikens hemsida där det finns publicerade studier om just detta.
Antikroppsförekomst är inte = sjukdom eftersom genomgången infektion rel. sällan ger symtom. Ett bra sätt för oseriösa veterinärer att tjäna pengar på enligt mig, som strider mot både bra antibiotikaanvänding ur resistenssynpunkt och djurskyddssynpunkt då hästarna kan drabbas av allvarlig och ibland dödlig diarre vid denna behandling.

Alltså du får vara hur mkt veterinärstudent du vill men nu snackar du dynga rakt av. Om hade haft regelbunden kontakt med hästar som drabbas av dessa sjukdomar så hade du snabbt ändrat uppfattning. Orsaken till att det påstås att inte hästar blir sjuka i borrelia är som du säkert vet att de inte lyckats spåra bakterien i blodet, men uppenbarligen finns den någonstans i kroppen de har väl bara inte lyckats leta på rätt ställe. För jo hästar blir definitivt sjuka av borrelia och det är en mkt djävligare sjukdom än anaplasma.
Det är tur att veterinärer som har egen erfarenhet av dessa sjukdomar för att de verkar i hårt drabbade områden väljer att lita på sin erfarenhet.

Som en veterinär här i området (mkt hårt nersmittat av både borrelia och anaplasma) sa, om vi bara hade känt till dessa jävla sjukdomar många år tidigare så hade många hästar sluppit att bli avlivade alldeles för tidigt.
Eller du menar att det inte är att vara sjuk att vara halt på olika ben olika dagar, vara så öm i huden att de rycker till om man nuddar vid dem, ha superkondis ena dagen för att inte orka trava 10 minuter dagen efter utan flåsar som en blåsbälg och tar evigheter att återhämta sig, börja vrålfälla helt off säsong, muskelproblem mm mm för att inte tala om det värsta när borrelian går på nervsystemet och rörelsestörningarna kommer. Mkt konstigt är ju att det man ser på häst överensstämmer på väldigt många punkter med hur borreliainfektion ser ut på människa och där är det fullt accepterat att det är en sjukdom. Än konstigare är det att behandlingen alltid hjälper om den sätts in i tid.
Det är rätt konstigt att man behandlar mot något som påstås inte kunna ge sjukdom ändå blir hästen frisk av behandlingen :cool:

Ordna en praktikplats nästa sommar i ett område lika drabbat som detta så lovar jag dig att du har ändrat uppfattning om dessa sjukdomar innan sommaren är slut, du behöver inte se många drabbade hästar för att förstå att verkligheten inte ser ut som du tror.

Intressant! Ska absolut läsa lite mer om det!

Men hur kan man påvisa sjukdom då, om ett blodprov (som ju visar mängden antikroppar?) inte är tillförlitligt?

Och om nu hästen verkligen har anaplasma eller borrelia, då borde man väl behandla, eller?

I akut skede kan man påvisa anaplasmabakterien i PCR-prov. Dvs ett annat prov än antikroppsprovet.

Antikroppsprovet/titerprovet visar just vad det låter som, om hästen bildat antikroppar mot anaplasma och/eller borrelia. Som redan påpekats så säger det inget om hästen är sjuk. Däremot säger det att hästen träffat på anaplasma/borrelia och immunförsvaret bildat antikroppar.

Förr togs parprov, prov med 2 v mellanrum. Om titern (antikropparna) MER ÄN fördubblats mellan proven ansågs en aktiv infektion föreligga. Annars inte, utan då hade kroppen klarat av det själv.

Det har alltid varit omdebatterat hur man ska tolka en titer, och om en häst utan de akuta symptomen kan ha anaplasma/borrelia.

SLU/SVA har länge hävdat att icke-akut borrelios/anaplasma INTE finns t ex. Dvs hästar med hältor som vandrar runt, stela osv med förhöjda titrar är oavsett hur hög titern är INTE påverkas av sin a/b.

Having said that, så jag hade en valack som fick akut erlihios (det som nu kallas anaplasma), men vi missade då att det var det. Hursom, efter det kom besvären i ett. Han fick polyartrit (ledinflammation i flera leder), som dessutom vandrade runt, han fick ont i ryggen, balansproblem som kom och gick, gick ner i vikt och blev förändrad temperamentsmässigt. Titerprov togs tillslut och visade 1:160 för erlichios. Positiv titer är 1:80 och över, och titer dubblas hela tiden, dvs 1:80 - 1:160 - 1:320 - 1:640 osv.

Dvs hans titer var låg. SLU som i 8 månader kämpat med hältorna osv och hade utdömning kvar att erbjuda ansåg att han INTE hade besvär av erlichios, och OM han hade det gick det ändå inte behandla.. (!).

Jag bytte klinik, som redan på telefon när jag berättade bakgrunden började 'fylla i' med 'har den haft ont i ryggen?', 'har den..?' och jag bara satt och sa häpet 'ja, ja och ja'. Enligt den vet så 'skolboksexempel' på icke-akut erlichios.

Han skrevs in för behandling. När han skrevs in kunde han inte galoppera ordentligt (balanstrassel), hade böjreaktioner runt om högt och lågt på alla fyra benen, och var rent allmänt en skugga av sig själv hull och humörmässigt.

6 dagar senare skrevs han ut, lite stel (fick kortison för det några dagar), men u.a. på böjprov, pigg och glad och galopperade utmärkt väl. Första och hitills enda gången jag gråtit glädjetårar. Han fick aldrig någonsin tillbaka sina symptom.

Så, oavsett om han hade erlichios eller galopperande djungelsjuka, så tetracyklinet gjorde HELA skillnaden för honom, och var skillnaden mellan utdömning av en 5 år gammal häst, och en pigg och kry femåring.

Så, JAG skiter faktiskt ganska hårt i vad som sägs, jag skulle tveklöst behandla igen i samma läge. Dvs symptom som ej kan förklaras på annat vis, och som ej svarar på traditionell behandling, samt en förhöjd titer.

Jag har sen dess provtagit 2 andra hästar med misstanke anaplasma/borrelios där symptomen varit just de icke-akuta. Dessa har dock nollat på provet - och således givetvis inte behandlats. Hade de haft positiv titer hade jag utan tvekan behandlat.

Mitt försäkringsbolag betalade utan omsvep erlichiosbehandlingen där 2001, även fast det som sagt redan då var mkt omstritt ang icke-akut erlichios/borrelios. Men som de sa 'vi har sett så många hästar bli bra, så vi ersätter om behandlande veterinär anser det är befogat, det finns utredda och försöksbehandlade symptom som inte svarat på annan behandling och en positiv titer'. Vet dock ej hur de ställer sig idag.

Så, det är inte en helt lätt fråga, vilket man också inser när man ser hur många som faktiskt dragits med icke-akuta problem i kombination med positiv titer och som svarat på behandling. Kanske har dessa haft galopperande djungelsjuka, dvs någon annan åkomma och svarat bra på bredspektrumantibiotika, det är ju svårt att säga. Men jag skulle som sagt utefter det och egen erfarenhet prova att behandla en positiv titer och symptom som inte kan förklaras med annat och inte svarar på behandling. Vad har man att förlora när alt är utdömning liksom..

lite ot i tråden, men Alexandra, är du veterinär, eller bara VÄLDIGT olycksdrabbad? Du verkar vara så kunnig inom veterinär :) Verkar för övrigt vara en väldigt hemsk sjukdom som jag hoppas att jag aldrig kommer behöva uppleva!

'Bara' behövt besöka veterinärerna lite för ofta, och hästar som haft en 'förkärlek' för att inte drabbas av 'vanliga' grejer. Sen är jag intresserad med, och läser en hel del för att sätta mig in i saker och ting, dels allmänt men ffa om någon av mina drabbats av/misstänks ha drabbats av något. Och är det saker jag är intresserad av har jag enormt bra minne och kunskapen 'fastnar' lätt.

Forskningen visar ju på det du beskriver, men verkligheten för vissa hästar ser annorlunda ut. Min 5-åriga häst blev successivt mer och mer stel, och till slut kunde jag inte kratsa hovarna på honom utan en fight. Han ville inte leka, sprang aldrig i hagen trots att han tidigare varit en galoppmaskin, och var halt på tre ben. Efter att ha varit hos en veterinär som vägrade testa för Borrelia och istället behandlat de tre halta benen tre gånger var utan resultat, sökte jag mig till en större klinik. Efter att ha röntgat i princip hela hästen samt tagit prover för allehanda ovanliga sjukdomar utan resultat togs Borreliaprov, som visade på väldigt höga värden av antikroppar.

Min häst behandlades i fem dagar med tetracykliner, och den femte dagen var han ohalt. En månad efter detta hade antikropparna halverats, och nu, tre månader senare ger inte testerna utslag alls.

Behöver jag säga att pålle varit haltfri, pigg och tillfreds sedan behandlingen?

Nån sa till mig en gång :
Det är ni hästägare med mycket sjukdomar på era hästar som är dom mest kunniga:crazy:

Hej från Hambo

*kl*

Tack för alla svar!

Det är verkligen inte lätt att veta vem man ska lyssna på, en del veterinärer säger att det inte går att påvisa, en del säger att dom läker ut det själv och inte behöver behandlas och en del behandlar utan att ta några prover överhuvudtaget! :confused:

Jag håller också till i ett område med relativt mycket borrelia/anaplasma och min veterinär har behandlat en hel del hästar med detta, oftast med bra resultat. Så jag litar på hennes kunskap, och behandlar efter att blodprovet visat antikroppar.

Hästen i fråga har varit slö/ovillig från och till i närmre ett år, har dock inte varit halt eller ovanligt stel. Dock har han vilat pga skada mer än halva av det senaste året, så han har ju inte varit i full gång. Nu i sommar när han började komma igång kändes han också ovillig (jag reagerade inte så mycket på det först, då han oftast blir mycket slöare generellt när han går på bete) men allteftersom blev han även märkbart stel och även halt. När vi åkte till veterinären hade han ganska kraftiga böjprovsreaktioner runt om, även fast han bara var i "promenadridningskondis".

Så, ingen vet riktigt hur länge han har haft detta, men i värsta fall så länge som ett år. :crazy: Och proven visar fortfarande antikroppar, kan detta vara möjligt? Eller är det bara i den akuta fasen man ser antikroppar i blodprov?

Jag blir bara mer och mer förvirrad känner jag! :o

Bullshit!:mad:
Vi som lever ute i verkligheten och har hästar som drabbats av just Borrelia har andra erfarenheter än du.Innan du är torr bakom öronen och har praktisk erfarenhet ute i fält så tycker jag du skall vara mer ödmjuk...
Hoppas jag slipper få ut dig i stallet om jag skulle behöva veterinärhjälp.
En seriös veterinär lyssnar på hästägaren och hästens symtom.
Som hästägare har jag en gång på vets inrådan först inte behandlat Borrelian aggressivt och det förlängde min hästs lidande onödigt länge.
Ska du snacka om djurskydd så är det väl för jävligt om hästar skall gå runt med obehandlade sjukdomar.
Min erfarenhet är att obehandlade hästar får kroniska problem,och ju längre man väntar att behandla med Tetracyklin desto längre tar det att få hästen frisk.Väntar man för länge blir de inte bra.:crazy:

En frisk häst skall enligt mig ha full kapacitet ,inte enbart "överleva"!!
Obehandlade hästar överlever kanske, men till vilket pris?Jag vill inte ha en Zombie till häst i stallet ..

Jag skiter fullständigt i vad du tycker eller tror! Jag lyssnar på min häst!! Om min veterinär inte kan hjälpa hästen så letar jag reda på en veterinär som är kunnig inom området.Med den låsta inställning du har kommer du missa att hästar är individer( och de behandlas inte i flock utan som just individer.)

Den dan du tror du vet allt kommer du träffa på en häst som lär dig motsatsen;) om du orkar lyssna..

I rest my case och hoppas på att veterinärkåren i sverige kunde enas om hur de ska ha det, du kanske kan tipsa dessa erfarna veterinärer om att skriva i veterinärtidningen om deras erfarenheter? Hade jag sett ett solklart fall kanske jag blev övertygad! Var ligger dessa hårt drabbade områden du bor i?

Jag kan bara tala av egen erfarenhet.
Har en 09.a som i söndags blev färdigbehandlad med tetracyklin ( 7 dagars behandling ).
Så han är ännu inte helt återställd, men på riktigt god väg.
Men han får den tid han behövar - han är så pass ung, så han har ju tiden för sig...

Han har dock blivit MYCKET piggare och börjar återigen bli sitt gamla jag med glimten i ögat.

När han insjuknade med feber så var han mycket hängig och stel, han drabbades även av vinglighet (ataxi ).

Jag ville absolut inte riskera att låta honom självläka som några påstår att hästarna kan - men till vilket pris? Kanske med bestående mén som inte försvinner med tiden..?

Det var heller aldrig fråga om att jag fick något direkt val - veterinären ansåg med sin erfarenhet att behandling absolut skulle sättas in, detta även innan provsvaret från SVA förelåg.
vilket några dagar senare visade sig vara positivt för Anaplasma.

Det jag vill med mitt inlägg är att jag absolut vill förespråka behandling!!

Spinner vidare lite på detta..

Ni som haft hästar om varit sjuka, har ni tagit nytt blodprov efter behandling, för att få dom "friskförklarade"?

Spinner vidare lite på detta..

Ni som haft hästar om varit sjuka, har ni tagit nytt blodprov efter behandling, för att få dom "friskförklarade"?

Det kan man inte göra.

Tänk såhär: Nä hästen stöter på anaplasma tar det en tid innan kroppen mobiliserat sitt försvar och börjat bilda antikoppar. Först 14 dagar efter infektionstillfället är antikroppshalten (=titern) hög. Därefter kan den ligga kvar där under en lång period, oavsett om själva inkräktaren - anaplasman - förvinner eller inte. Efter några månader kan den ha sjunkit till samma nivåer som tidigare, men det tar lååååååång tid innan den är nere på noll igen.

Häst A blir sjuk, får hög feber och svullna ben under ett par dagar. Vi tar ett prov för koll av antikroppstitern - det visar noll!! Samtidigt tar vi en så kallar PCR (ett test där man istället påvsara anaplasmans DNA) och det är positivt. Hästen har anaplasma, men antikroppstitern har ännu inte hunnit stiga.

Häst B behandlas med Engemycin några dagar in i sjukdomsförloppet. Efter 3 veckor tas en antikroppstiter - oj, den är skyhög! Ja, men hästen har ändå inte anaplasma längre, men antikroppskurvan släpar efter och de höga nivåerna kommer att kvastå en längre tid.

Häst C har lite diffusa symptom. Vi tar ett blodprov och hittar en låg antikroppstiter. Har den anaplasmos? Troligen inte, så vida man inte misstänker att den är nyinfekterad och att kurvan inte hunnit stiga. Mer troligt har hästen ett helt annat problem, men tyvärr stirrar sig djurägaren blind på förekomsten av antikroppar.

Antikroppar finns alltid i vårt system, i mängder! Att ha antikroppar tyder på att immunförsvaret reagerat normalt och förhoppningsvis eliminerat angriparen.

Borrelia kan migrera runt och sätta sig i närliggande leder osv och gömma sig för provtagning. Anaplasma har man inte kunnat påvisa så. Vad som är sant ifråga om "kronisk anaplasmos" hoppas man ska framkomma. Att det finns någon form av följdsjukdom är känt, men om det rör sig om någon autoimmun process eller liknande har ännu inte kunnat fastställas. Det man vet är att "kronikerna" inte har en enda anaplasma i sig. Något har de, men vad? Kortison brukar kunna bota bra... En annan sak som tyvärr är sann är att många veterinärer skor sig på att behandla anaplasmos på låga titrar och utan att ha uteslutit andra diagnoser. "Sjukdomen" blir tillfälligt bra (tacka fan för det med bredspektumantibiotika med antiinflammatorisk effekt) och när symptomen återkommer heter det att anaplasmosen återkommit... Alla sätt är bra utom de dåliga.

Om ts häst inte hade några antikroppar vid provet efter behandling hade den sannolikt inte behövt någon behandling alls. Om den har antikroppar mot Borrelia är nog förklaringen den veterinären säger.

Tack för svaret, nu förstår jag lite bättre!

Hur kommer det sig att det vid första blodprovet visade Anaplasma, men att det sen efter första behandlingen (tog ett blodprov till någon månad efter behandlingen för att han fortfarande inte kändes ok) visade sig att han hade antikroppar/hög titer mot Borrelia istället? Kan Borrelian ligga "latent" och blomma ut när anaplasman är bekämpad? Eller har han fått Borrelia någon gång efter behandlingen mot Anaplasma?

Kan Borrelia/Anaplasma finnas i kroppen i så länge som 1 år och fortfarande visa förekomst av antikroppar efter så lång tid? Eller är hästen relativt nysmittad om den har hög titer?

Man tror inte att en hög antikroppstiter kan kvarstå så länge som ett år. Behandlingen för anaplasma är densamma som för borrelios, så att borrelian skulle ha överlevt den känns osannolikt. Tetracyklin har god penetrans i vävnaderna och bör komma åt även gömda borrelisar. Jag tror snarare att hästen 1) haft borrelia också innan beh men att titern ej hunnit stiga vid förra provtagningen eller att 2) hästen blivit infekterad efter behandlingen. Borrelia är inte en liten vek rackare som behöver få anaplasman undanröjd innan den kan orsaka en egen infektion!

Nu skulle jag avvakta och ta ett nytt prov 4 veckor efter det senaste. Förmodligen har titern sjunkit då. Det kan bli nödvändigt att be labbet titrera fram de exakta värdena istället för att gruppera ihop dem som nu görs (1:40, 1:80, 1:160, 1:320 osv) för att se en sänkning eller höjning.

Det tar tid att återhämta sig efter en akut borrelios eller anaplasmos oavsett om behandling sätts in eller ej.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka