Börja rida som 30 åring....

V

Viviann

Hej
Nu är de dags för mig att börja rida... Min älskling är ett varmblodssto på 6 år. (andra rider henne nu).
Jag har aldrig i hela mitt liv suttit på en häst. Jag läser o lysnar som en galen, men jag tror inte att känslan kan beskrivas...
Min häst kommer till mig i hagen o hon litar på mig. Jag leder henne när min dotter rider och hon gör som jag säger/vill, utan att jag drar i grimskaft eller liknande...
Just nu läser jag boken: "dansa med hästar", Klaus F. Hempfling. Har nån erfarenheter från hans teorier?
Jag vill att det blir rätt från början.
Jag har en instruktör som jag ska ringa när jag vill börja, men jag tycker jag skjuter på det hela tiden... känner inte att jag vet nog...
Har någon nåt bra råd till mig??
Hur började ni??
V

Sv: Börja rida som 30 åring....

Jösses, började för många herrans år sen trots mina blott 20 år ^^

Tycker du ska ringa till instruktören, han/hon är ju till för att hjälpa och lära dig! :)

Min mamma började rida när hon var 50,och nu (52 år) har hon hafft en "egen" häst på foder i 6 månader! :banana:

men hur började hon?? satte hon sig bara på hästryggen, eller?? :-)

Kan du inte rida när någon annan är med, och kan ge lite tips?

Steg 1 i att börja rida är att komma upp på hästryggen o har man bara gjort det så är det bara att sikta framåt.

Lycka till o ring instuktören. Du kan ju alltid tjuvträna lite innan så att du iaf vet hur man "gasar", styr o stannar.

Förresten... vi har ingen paddock... så jag känner mig lite osäker...
hästen som är en engel är fd travare.. o hon gillar fart... men lysnar...
o hon är bara 6 år...

Ring din instruktör och bestäm en tid. Har du en bestämd tid så:

1. blir det av...
2. du har något att se fram emot och kan "inte backa"...

(tryggt att ha en vuxen instruktör första gången du sitter upp, som kan säga hur du ska göra/eller inte göra - finns ju för Din skull likväl som för hästen)

Du kommer inte ångra dig. Du kommer klara av det galant! Jag red som liten men kom tillbaks till hästarna efter 20 år (!)
Nu knappt 6 mån efter har jag två betande vilddjur på bete och stall under byggnation... Det går fort när man har kul... :rofl:

Typ! Hennes kompis tvingade dom till att börja på ridskola! :)
På islänningar,för dom tyckte att de var i lagom storlek och såg snälla ut..:rofl:

Jag började bara med att sätta mig på hästryggen praktiskt taget.

Men när jag var mindre, så var jag alltid i stallet osv. Sen började jag på ridskola 1 termin men slutade för att min kusin slutade,

efter 2 år (2006 augusti) , så började jag rida på privathästar, basjkirer. Och det var så jag lärde mig grunderna. Sedan kände jag att jag ville lära mig ännu mera och började då på ridskola. Sen hade jag ett flertal medryttar/foderhästar som jag lärde mig väldigt mycket på. Sedan frågar jag väldigt mycket jämt, för annars lär man sig ju ingenting.

jag vill jättegärna börja på ridskolan, men där finns ingen nybörjargrupp just nu... inget för vuxna tyvärr... tråkigt....

Kul att du vill börja rida själv.
Jag antar att du redan vet en del om ridning genom att dina barn rider. Men jag tror att det är ganska svårt att läsa sig till det i alla fall i början. Jag vet inte hur tuff och orädd du är. Om du känner att du vågar är det väl bara att hoppa upp på hästen. Du kanske kan be någon gå vid sidan om i början. Jag har ridit sedan jag var liten med ett långt uppehåll så jag kan inte riktigt föreställa mig hur det är att som vuxen sitta på en häst för första gången. Men jag vet att de som har gjort det gärna tycker att det är svårare och kanske läskigare än de trodde från början. Jag skriver inte detta för att skrämma dig för den känslan kommer man snart över. Men om du inte tillhör den tuffare typen så är det nog bättre att ta hjälp av någon erfaren person tills du känner dig säkrare. Ridskola är ett bra alternativ.
lycka till!

Liknande trådar

Hästmänniskan Min dotter har fått en ridskoleplats nu och ska börja rida. Supertaggad är hon, har innan mest bara åkt lite häst. Men hur stöttar man...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 617
Senast: Lobelia
·
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
2 884
Senast: Lycan
·
Ridning Hej på er! 🙂 2017 sålde jag min hopphäst, sen dess har jag ridit en enda gång och det var i början av 2018 och då endast i skritt och...
Svar
4
· Visningar
1 587
Senast: Halcyon
·
Hästmänniskan Hej, jag kommer bara få det här ur mig tack :) Jag är 13 år och bor i Stockholm. Har gillat hästar hela mitt liv, började rida när jag...
Svar
12
· Visningar
2 171
Senast: Ananazen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama