börjes ridbyxor samt hjälmtips

S

snuvig

jag är en alldeles grön liten (nja, rätt stor om man ska vara ärlig :D) nybörjare som drabbats av hästfeber av allvarligaste sort :love:. efter att snart ha klarat av min första termin på ridskola känner jag att det är dags att köpa ett par bra byxor och en hjälm.
har läst en hel del fina omdömen om börjes ridbyxor, att de sen verkar vara väldigt billiga gör ju inte saken sämre :d, men hur är storlekarna egentligen? ligger normalt mellan 42/44, vad bör jag satsa på då? eller ska jag titta efter nåt helt annat märke, isåfall vilket? och när det gäller hjälm, har ni nåt bra tips på en billig men bra nybörjarhjälm?

tacksam för svar!

Sv: börjes ridbyxor samt hjälmtips

ibland känns det som det hade varit skönt om det fanns EN hjälmsort och EN byxvariant så slapp man välja ;)

har kollat lite smått på
* euro-lites lättviktshjälm
* hi-lite plus
* hi-lite pro
* horsehead cool air
är det egentligen någon större skillnad på dessa? har ingen aning vilken storlek jag ska ha (varierar det mellan olika märken?) men jag antar att det alltid är bäst att prova hjälmen innan köp...

en helt ny värld detta ju :love:

har kollat lite smått på
* euro-lites lättviktshjälm
* hi-lite plus
* hi-lite pro
* horsehead cool air
är det egentligen någon större skillnad på dessa? har ingen aning vilken storlek jag ska ha (varierar det mellan olika märken?) men jag antar att det alltid är bäst att prova hjälmen innan köp...

Du måste absolut prova hjämen! Se till att den sitter åt överallt utan att trycka. Egentligen ska du kunna böja dig framåt utan att hakbandet är knäppt (utan att hjälmen trillar av), men den får absolut inte trycka nånstans, då kan man få ont i huvudet.
Det skiljer lite mellan de hjälmarna, men jag tycker att du ska prova några olika och välja den som känns bäst för dig. Så länge hjälmen är CE-märkt och godkänd, så kan du välja vilken du vill, ingen är säkrare än den andra.

Euro-lite är superskön, snygg och relativt billig (ca 700 kr tror jag). Den skulle jag ha satsat på om jag var du :)

börjes har underbart bra ridbyxor.
jag har haft mina i många år nu, och de ser inte ens ut att vara hälften så gamla som de verkligen är.
jag har 38 vanligtvis men har 36 i ridbyxorna därifrån (var ju liten när jag köpte dom ;) ), det funkar bra. sen om det är för att jag töjt ut dom medans jag vuxit vet jag inte :angel:

angående hjälm håller jag med dom andra om att prova olika modeller för att se vilken som sitter bäst på just dig, åk till en ridsportsbutik och be om hjälp från personalen

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har ett par ridbyxor som jag köpte precis när jag skulle börja rida, för ett halvår ca. alltså. Nu har dom tänjt ut sig rejält...
2
Svar
36
· Visningar
4 876
Senast: Millz
·
Utrustning Nästa vecka ska jag börja lära mig att tömköra, äntligen! :) Vad behöver jag för utrustning, tömkörningsgjord och tömmar? Nåt mer...
Svar
2
· Visningar
2 744
Senast: Magica
·
G
Utrustning Jag har två par ridbyxor (trots att jag är nybörjare). Ett par är knäskodda med någon sorts läder. Det andra paret har dubbelt tyg på...
2 3
Svar
54
· Visningar
6 816
Senast: Bowman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar