Börja träna trail. Hur?

Mirre

Trådstartare
Vill börja träna min nordsvensk i trail.
Eller ja westernridning överhuvudtaget men inriktad på trail.
Han är riden men bara engelsk ridning. Och väldigt pigg.
Hur ska jag börja? Har jobbat med honom mycket från marken och det funkar bra. Knatade över (och påbörjad under) presseningar idag och det funakde super. Trodde faktiskt inte han skulle gå på den men det var inga problem. Vilka momen ingår i trail? Nåt man kan göra hemma som träning?

Sv: Börja träna trail. Hur?

Ja rider mycket trail, men ja är urdåig på att beskriva på internet hur man gör.. :crazy:
Men ja skulle nog träna mycket på att få honom att coola ner sig.. Bommar är ju alltid bra att ha, dem kan man göra många olika trail-momant med tex. skritt-travbommar, ryggningshinder, vända i fyrkant, sidepass å säkert mycket mer som min trötta hjärna inte kommer på just nu.. :D

Lycka till!! :)

Det som ingår i trail är div olika kombinationer av bommar, skritt-, och travcavaletti, galoppera över bommar på en volt, vända 360 grader i en fyrkant av bommar, backa genom ett L m fl. I princip vilka bom-kombinationer som helst kan det vara med en påhittig banbyggare.. :smirk: Sen är det ofta en bro och en grind med oxå.

Har inte tränat mkt trail men det som är grunden till alltihop är väl att ha en häst som klarar av alla möjliga sorters hinder och att man har bra kontroll på sin häst då det ofta är små utrymmen och mellanrum i banorna. :banana:

Vi har nog samma häst :D

Det gäller att koola ner honom och få honom att vääänta.
Och ETT steg i taget. -sen vänta igen-
Detta gäller nog oavsett vilket moment du gör.
Det tränar jag och Norpan på typ varje dag ;)

Börja med att traska (skritta) över vanliga bommar, det räcker med två-tre stycken.
Lungt och försikigt ska det gå! Varje islag är ett halvt minus, så inga trumvirlvlar här inte..!
Hästen ska liksom se sig för och ha full kontroll på vart den sätter ner sina tassar.
Och så ska det gå luuuuuuungt.
Sen minskar du avståndet mellan bommarna.

Good luck! ;)

Tack för tipsen alla!

Det där med ett steg i taget tränar vi på från marken just nu.
Funkar bra men får se hur det går från ryggen sen

Liknande trådar

Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
2 915
Senast: Lycan
·
Hästmänniskan Behöver nog mest skriva av mig och ventilera mina tankar... Har tre hästar. En swb, 17 år som jag precis börjat rehaba efter en...
Svar
18
· Visningar
2 460
Senast: MimmiNO
·
Western Förra sommaren började jag rida privatlektioner i westernridning efter flera års uppehåll från ridningen och har tidigare ridit...
Svar
4
· Visningar
4 323
Senast: Cam
·
Hästvård Jag skriver här nu och ber om råd då jag känner att jag behöver hjälp. Jag är ägare till ett 3-årigt engelskt fullblodssto sedan...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
17 109

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka