Börja rida på ridskolan fast jag har egen häst?

PonnyMajsan

Trådstartare
Är det en bra idé? Kommer jag få ut något av det? Jag känner att jag inte kan så mycket och att jag inte har så stor variation när jag rider min häst. Att börja på ridskola verkar vara en bra idé då jag kanske kan utvecklas mer och få lite inspiration till övningar som jag kan rida där hemma. Eller borde jag lägga pengarna på privatlektioner istället? Har någon testat att rida både på ridskola och egen häst? Hur gick det isåfall? :)

Jag rider på ridskola, jag gillar att rida andra hästar än min egen för att uppskatta min egen mer, samt få lite variation. Sen brukar jag även rida samma lektion hemma fast själv, lite som en hemläxa.
På vår ridskola har vi det bra att vi får ta med oss våra egna hästar på ridlektionerna, vilket jag tycker är bra, dels för att då behöver ridskolehästarna inte gå lika hårt och dels får jag hjälp med små saker på min häst.

Generellt skulle jag ändå vilja påstå att jag får ut mer av en privatlektion än en ridskolelektion när jag rider min egen häst. Lite för att på privatlektionen ägnar ridläraren all uppmärksamhet åt mig, vid ridskoleridning är det flera som ska ha uppmärksamhet.

Sen kanske i mitt fall bör tilläggas att jag rider på ridskola av ekonomiska skäl för tillfället, tanken är på lång sikt att gå över helt till privatlektioner, då de ger mer även om de är lite dyrare. :)

Jag tycker att det är en jättebra idé! Att ha en egen häst gör ju att man lätt väljer sig vid sin egna häst och inte utvecklas på samma sätt som när man rider olika hästar (givetvis utvecklas man som ekipage med sin egna, men inte som enskild ryttare). Och dessutom får man tips och idéer på hur man kan rida hemma.

Beror kanske lite på vad du vill ha ut av det. Men det är aldrig fel att rida mer och rida olika typer av hästar, det lär man sig alltid på. Så har du möjlighet och känner att du vill så varför inte? Testa och se om det kan hjälpa dig och din häst. Kanske har du möjlighet att ha med din egen på lektion ibland? Eller rida någon privatlektion för någon av ridskolans instruktörer?

Är det en bra idé? Kommer jag få ut något av det? Jag känner att jag inte kan så mycket och att jag inte har så stor variation när jag rider min häst. Att börja på ridskola verkar vara en bra idé då jag kanske kan utvecklas mer och få lite inspiration till övningar som jag kan rida där hemma. Eller borde jag lägga pengarna på privatlektioner istället? Har någon testat att rida både på ridskola och egen häst? Hur gick det isåfall? :)
Jag tror du får ut mycket mera av privatlektioner hemma. Sen är det alltid också bra att rida olika hästar så du har ju ut av att rida på ridskolan av den anledningen också. Bästa är om du kan göra både och.

Jag har egen häst och började rida på ridskola för en månad sedan. Rider inte min egen häst på ridskolan utan jag rider ridskolehäst. Jag tycker det är jättekul! :) Min häst tycker inte jättemycket om att gå på banan så jag tar bara nån privatlektion med honom då och då.
Jag ville utveckla min egen ridning lite mer, tycker det ger en hel del att rida på ridskola faktiskt! Bara nu efter tre gånger så tycker jag att det går bättre att rida min egen hemma till vardags också :rofl:

Lägg pengarna på privatlektioner på egen häst i stället!

Jag tycker att man blir mer kompetent som ryttare av att träna på att rida flera olika sorters hästar. Jag upplever att man i större utsträckning utvecklar ett "universalspråk" som är gångbart på alla hästar än om man "för tidigt" i ryttarkarriären börjar rida bara en eller två hästar. Det är lätt hänt att man anpassar ridningen efter just vad som fungerar på den specifika hästen och därmed lär sig "fel" hjälper, sedan blir det pannkaka då man sitter upp på en ny häst. Lektioner på en bra ridskola är toppen.

Jättebra idé. Det är mycket nyttigt att rida flera olika hästar, och att rida för instruktör är alltid ett plus!

Eller också kombinerar du båda. Ta med dig egna hästen o rid på lektion med andra. :)

Har gruppkollega som gör så, funkar utmärkt. Vi har i o för sig små grupper...om 4-6 st..men iaf.

Jag red visserligen på ridskola först, men slutade inte när jag fick egen häst. Tyckte att det framför allt gav mig en möjlighet att rida ponny hemma men prova på stor häst på ridskolan. Sen är en BRA ridskola dessutom egentligen bredare än att rida privatlektion på din egen häst, för tränar du hemma måste du i de flesta fall välja mellan att träna dressyr eller hoppning, om du inte vill ta lektioner i båda och då blir det svindyrt. På ridskolan får du göra båda delarna utan att det kostar mer.

Det kan även vara lättare för dig att ta dig till ridskolan jämfört med att ha transport och åka iväg med din egen häst. Jag ångrar faktiskt lite att jag slutade på ridskolan som artonåring, men det var rent ekonomiskt att jag inte hade råd med både häst och lektioner då. Har du inga skyhöga tävlingsambitioner med din egen häst ser jag inget fel i att rida olika hästar på ridskola.

I min ridgrupp är det en som rider sin egna privata häst, jag rider ibland kompisens häst.
Vi är specialgrupp dressyr och som mest 7 ryttare samtidigt

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
544
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 053
Senast: Emro
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 393
Senast: Roxy
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 850
Senast: Miiikaela_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp på vintern