Början till mugg?

E

emelit

Hästen min har trots mina pillriga fingrar och smörj med salva fått lite hård hud i ena karleden, på det vita benet.
Jag mjukar upp det med ljummet vatten varje dag och smörjer på med Skillingarydsalva. Men det verkar inte bli bättre :(
Hur ska jag gå till väga?
Det är allt jobbigt med tunhudade och känsliga hästar! Med ponnyn var det aldrig några såna här problem :angel: ;)

Sv: Början till mugg?

Hejsan!

Tvätta rent och pilla bort lite rugor och smörj/pensla karleden med fodertran. (Har allltid funkat för mig)
Men tvätta inte med vatten VARJE dag, riv heller inte bort rugorna varje dag!
Borsta bort ev lera och pensla på tran varje dag. Försvinner på nån vecka.
Har alltid fungerat för mig..
Fodertran finns bara att köpa på dunk (tror jag) Men då har du ett superbra medel för torra hovar oxå, kanske kan dela dunken med någon annan...
Mvh/P

Om du tvättar med vatten för ofta så blir det nätsintill motsatt effekt..

min häst fick mugg sen höst/tidig vinter förra året och jag fick då tipset att pilla bort det som går att få bort, spraya sedan med väl utspädd virkon och smörj sedan på hästsalva.
Jag tyckte det lät lite väl häftigt med virkon, men jag provade försiktigt och min häst reagerade inte alls på det som om det hade varit smärtsamt. Men inom en vecka var all mugg borta!

Det har inte kommit tillbaka...

Aaah, jag är alltså för noga :p

Vart finns virkon och fodertran att köpa?

Hej igen!
Ja, du e kanske lite för noga... :rofl:

Fodertran finns att köpa på lantmanna. Hos mig finns tranet bland allt annat foder.
Är en brun dunk.
Fråga de som jobbar där annars. Tran är ett fodermedel och inte ett "bekämpningsmedel" som Virkon är. Virkon används till att sanera djurstallar mm (anv bla då det finns ringorm/svamp)
Mvh/P

Hehe, okay, då får jag fara till närmsta foderförsäljare och fråga då. Så får vi se om jag kan få bukt med det innan det blir värre :)

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
860
Senast: Fiorano
·
Hästvård Min häst fick svår mugg som tog nästan 8 månader att läka ut helt (flertalet antibiotikabehandlingar invärtes och utvärtes). Detta...
Svar
0
· Visningar
535
Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
4 157
Senast: Hedwig
·
Hästvård Min häst fick förra hösten väldigt otäck mugg i ena karleden bak. Behandlade hela hösten (hade veterinär ute med) men det gav inte ed...
Svar
11
· Visningar
2 468
Senast: godishanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama