Börja tävlingshoppa?

E

Eccu

Hur Gör jag för att börja tävla? var kan man skaffa grönt kort till hoppningen?:) skulle bli jätteglad om jag fick svar på dessa frågor! :D

Sv: Börja tävlingshoppa?

Ta kontakt med din ridklubb och tala om att du skulle vilja börja att tävla,där hjälper de dig att ta ett grönt kort.
Innan du får kortet så får du gå en kurs, efter kursen får du göra ett prov. Klarar du provet så får du börja tävla,annars är det bara att göra om provet tills du klarar det.
Sen måste du ha licens för att få tävla, det räcker nog med lokal licens att börja med.Det hjälper även din ridlubb dig med om du frågar dem. Lycka till

Ja, först behöver du en häst, sen ett träns/sadel,sen ska du kunna gasa, styra och stanna.. Nu tillbax till det seriösa..:cool:

När du tävlar lokalt behöver hästen du tävlar vaccinationsintyg, hästen måste vara vaccinerad mot hästinfluensa. Du behöver oxå mätintyg (ponny licens på regionala tävlingar) och hästen måste också vara chippmärkt.

Som ryttare ska du ha ryttarlicens. Ryttarlicensen kan du få tag på hos din ridkubb, som kan intyga att du har gröntkort. (loklat ryttarlicens ligger på 250 kr) För att få grönt kort måste du vara över 13 år, annars får morsan gå kursen :D En Grönt kort kurs kan du gå hos någon ridklubb/ridskola. På kursen får du lära dig grundreglerna som gäller på en ryttartävling. Alla reglerna står i TR (Tävlings Reglementet) Vet inte vad ett grönt kort kostar, men inte är det dyrt ialf :D

När du nu har fixat alla kort å licenser å annat bajs, så letar du upp en proppsition http://www.ridsport.se/svrf2000/termin/mainf.htm där anmäler du dig till tävlingen, sen behöver du bara en transport :D

För att få tävla behöver du vitaridbyxor, du får tävla i klubbjacka på lokalatävlingar, men regionalt lr högre behövs kavaj. Du behöver också ridstövlar, chaps med skor får man också bara tävla med i lokalt.
Det här visste du säkert redan, men det är bra med lite grundfakta.. hoppas du förstog nått av det jag har skrivit :p

Allt du behöver veta om gröntkort och om hur man börjar tävla står på Svenska Ridsportsförbundetshemsida http://www2.ridsport.se/

lycka till !!! :D:bow:

Chaps och skor går utmärkt att tävla med även på regional nivå. Man behöver alltså inte ha ridstövlar. Iaf inte i hoppning, dressyr vet jag inte för jag har bara tävlat på lokal nivå och då med ridstövlar :D

Grönt kort finns att ta på dom flesta ridskolor tror jag.

För att få grönt kort måste du vara över 13 år, annars får morsan gå kursen
Du kan göra Grönt Kort-prov från det år du fyller 13, från 14 år är
det obligatoriskt att ryttaren själv avlagt provet.

För att få tävla behöver du vitaridbyxor, du får tävla i klubbjacka på lokalatävlingar, men regionalt lr högre behövs kavaj. Du behöver också ridstövlar, chaps med skor får man också bara tävla med i lokalt.

Ridbyxorna behöver inte vara vita, du behöver inte kavaj på regionala och chaps får du ha både lok, reg och nat.

Kanske vore bra att kolla TR innan man svarar?:smirk:

håller med dig. var mycket där som lät lite konstigt.

Vart de olika tävlingarna är någonstans hittar man på www.ridsport.nu under rubriken Tävlingskalender.

Där finns det också så kallade propositioner, alltså ett informationsblad om när tävlingen är och vilka klasser man kan tävla i. Där hittar du också information om hur mycket det kostar och hur du anmäler dej.

Att tävla är roligt och man behöver inte alls vara rädd för att göra bort sej eller för att det ska bli fel. Säg bara till någon an funktionärerna på tävlingen att du aldrig tävlat förr så hjälper de dej, eller åk med en kompis som vet hur det går till.
Lycka till!

Jag antar att plast_produkt2 skrev de "gamla reglerna".
Som Snuffsan sa, inte gäller nu.

En bra idé kan vara att inskaffa ett TR, Tävlingsreglementet, där står alla regler.

När jag tog mitt gröna Kort gick jag ingen kurs.. Utan beställde hem TR I och TR III(allmänt och hoppning), sen gäller det bara att läsa igenom en gång.. och sen lära sig att slå i boken.. den får du nämligen ha med dug när du skriver provet..;)

Hallå, är de någon klubb i södermanland som ska ha grönt kort-kurs i höst ? :S

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
1 323
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
941
Senast: Ketrawzc
·
Tävling Jag har blivit allt mer sugen på att börja tävla dressyr med min häst. Tänker att jag vill börja med att göra en programridning och ett...
Svar
5
· Visningar
1 197
Senast: Fiorano
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 717

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka