Jag började med att delta i onlinetävlingar, alltså du filmar programmet, skickar in och får en bedömning. Det ger möjlighet att fokusera på programmet snarare än miljön, och man blir lite mer avslappnad av att veta att det går att filma om ifall man rider fel eller så. Har även ridit program under vanlig dressyrträning för min vanliga tränare. Ju fler gånger du ridit programmet desto mindre behöver du tänka på att komma ihåg det och kan lägga mer fokus på själva ridningen.
Fortsatte sen med pay & ride innan jag kom ut på riktig tävling. Tävlingsdebuten gjordes på en mindre tävlingsplats med ganska få startande, vilket jag är nöjd med då det kändes lugnare med färre hästar och publik (inte för att nån av tävlingarna hittills varit stora, men värt att tänka på).
Är det så att ni inte brukar åka i väg alls så skulle jag åka och träna på andra ställen också innan, för att få in själva åkandet och för att se hur det är att rida i nya miljöer. Min häst är rutinerad men kan ändå reagera och då är det bra att vara beredd och kunna ha en strategi för det.