Sv: Börja med tömkörning
Jag borjar med att lata de ha transet pa sej i boxen sa att hasten far sta dar och tugga pa bettet, sedan slapper jag ut dem pa ridbanan i transet i nagon timme varje dag. Efter ett par dagar satter jag pa en gjord, svanskappa och inspanningstyglar (ganska slappa) och slapper ut dem pa ridbanan med inspanningstyglarna i ca en vecka. Jag spanner dem allt eftersom och i slutet pa veckan borjar jag aven tomkora lite smatt inne pa ridbanan. Vissa hastar ar hur enkla som helst, medans andra tar langre tid. Ta det som det kommer...
Nar hasten kan svanga nar jag vill, ar det ut i skog och mark som galler. Detta brukar ta ca 2-3 dagar pa en "vanlig" hast. Sedan brukar jag tomkora hasten i ca 3 veckor innan jag sitter upp pa den for forsta gangen. Da har hasten lart sej de flesta kommandon, dessutom kanner den vara ridvagar och dessutom kan den grunden i att svanga och halla balansen.
Jag har vanliga kor-tommar i lader, som jag faster i bettet, drar igenom gjorden och haller i. Nar det borjar narma sej uppsittning kan jag satta pa en sadel och dra tommarna genom stigbyglarna, som hanger lost pa sidorna. Det ar bra for hasten att stigbyglarna dinglar lite sa att hasten kanner dem i sidorna. Det underlattar mycket nar du har skankeln dar till slut.
Jag brukar inte vilja ha nagon som haller i hasten fram, eftersom jag vill att hasten ska lyssna pa mej dar bak. Har jag en riktig "galning" sa behovs det ju hjalp, men annars vill jag inte ha nagon som ar med och forstor
.
Drar hasten ivag med mej, sa far den gora det, pa ridbanan kommer den anda ingen vart!! Dessutom haller jag i tommarna, och det ar fa hastar som forsoker dra ivag mer an en gang.
Lycka till!