Börja tömköra

Sv: Börja tömköra

innan du tömkör så ska hästen vara van vid tränset och förstå vad du menar när du vill svänga och stanna.
när jag började med min så "tömkörde" jag honom i tränset. jag gick lite bakom bogen och gjorde precis som när man tömkör. drar hästen iväg då så är det lättare att fånga upp den än när du går långt bakom.
longera mycket innan så din häst lär sig rösthjälperna som smackningar och stanna.
sen är det bara att ta det lugnt. var gärna nånstans där det är inhägnat ifall hästen drar iväg och se till så den inte kan trassla in sig eller bli rädd för något.
min häst tyckte det var läskigast att höra smackningar bakom sig, han undrade lite vart jag var och ville vända sig och då kan man gå iväg en bit och tömköra hemåt så han/hon vill gå framåt.

lycka till.

hästen måste vänja sig med att någon går bakom, att tömmar kan ligga mot ben och rumpa och självklart vara van med tränset. Ta hjälp av en person som är duktig på tömköra i början, så att hästen och du lär er rätt från allra första början :) Det brukar behövas någon som går brevid hästen och leder den i början. Lycka till!

Miss Sixty skrev:
Vad ska man tänka på när man ska tömköra en häst för första gången i denns liv?
Skaffa professionell hjälp, precis som vid ridning.
Här i Skåne finns det flera återkommande kurser i tömkörning (kolla skånes ridsportförbunds hemsida på utbildning/kurser)
Jag har gått flera och även haft regelbunden hjälp av en lärare på Flyinge tidigare. Nu i början av juni ska jag och min fyraåring på kurs på Flyinge två dagar (Bo Jenå).
Det är viktigt att man gör det på rätt sätt tycker jag, annars gör det ingen nytta.

Mvh Eva

Liknande trådar

Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 393
Senast: Cs218
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
530
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 035
Träning Jag letade efter en sån här tråd men hitta ingen. En tråd där man kan skriva om sina framgångar i smått och stort med sin häst. Jag...
Svar
2
· Visningar
479
Senast: Emiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama