Sv: Borrelia efter anaplasmabehandling?
Intressant! Ska absolut läsa lite mer om det!
Men hur kan man påvisa sjukdom då, om ett blodprov (som ju visar mängden antikroppar?) inte är tillförlitligt?
Och om nu hästen verkligen har anaplasma eller borrelia, då borde man väl behandla, eller?
I akut skede kan man påvisa anaplasmabakterien i PCR-prov. Dvs ett annat prov än antikroppsprovet.
Antikroppsprovet/titerprovet visar just vad det låter som, om hästen bildat antikroppar mot anaplasma och/eller borrelia. Som redan påpekats så säger det inget om hästen är sjuk. Däremot säger det att hästen träffat på anaplasma/borrelia och immunförsvaret bildat antikroppar.
Förr togs parprov, prov med 2 v mellanrum. Om titern (antikropparna) MER ÄN fördubblats mellan proven ansågs en aktiv infektion föreligga. Annars inte, utan då hade kroppen klarat av det själv.
Det har alltid varit omdebatterat hur man ska tolka en titer, och om en häst utan de akuta symptomen kan ha anaplasma/borrelia.
SLU/SVA har länge hävdat att icke-akut borrelios/anaplasma INTE finns t ex. Dvs hästar med hältor som vandrar runt, stela osv med förhöjda titrar är oavsett hur hög titern är INTE påverkas av sin a/b.
Having said that, så jag hade en valack som fick akut erlihios (det som nu kallas anaplasma), men vi missade då att det var det. Hursom, efter det kom besvären i ett. Han fick polyartrit (ledinflammation i flera leder), som dessutom vandrade runt, han fick ont i ryggen, balansproblem som kom och gick, gick ner i vikt och blev förändrad temperamentsmässigt. Titerprov togs tillslut och visade 1:160 för erlichios. Positiv titer är 1:80 och över, och titer dubblas hela tiden, dvs 1:80 - 1:160 - 1:320 - 1:640 osv.
Dvs hans titer var låg. SLU som i 8 månader kämpat med hältorna osv och hade utdömning kvar att erbjuda ansåg att han INTE hade besvär av erlichios, och OM han hade det gick det ändå inte behandla.. (!).
Jag bytte klinik, som redan på telefon när jag berättade bakgrunden började 'fylla i' med 'har den haft ont i ryggen?', 'har den..?' och jag bara satt och sa häpet 'ja, ja och ja'. Enligt den vet så 'skolboksexempel' på icke-akut erlichios.
Han skrevs in för behandling. När han skrevs in kunde han inte galoppera ordentligt (balanstrassel), hade böjreaktioner runt om högt och lågt på alla fyra benen, och var rent allmänt en skugga av sig själv hull och humörmässigt.
6 dagar senare skrevs han ut, lite stel (fick kortison för det några dagar), men u.a. på böjprov, pigg och glad och galopperade utmärkt väl. Första och hitills enda gången jag gråtit glädjetårar. Han fick aldrig någonsin tillbaka sina symptom.
Så, oavsett om han hade erlichios eller galopperande djungelsjuka, så tetracyklinet gjorde HELA skillnaden för honom, och var skillnaden mellan utdömning av en 5 år gammal häst, och en pigg och kry femåring.
Så, JAG skiter faktiskt ganska hårt i vad som sägs, jag skulle tveklöst behandla igen i samma läge. Dvs symptom som ej kan förklaras på annat vis, och som ej svarar på traditionell behandling, samt en förhöjd titer.
Jag har sen dess provtagit 2 andra hästar med misstanke anaplasma/borrelios där symptomen varit just de icke-akuta. Dessa har dock nollat på provet - och således givetvis inte behandlats. Hade de haft positiv titer hade jag utan tvekan behandlat.
Mitt försäkringsbolag betalade utan omsvep erlichiosbehandlingen där 2001, även fast det som sagt redan då var mkt omstritt ang icke-akut erlichios/borrelios. Men som de sa 'vi har sett så många hästar bli bra, så vi ersätter om behandlande veterinär anser det är befogat, det finns utredda och försöksbehandlade symptom som inte svarat på annan behandling och en positiv titer'. Vet dock ej hur de ställer sig idag.
Så, det är inte en helt lätt fråga, vilket man också inser när man ser hur många som faktiskt dragits med icke-akuta problem i kombination med positiv titer och som svarat på behandling. Kanske har dessa haft galopperande djungelsjuka, dvs någon annan åkomma och svarat bra på bredspektrumantibiotika, det är ju svårt att säga. Men jag skulle som sagt utefter det och egen erfarenhet prova att behandla en positiv titer och symptom som inte kan förklaras med annat och inte svarar på behandling. Vad har man att förlora när alt är utdömning liksom..