börja med LB?

M

mysis

Skulle Ni kunna tänka Er att er första tävling med ny häst (jag har tidigare tävlat ponny upp till LB:2) är en LB (finns 0, 1, 2, att välja mellan) om det är lite dåligt med LC tävlingar på gång? Vilken LB program ska jag ta i så fall?

Sv: börja med LB?

ja varför inte?
jag tycker personligen inte att det ridmässigt är så stor skillnad på lc och lb-programmen. kraven blir lite högre & bedömningen hårdare men det ska man väl inte bry sig om när det är första tävlingen, tycker jag.

har personligen bara ridit lb:1 och lb:2, tycker du isåfall ska välja lb:1 som iofs är tråkigt, men "simpelt" och inte så stor övergång.. :D

Absolut kan du göra det. Som sagt är det nästan ingen skillnad i svårighetsgrad på ett LC-program eller på LB:1.
Jag tycker nästan lc är "svårare" då för det händer ju ingenting! Det enda man gör är att styra runt.

Absolut. När jag startar en häst för första gången på låg nivå så blir det alltid LC-LB. Älskar LB:1! LB:2 har jag inte ridit så många gånger, men tycker mkt om den med! :D . Om jag skulle välja mellan LC:2, LB:1 och en LB:2 på en tävling till hästen så tar jag helst LB-klasserna, då LC:n lätt blir för "flack" och långdragen för många hästar.

självklart kan du göra det, om hästen är redo för det. Skillnaden mellan LC och LB:1 är ju nästan obefintlig förrutom att det händer lite mer i LB:n. LB:2 har ökade krav i fråga om visad behärskande av tempo växlingar och övergångar, men det är ett bra program och roligt att rida.

jag startade min 5 åring direkt i LB:2, har inte ridit LC:1 på honom alls på tävling.

Är ju samma rörelser i LC och LB, skillnaden är ju att allt kommer lite snabbare efter varandra. LC:2 kan ju tom vara svårare än LB:1 om man har en häst som har svårt för halter (4 halter..) Starta B:0 eller B:1 tycker jag, B:2 något krångligare.
Jag kommer starta min 4-åring LB:1 i helgen och det är hennes första start, min oxå på ett par år. Red min D-ponny tom FEI så hoppas lite gamla takter finns kvar.. ;)

självklart kan du göra det! det är inte så stor skillnad på LB och LC.

risken finns dessutom att man somnar när man rider LC ;)

säger PrinceFair som dressyrdebuterade sig själv och sin då 6-åriga fälttävlanshäst på regional LA:4 :D

Klart att du kan :D Det spelar nog ingen roll vilket program du tar, LB:0 kanske? Det är ju nytt =)

Tack för svaren. Helst skulle jag ta LC pga av att kritiken kanske inte blir lika hård då... Men just med min häst kan det vara bra att det händer mycket, att rida en hel långsida i jämn fin trav är svårare tycker vi än att rida serpentinder osv... Skulle Ni starta två klasser eller börja med bara en? jag tänker att för delen med bara en är att man slippen ha hästen på platsen så länge första gången. Fördelen med att starta två är att man får en chans till då med en mer avslappnad häst?

Min häst fick börja med LB, det är lite roligare än LC och mer vanligt så vi kör bara en massa LB.
Vi red LB:1 förra året och i år ska vi rida LB:1, LB:2 o LB:3 mest för att han ska få tävlingsrutin :)

om hästen tycker att det är ok att stå och vänta på tävlingsplatsen skulle jag iaf anmäla mig till två klasser, särskilt om hästen är spänd och tittig av sig.
går hästen jättebra i första och man är nöjd kan man ju alltid stryka sig i andra och åka hem.

Jag tävlar bara en klass än så länge, dressyrtävlingar tar lång tid och jag kan inte vara säker på att min häst vill åka hem (d.v.s. gå in i transporten mellan klasserna, han vill helst vara ute och titta på alla andra hästar, skitkul! :p ) men under det här året ska det få bli två klasser, när jag hittat en tävling med två rimliga klasser vill säga.
Svårare sagt än gjort, lokala storhäst tävlingar är ju helt klart annorlunda från lokala ponnytävlingar där det brukar vara LC o LB, här är det mest LB:3 o LA:3-4 :crazy: huvva, så mkt vatten ska vi inte ta oss över huvudet ännu :p

Varken jag eller min ungponny hade nogonsin tävlat dressyr tidigare, men vi valde ändå att gå på LB:1 direkt(mest för att det som sagt händer mer i LB än i LC) och det gick bra(67,2% och en fjärdeplats:love: ). Dressyr är ju inte heller som i hoppning, där det kan gå illa om det blir för svårt så jag tycker nog att du kan pröva LB direkt.

Min ponny tycker ofta att det är jätteroligt att gå in på banan i första klassen, men lagom till andra tycker hon att hon redan vet hur det ser ut och vill inte vara med längre. Och vi ska inte tala om prisutdelningen, "Du skämtar, ska vi in här IGEN!!":p. Jag skulle nog börjat med att starta en klass, men det kan ju vara bra att starta två gånger ifall hästen blir stirrig i första.

Ska tävla för andra gången i mitt liv:D den 2 apr och startar då en LB:1 så visst kan du börja med det

Det borde inte vara några problem, LB:1 är ju inte särskilt mycket svårare. Jag tycker bättre om den än LC för det är inte riktigt lika mycket transportsträckor.

Om du ska starta en eller två klasser beror nog på vad hästen gjort innan. Har den vatt ute och tävlat förr är det ju inga problem att starta två klasser. Är det däremot en unghäst som aldrig vatt ute hade jag bara startat en klass.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
586
Senast: Mli
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 069
Senast: Bison
·
Tävling Jag har blivit allt mer sugen på att börja tävla dressyr med min häst. Tänker att jag vill börja med att göra en programridning och ett...
Svar
5
· Visningar
1 185
Senast: Fiorano
·
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
2 418
Senast: hhere
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?