Börjat "fjanta" ute

S

Skuggabaldur

Min häst har alltid varit jättebra att rida ut med ensam. Hon går fram överallt och tycker det är jätteskoj och allt är frid och fröjd.
Nu i vintras var jag borta i 3 veckor och hon hade vila (stod på stall på natten) och sedan jag kommit tillbaka har hon inte riktigt varit sig lik. (Jag har varit borta så länge förut och inga problem.) I början när jag red ut ville hon bara gå och stirra på annat hela tiden - totalt okoncentrerad. Det är bättre nu, men hon har inte alls bråttom från stallet längre utan segar sig därifrån. När vi vänder för att rida hem är det bråttom dock! Dessutom så tittar hon på precis allt, hoppar till för minsta lilla och ser spöken lite här och var.
Inget jag blir rädd för eller nåt, men det är lite irriterande... Vet ju att hon inte är riktigt rädd utan mest bara fjantar sig.
Innan jag åkte bort så kom det en annan häst till stallet och det var inga problem med det. När jag kom tillbaka och vi skulle rida ut tillsammans med honom så var de helt plötsligt ovänner och skitsura på varann:confused: . Och så nu när våren kom är de bästa vänner igen - går han ut ur hagen gnäggar hon efter honom (andra valacken räcker tydligen inte:D ).
Det här med att hon började skutta till för minsta småsak började för inte så längesen, när hon såg hingsten på granngården (träffat honom hundra gånger, men det är ju vår så...) Hon åt inte inne på två dagar efteråt, lilla stollfian! Bara tittade ut genom fönstret hela tiden.
Vissa dagar är hon sån också att hon har jättebråttom in i boxen, går raka vägen till fönstret och stirrar ut och sen ska hon ut igen!
Vad sjutton är det med henne egentligen? Hingsten har vi täffat igen sen dess och hon bryr sig inte ett dugg.
Det med ridningen måste ju vara nåt slags ledarskapsproblem, men det är lite konstigt för allt annat funkar. Nån som har nån idé? Hur ska jag träna med henne?
Känns ibland som att det är nåt som bekymrar henne eller hur man nu säger. Hon är ju tittigare än annars från marken också, men hon lyssnar bra och så.
Har haft henne i över 3 år så det borde ju inte vara att hon testar?
Kan ju även tala om att hon efter jag kom hem inte reds ordentligt på en till två månader pga att hon fick bronkit.

Ojsan vad långt det blev! Tror jag fick med allt iaf.

Sv: Börjat "fjanta" ute

hej!
jag tror nog också på vårkänslor. Vissa av mina medryttarhästar blir helt förbytta när det börjar bli varmt..Kan det ha att göra med vilan också? Överskottsenergi kan ju få vilken häst som helst att bli fjantig liksom.. Men du kan ju prova att arbeta lite med henne när du rider ut, som att få henne att gå i form, göra skänkelvikningar, förhållningar osv. Då kanske du tar uppmärksamheten från omgivningen lite grann.

Överskottsenergi och vårkänslor i ett kan nog te sig sådär.. Man känner ju själv att man blir jättepigg och glad i detta fina vädret :p

Det är nog inget allvarligt iaf :)

Nej det är nog inte allvarligt...
Har liknande problem med min pålle, hon har fått upp kondisen ordentligt +har fullt med vårkänslor så hon som alltid har varit så lugn och orädd har börjat titta, hoppa och skutta till för saker i skogen, fjanta sig rent ut sagt. Hon är inte rädd för hon har gått på vägarna massa gånger förut. Ofta är det ren trots, hon försöker ta överhanden. Väldigt irriterande när hon stannar och vägrar gå över en bro, t.ex - det gäller att ha tålamod... nu har hon brunstat i veckan så då har det också blivit lite extra fjantigt...

Så där är min fjording året om. Så för vår del beror det inte på vårkänslor. Förr red jag henne varje dag själv. Nu rider min dotter henne men mest med mig och min häst. När dom ska ut själva så beter hon sig så som du beskrev. Hoppar för allting, när hon vänder så ska hon sticka, taktar osv osv Är väldigt jobbig.
Vad kan man göra åt det eg?

Ja, vårkänslor har jag väl lutat åt med - skönt att ni också tror det:) . Det var just det att hon aldrig har betett sig så här tidigare år, så jag var lite rädd att det var något jag gjort fel eller nåt (när det gäller ridningen) - vad det gäller fönstertittandet står hon väl och spanar efter hingsten:D .
Försöker jobba med henne en del ute och ibland funkar det, ibland inte. Men vi får traggla på och hoppas att hysterin går över snart.

Så där är min fjording året om. Så för vår del beror det inte på vårkänslor. Förr red jag henne varje dag själv. Nu rider min dotter henne men mest med mig och min häst. När dom ska ut själva så beter hon sig så som du beskrev. Hoppar för allting, när hon vänder så ska hon sticka, taktar osv osv Är väldigt jobbig.
Vad kan man göra åt det eg?

Vad jobbigt! Ingen aning faktiskt... Hon kanske testar henne? Eller om din dotter känner sig osäker när de är ute själva och hästen känner det och passar på? I början när jag red ut med min lilla tjej själv, var jag väldigt osäker på hur det skulle gå (erfarenhet av häst som vänt och stuckit hem) och då blev ju hon lite ängslig också. Men jag gjorde så att jag tog det lungt och red korta bitar i början och vände själv innan hon började bli orolig. Sen red vi längre och längre bitar och nu är vi som sagt jämt ute själva:) .
Då trodde jag att jag tog det lugnt för hästens skull, men nu vet jag att henne hade det gått att rida ut med själv direkt, det var jag som var osäker bara:p .
Hoppas det löser sig för er!

Nej, min dotter är inte osäker. Hon är tuff som bara den. :rofl:
Det var ju hon som sa att hon skulle ut och testa när hon red ut förra helgen själv. Då red hon en rejäl runda.

Men däremot har vi haft medryttare som ramlat av och blivit rädda. Då har hon ju många ggr testat. Men jag tror inte att hon testar dottern eftersom det är hon som rider jämt. Har gjort så i över 2 år nu. Vi hade ingen medryttare i vinter pga hon blir jobbigare när hon kastat av eller skrämt någon. Men vi rider inte så mycket eftersom vi har tidsbrist och för många hästar. Håller på och försöker få ut henne på foder pga detta. Jag vet att fortsätter man rida ut själv så blir hon normal igen. Men man vill ju att hon ska bli det NU utan bråk. :D

Jaha, då kan det ju inte vara det nä :D .

Liknande trådar

Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 595
Senast: TinyWiny
·
Ridning Jag ger snart upp, hittar aldrig en bra häst :( Det hela började med min hyrponny som jag hade under 1 år, han skulle var jättesnäll...
2
Svar
23
· Visningar
3 713
Senast: EmmaBovary
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
2 082
Senast: Luff
·
Träning Vad skulle ni säga är bästa metoden för att arbeta bort "trams" i stil med sparka bakut, kickande och allmänt rodeobeteende? Jag...
2
Svar
23
· Visningar
3 503
Senast: Elzaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar