börjar min 1åring bli grå?

nasbom

Trådstartare
För ett år sedan fick vi en brun fölis efter Aerline H, en vit hingst.
mamman&mormor är brun, har Ragazzo, Condor M och Flamingo i sig.

Nu är min sötnos 1 år och börjar få gråa strån på kroppen. Lägger in bilder då det är mycket lättare än att beskriva med ord.

dsc00310_43647765.jpg

Här är på vänster sida, på stället det synd mest.
dsc00311_43647840.jpg

Och höger, där det är utspritt med strån lite varstans.
dsc00065_43648002.jpg

Och sist en bild på hela henne så ni får se helfärg.

Fick inga superbilder, men ni förstår ju iafl vad det är jag menar.
Undrar vad de gråa stråna är där för? kan det vara så att den lilla delen skimmel börjar visa sig i damen?

Värt att nämna med är väl att hon i Januari gick omkull i hagen och fick en fraktur på höften. Vilade 3 månader i box men är nu frisk från det. Kan detta ha något med det att göra?

Man blir ju som ägare lite nyfiken vad det är som händer, en vän hade ju en häst som skimla av vid 6års ålder efter att ha vart fux och var kritvit efter några år..

Tacksam för svar av er goda och kloka avels bukare! :D

Sv: börjar min 1åring bli grå?

Jag kan inte säga något efter att ha sett på bilderna, men det finns två möjligheter. Det är antingen att din häst är skimmel född brun och/eller så har den sabinoanlag som kan ge stickelhår och vita fläckar lite hur som.

Min två åring har likadant. fast mer. Typ på sidan om magen är det mest. I passet är hon svartbrun.

Vad jag luskat ut finns det inga skimlar i dom första leden iallafall? Kanske om mamman är för henne har jag inte hittat någonstans men har för mig att hon va brun...

Om din häst ska bli skimmel måste minst en av föräldrarna vara det. Alltså mamman eller pappan. Har en häst skimmelanlag så är den också skimmel, det är inget som kan ligga dolt och ploppa upp några generationer senare som t ex ett fuxanlag kan göra.
Så din hästs mamma kan inte heller vara skimmel om inte minst en av hennes föräldrar är det.

jag tror inte att det är en skimmel.

Jag tror att de vita håren är stickelhår som kommer av sabino-anlag.

Ungefär samma sak händer med min ettåring nu när vinterpälsen är fälld.
Hon är fux men massor utav vita hårstrån börjar tränga sig fram. Båda föräldrarna samt helsyskon är skimmlar...
Kan det alltså hända att hon blir skimmel i slutändan? När kan man med säkerhet märka det?

Nä det vet jag. Har dock inte kollat stona bakom.. Men tror inte det finns någon skimmel där.. jag tror ju inte heller denna kommer bli skimmel..=)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Storlek röd Kong?
  • Liten fodertunna?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka