Börja med tömkörning

Maris_

Trådstartare
Hur gör ni när ni börjar tömköra unghästar? Hur gamla är de? Hur många medhjälpare är ni, och var befinner sig de? Vad har ni på hästen, träns, grimma, kapson? Hur långa tömmar? Svanskappa? Något annat att tänka på?

/ Maris

Sv: Börja med tömkörning

Än så länge nöjer jag mig med att hon ska kunna gå ordentligt när jag leder henne tränsad och med tömkörningsgjorden åtdragen och svanskappa på plats. Jag leder inte i tränset utan har vanliga grimman på under och som grimskaftet är kopplat till. Sen kommer min sambo få börja antingen leda henne eller hålla i tömmarna som vi kommer fästa i grimman, medan den andre av oss går bakom och håller i tömmarna så hon får känna dem efter sidorna och låren. När hon sen går fint själv med nån av oss på sidan kommer vi knäppa tömmarna i bettringarna och fortsätta med en som leder i grimman och en som går bakom.

Hon är två i år, född i slutet av juni, och ska iväg på inkörning nu i vår om allt går som planerat. Förhoppningsvis kommer vi hinna börja skritta runt och styra lite i ridhuset innan hon åker, men än så länge går vi ute efter en grusväg bredvid hagar och fält på ena sidan och skogen på den andra. Svanskappan var lite obehaglig att få på sig, men gjorden bryr hon sig inte ett dugg om. :D En cool liten dam. :cool: :love:

Vi går med grimma och grimskaft lite till och från. Lydnad och miljö träninge. Har gjort så i ett par månader.
Har i dag låtit henne prova tränset i boxen för första gången.
Ska i morrn' låta hene prova selen, utan tömmar.
Börjar så leda med sele och träns, fast i grimma och grimskaft.
Tömkör så i hagen. Lägger mycket tid på detta. Det kommer inte att bli så mycket skogsträning i början, utan den typen av tömkörning kommer att utföras strax före betet.
Har ingen medhjälpare, och håller därför på så länge det behövs för att vi ska känna oss trygga och säkra.
Målsättningen är att ha provat och kört med små släpskaklar och sedan få henne i vagn i senast i mars.
Hon är 8 månader nu (ska bli travare).
Före sommaren ska hon kunna skritta bra i vagn och vara trygg.
Sen blir det semester och efter det så börjar träningen, först med skritt, och så läggs travet på bit för bit.:)

Senast ändrad av en moderator:

Vi övade ledar övningar i grimma först.
Tränade med träns inne i boxen. Tränade med gjorden i boxen.
En dag bestämde vi att gå ut på vägen. Hade en för häst som lockade lite.
En gick med unghästen. Hade tömmar och all utrusning på.Gick vid sidan av hästen ett tag. Gick mer och mer bak. På väg hem efter ca 45 min gick vi bakom och tömmkörde. Stanna och starta och sväng fungerade då. Detta var första gången.

Jag satt på grimman efter dag 5 ledde till å från hagen efter dag 5 sen dess ledda jag in han samtidigt med stoet fram tills att han skildes från stoet.
När han var 6 måander satte jag på tränstet en stund i boxen en vecka sen så hade jag det varje gång när vi var ute och gick(varje dag) fast jag hade grimman över å hade grimskaftet i det=)
Jag hade så fram tills han var 1½ år funkade bra för oss=)
När han på sommaren skulel fylla 1 så gick vi ut ca 1 timme om dagen kunde när man kom till en äng ta något varv i longering träna på stanna sätta igång.På hösten där tränade vi galoppen via longering bara igångsättningar inga massa varv i longeringen och endast nån minut sen gick vi i skogen, löshoppade, tränade att gå över pressänning kliva över pressänningar kliva över hinder med tomma ölburkar hängandes under osv. När han var 1½ så började vi tömköra han åsså. Sen vid 3 års ålder vart han inriden.. Ja så gör jag med unghästar.

på jobbet är det en massa småttingar som ska köras in. dom är 2, (egentligen 1,5 år)
och man sätter på sele, huvudlag och käk och ut i skrittmaskinen där dom får skritta och trava, och så tömkörs dom, en tömkör och en leder, funkar det ok, sätts dom i vagn efter 4-5 ggr.
helt knäppt men det måste gå fort ju.

Vad har ni för krav på inkörningen? Vilka moment ska dom klara av för att anses som inkörda?

Jag borjar med att lata de ha transet pa sej i boxen sa att hasten far sta dar och tugga pa bettet, sedan slapper jag ut dem pa ridbanan i transet i nagon timme varje dag. Efter ett par dagar satter jag pa en gjord, svanskappa och inspanningstyglar (ganska slappa) och slapper ut dem pa ridbanan med inspanningstyglarna i ca en vecka. Jag spanner dem allt eftersom och i slutet pa veckan borjar jag aven tomkora lite smatt inne pa ridbanan. Vissa hastar ar hur enkla som helst, medans andra tar langre tid. Ta det som det kommer...
Nar hasten kan svanga nar jag vill, ar det ut i skog och mark som galler. Detta brukar ta ca 2-3 dagar pa en "vanlig" hast. Sedan brukar jag tomkora hasten i ca 3 veckor innan jag sitter upp pa den for forsta gangen. Da har hasten lart sej de flesta kommandon, dessutom kanner den vara ridvagar och dessutom kan den grunden i att svanga och halla balansen.

Jag har vanliga kor-tommar i lader, som jag faster i bettet, drar igenom gjorden och haller i. Nar det borjar narma sej uppsittning kan jag satta pa en sadel och dra tommarna genom stigbyglarna, som hanger lost pa sidorna. Det ar bra for hasten att stigbyglarna dinglar lite sa att hasten kanner dem i sidorna. Det underlattar mycket nar du har skankeln dar till slut. :bow:

Jag brukar inte vilja ha nagon som haller i hasten fram, eftersom jag vill att hasten ska lyssna pa mej dar bak. Har jag en riktig "galning" sa behovs det ju hjalp, men annars vill jag inte ha nagon som ar med och forstor :devil: .
Drar hasten ivag med mej, sa far den gora det, pa ridbanan kommer den anda ingen vart!! Dessutom haller jag i tommarna, och det ar fa hastar som forsoker dra ivag mer an en gang.

Lycka till!

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 113
Senast: Lady_S
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 300
Hundträning Jag vill bli bättre på shejping så tänkte ta tag i det genom att träna trix som inte har med tävling att göra. Bara ha roligt och...
Svar
16
· Visningar
1 060
Senast: Krumben
·
Gnägg Hjälp! Jag och min tränare planerar att ta med hästen till Tyskland för en veckas träning och har börjat nysta i vad vi behöver göra för...
Svar
16
· Visningar
1 058
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama