börja med NH

lis1e

Trådstartare
nu har jag läst en massa trådar om NH. ska säga att jag inte blivit klokare. vissa trådar säger att man inte ska börja själv och experimentera, utan ta kontakt med en tränare. andra säger att man kan börja med join up's direkt.

jag hade tänkt börja med de 7 lekarna när hästen stallas upp i slutet av veckan. då tänkte jag ha henne i boxen (treårigt vbl sto som ej varit mkt hanterad innan hon kom till mig i somras), det funkar väl?

lite om hästen och mig: hon kommer till mig utan tvekan när jag kallar på henne, eller om hon ser att jag är på väg till hagen. hon går mellan mig och den andra hästen i hagen (svartsjuka antar jag). hon går bakom mig i grimskaftet, även när jag inte har det. i början när jag fick hem henne fick jag inte tag på henne i hagen, kunde inte sätta på henne grimman för hon sprang iväg direkt.

tänker ta kontakt med en NH tränare, ska se med tjejerna i stallet om dom är intresserade av en helgkurs. men vill även ha en människa som finns närme och som kan hjälpa till.

går jag rätt tillväga?
vill gärna lära mig (och hästen) NH, vill inte att det ska bli fel...

tips? hur har ni gjort?

Senast ändrad:
Sv: börja med NH

Gått kurser, för flera olika instruktörer.
För min del, den absolut effektivaste och snabbaste vägen att "komma in i NH".

Läs ännu fler av NH-trådarna! ;)

LIA

Läs mitt svar under "innan du blev frälst?" postat idag. Jag skrev så mycket så jag orkar inte mer just nu... :crazy:

Kärnan i det är att det bästa du kan göra är att be någon som kan om hjälp, MEN du kommer antaligen att ta till dig bättre och förstå mer om du testat en del själv först.

/Camilla

Jag tycker inte att du ska låsa fast dig vid just NH. Utan läs böcker och se filmer m.m. och testa olika övningar som beskrivs.

Du verkar ju redan ha en häst som anser sig vara lägre i rang, alltså borde hon inte ha något emot att vara "försöks kanin".

Jag tränar en massa med min kille, men ytterst lite av det jag tränar är just NH, jag klarar inte av att "tänka över varje handling" vilket många tycker att man ska göra när man tränar NH...
Jag är mer för att testa och se och fungerar det inte då provar jag på något annat sätt.... Jag börjar inte begrunda varför det inte fungerade.
Man kanske kan få en bättre kontakt och bli bättre på att hantera hästar om man verkligen lägger ner den tiden som många tycker att man ska, men jag tycker inte att det är roligt att träna på det sättet. Och jag tycker att det viktigaste är att ha roligt....
Många tycker säkert att det är roligt att tänka över varje handling men jag är inte en av dom...

Ursäkta om jag virrade iväg mig från din fråga.... :o

Liknande trådar

Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 670
Senast: jemeni
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 244
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 711
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka