Börja med studs

Smurfmodesty

Trådstartare
Jag är lite fundersam hur ni som börjat hoppa en oerfaren häst gör när ni vill börja med studs?
Jag har ett varmblod som jag bara hoppat lite enklare hinder med, och även någon 5 1/2 med.
Jag skulle gärna börja med studs, men jag är lite fundersam om det är bäst att göra det uppsutten eller under löshoppning?
Jag litar inte på att pållen riktigt vet vart han har alla ben ännu. Vi har jobbat endel med cavaletti och det brukar funka bra.
Han har bra galopp.

Är själv ingen hoppryttare, utan lite harig, så jag vill ha alla tips som går att få :)

Det är bra att du har övat med bommar först. Det låter inte som att det kommer att bli några större problem med studsen.
Jag förutsätter att allt har funkat bra när du har hoppat enkelhinder med honom och att han vet vad hoppningen "går ut på".

Börja med att lägga ut tre bommar med ca 3.30 m mellanrum (du får givetvis ändra om du tycker att det blir för långt eller kort)och galoppera sedan över dessa tills han gör det lugnt och avspänt.
Om han känns lite trött efter det så kan du spara resen till nästa ridpass. Då kan du lägga upp bommarna så att det blir tre små hinder istället.
Om du vill börja i trav så kan du lägga en bom ca 2.20m framför första hindret och även korta avståndet mellan första och andra hindret något.
Det spelar egetligen inte så stor roll om du travar eller galopperar in, du känner hästen och vet vad som funkar bäst.

Var sedan noga med din sits, ta gärna mantag och försök följa med så mjukt du bara kan. I början kan unghästarna hoppa lite lustigt och då är det viktigt att man själv håller balansen så att man inte stör.

Om du är lite "harig" och tycker att det är obehagligt så be någon annan att hoppa honom de första gångerna.

Lycka till.

Ja den vanliga hoppningen har börjat funka bra.
Från början tyckte han inte alls om att hoppa, men nu bjuder han bra på hindren, och vägrar sällan.
Ibland blir det däremot att han hoppar mycket högre över än han behöver.

Är lite harig, men har börjat fått upp förtroendet igen efter ett låååångt hoppuppehåll. Så nu börjar både han och jag tycka det är kul.
Är inte ute för att börja tävla hoppning eller så, men vill gärna hoppa för gymnastikens skull, plus rumpmusklerna ;)

Tack för råden! Ska prova så fort underlaget tillåter.

Det kommer säkert inte att bli några som helst problem. Oftast är det ju vi ryttare som ser massa svårigheter och inte hästarna. ;)
Lycka till igen och skriv gärna hur det har gått.

Ja det är ju faktiskt så :) och jag är speciellt sån när det gäller hoppning :crazy:
Ja jag ska försöka mig på arbetet någon dag när jag kan få hjälp på marken. Av nån konstig anledning brukar alltid bommar röra på sig :D

hej jag vet hur det är :bump:. jag har ett varmblod som jag ville hoppa med, :) så jag börja träna med bommar på marken :smirk: men sen efter ett tag så tog jag hjälp av min kompis föt hon hoppar 90cm med sin fjording. :cool: så ni kom med två häst längder mellan våra hästar moy hindret. det var 30 cm högt. hon stanna första gången, :o andra gången så smet hon förbi hindret. å jag var inte bered så jag stod på marken nästa sekund och hade tyglarna i handen. :crazy: :o men tredje gången så tog vi hindret. :banana: så ta hjälp av någon som har en häst som kan hoppa och så kan den vissa din häst hur man gör. ha det roligt och lycka till. :bump: :rofl:

Fast nu hoppar min häst, det är väldigt sällan han stannar.
Och bryter ut på sidan gör han aldrig när man rider.

Det jag är orolig för är mer att vi ska stå på näsan inne i stutsen :eek: för att han inte riktigt har koll på benen. ;)

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 366
Senast: Lutten
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 745
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 971
Senast: zarmino
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 031
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar