Börja med distans

R

RebeckaAndersson

Tycker det verkar vara en härlig tävlingsgren, distans, och är sugen på att starta någon PP och om det går bra senare en CR.

Men distans är ju något som inte är så vanligt som hoppning och dressyr, så jag har praktiskt tagit ingen koll på hur det går till. Jag har läst TR och läst lite på nätet men har en massa frågor!

Vart går distanstävlingarna?
Jag bor i västra götaland, finns det några tävlingar här i närheten?

Vad bör man tänka på innan en tävling?
Hur går en tävling till?
Finns det några gränser här med ponny, ålder på ryttare mm? (är 18 år har en maxad Dponny)

Vilken utrustning bör man ha? Häst/Ryttare

Man ska väl ha en tävlingsbok? Vart får man tag i denna?

Vad ska hästen ha för puls vid vet.koll?

Tack!
Rebecka

Sv: Börja med distans

Hej!
Kul att du är nyfiken och vill prova distans! Det är kalashärligt kan jag lova! :)
Det finns massvis med liknande trådar här på Bukefalos, men jag svarar ändå lite snabbt på dina frågor...

Vart går distanstävlingarna? Du kan se tävlingsterminen via Svenska Ridsportsförbundets hemsida, det finns tävlingar över så gott som hela landet
Jag bor i västra götaland, finns det några tävlingar här i närheten? ...då bor du riktigt bra till! I VG har vi tex Sämsholmsritten (Herrljunga), Hökensåsritten (Tidaholm) och Billingeritten (Lerdala/Skara). Sen är det även nära till många fler tävlingar - Sydnärke, Fornaboda, A9-ritten, Isabergsritten mm

Vad bör man tänka på innan en tävling? Innan tävling måste du ha genomfört en godkänd Clear Round. Sedan kan jag tipsa om att åka och "reka" på en tävling för att se hur det går till. ...åsså ha en välriden häst och vara van att sitta länge i sadeln :D
Hur går en tävling till? Svårt att svara kort på, men sök i trådar i det här forumet så klarnar det säkert, eller surfa runt på distansrittsbloggar och hemsidor
Finns det några gränser här med ponny, ålder på ryttare mm? (är 18 år har en maxad Dponny) Nej, det är det fina :D Vuxen får tävla ponny i distansritt. Ska bara se proportionerligt ut

Vilken utrustning bör man ha? Häst/Ryttare Bekväm utrustning som passar både häst och ryttare. För ryttaren finns det beskrivet lite mer i Tävlingsreglementet för Distansritt. Hästen ska ha sadel och träns, men behöver inte vara av någon speciell modell

Man ska väl ha en tävlingsbok? Vart får man tag i denna? Tävlingsbok behövs bara för Clear Round och Tävlingsklass, men inte för Prova-På-ritt. Du köper den via Svenska Ridsportsförbundet (se deras hemsida)

Vad ska hästen ha för puls vid vet.koll? Vid klasser under 79 km är pulsnivån 60 slag. Från 80 km och uppåt är det 64. Anges i proppen inför varje tävling

Lycka till! Prova - det är skitkul!

Liknande trådar

Distans Finns det tävlingar där man har viktklasser? Kan vara svårt för många om inte omöjligt att komma ner till 75 kilo med sadel och...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
17 584
Senast: YlvaG
·
Distans Jag har fått upp ett plötsligt intresse för alla möjliga grenar som jag tidigare varit helt ointresserad av (förutom hoppning och...
Svar
4
· Visningar
4 171
Senast: Shaggy
·
Distans Hej! Till nästa år har jag tänkt "utforska" det här med distanstävlingar, har alltid velat prova på men har inte haft en chans på grund...
Svar
1
· Visningar
3 661
Distans Efter det att jag red VM i Kentucky barfota på Aces Comett har det funnits intresse att veta mer om barfota och boots. En del av...
17 18 19
Svar
360
· Visningar
96 042
Senast: malacogott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar