Börja trimma valpen??

jackietiff

Trådstartare
Hejsan,

Jag undrar när jag kan börja klippa och fixa med min lilla malteser/ shah-tzu valp som är nu fem och en halv månad gammal. Hon har fått lång päls så son ser inget och runt tassarna är det låååångt... och vill fixa till henne men undrar när man kan börja klippa pälsen eller spelar det ingen roll när man börjar?

Har hört att man kan störa hundens fälls ifall man klipper den för tidigt..

Ville bara kolla om det finns någon här som har något tips eller råd :)

Vill dock säga att om du inte är van att trimma hundar själv sen tidigare bör du ta hunden till en erfaren hundtrimmare i början som kan hjälpa hunden vänja sig och även lära dig hur du ska göra. Att få till en bra klippning är inte alltid helt lätt och just med valpar ska man vara försiktig så det inte blir obehagligt för dem. Att ha en hund som måste klippas för att må bra, men samtidigt blir helt rabiat när den ska klippas för att den upplevt obehav av det är ingen bra kombination.

Håller med ovanstående talare. Är man inte van att klippa hundar är det en fördel att ta hunden till ett hundtrim. Det kan vara en fördel att redan funderat ut om hunden ska maskinklippas eller klippas för hand. Dessa hobbyklippare som finns billigt i handeln är ingenting att använda sig av till att klippa en hund. I så fall är det bättre att kosta på ett par tusen till en riktig maskin som man kan byta skär på. När skären blir slöa luggar den pälsen och hunden upplever obehag. Tänk på att hunden ska vara badad och fönad torr och kammad innan man klipper. Det fungerar även dåligt att klippa en päls med kökssax. Behövs riktiga frisörsaxar för att få ett bra resultat.

Under åren vi hade pudlar klippte vi alltid hos hundtrimmare. Kändes tryggt att lämna hos en professionell människa, särskilt när man kom dit med dom som valpar och var helt "gröna" så att säga.

Jag instämmer med tidigare talare, att klippa hunden är ingenting du behöver vänta med att göra. Det är en fördel att hunden lär sig så tidigt som möjligt att borsta och klippa är trevligt om man gör det på rätt sätt. Pälshundarna brukar få en period runt 1-årsåldern när de får sin "vuxenpäls" och tovar ihop lätt. Då är det skönt om de redan innan har en pälslängd som man orkar sköta om.
Jag har jobbat som hundtrimmare och uppskattade att jag fick lära hundarna tycka det var trevligt att komma till mig redan som valpar. Kommer de in helt hoptovade och inte är vana vid att bli hanterade är det inte roligt varken för hunden eller trimmaren. Förhoppningsvis hittar du en trimmare som kan dela med sig av lite tips och visa vad du kan tänka på om du vill klippa lite hemma.

Vill lägga till mitt inlägg högre upp att du inte behöver vänta med att åka till en trimmare tills hunde faktiskt behöver klippas. Det finns inget som hindrar att du bokar en tid bara för att komma dit och låta hunden bekanta sig med miljön, trimmaren, vänja sig vid ljudet av maskinen och kanske få ett litet bad utan att något mer dramatiskt händer.

@jackietiff "Har hört att man kan störa hundens fälls ifall man klipper den för tidigt.."

Ingen risk, en päls som ska klippas växer oavsett. Däremot mår en strävhårig päls inte bra av att klippas, de skall trimmas för att förbli sträva.

Tack för alla svaren :)
Jag har vana av att klippa och trimma hundar från tidigare men har alltid lämnat dem hos våran trimmtjej som alltid fixat alla hundarna och så har jag fixat och så senare i hundarnas liv...

Jag har nu bokat tid hos henne för att hon ska tvätta henne och hjälpa henne att vänja sig vid miljön! Känns kul!!!
:laugh:

Vill bara lägga in en iaktagelse jag gjort nu när jag själv numera har en strävhårig trimmras.
Förvånandsvärt många tror att trimma hunden betyder att man trimmar med maskin. Träffade tom på ett par med en Dvärgschnauzer, som i 4 år kört med maskin och trott det var "trimning" och sen hade fått sig ett rejält uppvaknande när de hade lämnat in hunden till ett proffs som sagt "Den här kan jag inte trimma. Hon är ju klippt".

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har två chinese crested, en puff och en naken. När puffen var helpälsad ägnade jag mellan 20-40 minuter per dag till att borsta...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 111
Senast: Wenniz
·
Hundavel & Ras Dags för ännu en rastråd. Om två-tre år planerar jag att skaffa en till hund, då min äldsta hund då börjar bli lite äldre (jag har två...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
13 922
Senast: linnsan
·
E
Hästvård Moderator får gärna flytta tråden om den ligger fel. Jag gjorde världens blunder igår. Jag tyckte att det skulle vara bra om jag...
Svar
18
· Visningar
2 315
Senast: Springsteen
·
L
Hundhälsa Hejsan! Nu är det såhär att jag är lite fundersam över hur jag/vi ska göra med våran tik. Hon är nu bara 9 månader, har inte haft...
Svar
17
· Visningar
8 473
Senast: ljjossann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Retrievertråden
  • Senast tagna bilden XVI