Börja med sele

Zarro

Trådstartare
Har bara hft ute/innekatter innan därhemma.
Nu så har jag skaffat mig två innekatter och hade tänkt att dom ska få lära sig att gå i sele så att vi så småningom kan gå ut lite för att göra livet líte mer intressantare.
Men hur gamla kan dom vara då man börjar vänja dom vid selen lite?
Båda två är väldigt trygga med mig.

Sen undrar jag med hur ni gör med vaccinet ni som har innekatter och med avmaskning.

Tacksam för svar!//Sara

Sv: Börja med sele

Vänj dem så snart som möjligt, unga djur är alltid mer lättanpassade än äldre. Börja med sätta på dem selen inomhus några minuter varje dag och utöka sedan efter någon vecka (eller mer) till en timme. Du kan ju alltid ge dem något smarrigt som tonfisk efter att de fått på sig selen så att de ser den som något positivt.
Sedan kan du börja gå med dem inne och se hur de reagerar på kopplets verkan. Man ska helst inte dra katter i kopplet utan låta de gå som de vill (kanske inte hela vägen upp i ett träd), det är inte som att gå ut med en hund. :D
Innekatter ska vaccineras, eller bör iaf. Alla innekatter jag skött om har vaccinerats, man kan lätt dra in smittor med skorna.
Avmaska bör man bara göra vid misstanke om mask; dvs. avmagring och hetsätande.
Vad kul att du engagerar dig i dina katter! :)

Jag håller med Heulwen till viss del men jag tycker inte man ska vänta tills katterna magrar av innan man avmaskar, det finns tidigare tecken än så, matt päls, att katten kräks, mask i bajset, blinkhinnor mm. Har man tunna katter av naturen kan ett så allvarligt maskangrepp så det leder till avmagring vara förödande.

Innekatter får dock sällan mask, jag har bara avmaskat mina en gång på 4 år och det var för att vildkatten var maskangripen så då tog jag rexarna också.

Jag var nog lite snabbare än då. De fick ha på selen någon kort stund inne först några gånger sen tog jag dem med ut i typ 5 -10 minuter några gånger. Det var en skäckblandad förtjusning för dem och det tog inte lång stund innan de ville ut igen, dom glömde det där med sele när vi kom ut och titta på allt annat.
Lycka till och håll huvudet högt fast grannarna kanske skrattar åt er! Det är bra att du bryr dig om din katt!

Tack så mkt för era svar.
Jag vill gärna kunna ut dom en stund eftersom den ena gärna vill vara ute men han trivs bra som innekatt med.
Ja varför har man djur om man inte är engagerad i dom?:crazy:

Ok då vet jag att det säkert räcker att ha avmaskat dom nu när dom flyttat från mamman.

Vaccinera har jag tänkt att göra men visste inte om det räckte med grunden när dom var små eller om man skulle fortsätta men då vet jag.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har två innekatter som jag vill kunna börja ha ute, till en början i kontrollerad form, och vill därför vänja dem vid sele. Den ena...
Svar
12
· Visningar
958
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
815
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
186
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
570
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama