Börjat med låda.. Används jämt!

Etoile

Trådstartare
Hej! Jag har en hankatt som är utekatt..
Har ej haft låda till honom förut, eftersom han gjort sina behov ute.
Nu på senaste tiden (ca 2månader tillbaks) har han börjat gräva lite i en blomkruka inne.. vet ej om han pissat i den eller ej.
Han har även smugit upp på vinden och pissat där..
Har nu köpt kattsand till lådan och tagit fram den och ställt den nedanför ingången till vinden.
Han pissar i den flera gånger om dan (ca 4-5ggr) och bajsar typ 1g/dag. Han går fortfarande ute.
Nu till frågan.. Är det något medel i sanden som gör att de vill kissa och bajsa där, eller har han hela tiden varit i jättestort behov av en låda :confused:

Sv: Börjat med låda.. Används jämt!

Det är inget medel i sanden, katterna tycker om att gräva och deras instinkter säger åt dem att gräva ner sin avföring. Det börjar ju bli kallare ute nu så självklart tycker katten att det är skönt att få gå på låda inomhus istället för att behöva gå ut. Tänk dig själv om du blivit tvungen att springa och bajsa och kissa i snön hela vintrarna! :( Så jag tror kissen är väldigt glad.

/Erica

Vi hade två utekatter (de gick in och ut som de ville) i 13 år och de använde alltid lådan flitigt!

Visst kunde man se en skillnad under torr sommar och slabbig höst/vinter, men även på sommaren kunde de komma in bara för att gå på toa och sedan gå ut igen :smirk:

Som cheeserica säger, tänk dig själv att behöva gräva i nåt kallt och blött varje gång man är lite kissig :o

Okej.. Min kisse är ca 8år.. Anledningen till att vi inte har haft låda var att han slutade gå på den helt och hållet när han var yngre.. har aldrig försökt pissa inne förut..
Men nu är han helt besatt av den :crazy:

Min pisse fick en toalett(låda) när han va 16-17..
han lärde sig på en gång att han skulle använda den..bra att inte behöva gå ut tyckte han tror jag.. det var oxå så jag upptäckte att han hade urinvägsinfektion en gång..när han hela tiden satta sig i lådan å försökte kissa men det aldrig kom något.
hade han inte haft sin låda då..hade han förmodligen inte levt idag..
när han gjorde sina behov ute..hade jag ju ingen koll på om han kissade eller inte.

okej i så fall kan det ju vara bra.. men det jag tänkte på var ju att han helt plötsligt blev så besatt i den.. :crazy: :p

Klart han är besatt, han har ju plötsligt fått ett ställe där han VERKLIGEN kan markera att även inomhus är hans revir och ingen annans :D

Jaa det måste ju vara något sådant..
Tyckte bara att det var så konstigt att han helt plötsligt (efter 7år) börjat pissa inne.. hmm..
Men det kanske beror på att han börjar bli gammal också..?
Nu ska jag gå och mocka i hans låda... (för 3:e gången idag)

Liknande trådar

Katthälsa Jag har varit iväg på en "minisemester" i några dagar, utan katterna. När jag kom tillbaka berättade mina föräldrar att den kattsäng jag...
Svar
4
· Visningar
1 260
Senast: Sasse
·
S
Övr. Katt Våran ena hankatt som kastrerades för över en månad sedan har börjat kissa och bajsa utanför lådan. Han gör det ofta i provocerande...
Svar
1
· Visningar
801
Senast: cirkus
·
Katthälsa Det är så att vi har tre katter för tillfället och vi vet inte alls hur vi ska göra med den äldsta längre.. Rasmus, som han heter...
Svar
10
· Visningar
1 433
Senast: soffa
·
M
Övr. Katt Har en 8½ årig kastrerad kattpojk som är van vid att gå ut och in som han vill i huset. Har gjort detta alla åren hos min mamma (vi...
Svar
9
· Visningar
1 689
Senast: veronican
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Säng
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Tjockistråden 4

Hund, Katt, Andra Djur