Börja longera...

M

Minime

Jag tänkte försöka longera mitt vamblod, men jag har inte nån direkt erfarenhet av de...har försökt på mitt förra halvblod men han kunde ju. Han hade blivit longerad innan, åde av min mamma o av förra ägaren, men Sweetie har inte blivit longerad så vitt jag vet...
Vad har ni för utrustning på era hästar när ni longerar?
Kan jag använda snodd, så här första gången? Inte direkt från start naturligtvis, men ska jag longera henne några gånger innan jag spänner in henne?
Kan man ha sadeln på? Har ingen gjord annars...eller är det lämpligare o rota fram gamla travselen?

Sv: Börja longera...

Hej!
Ta hjälp av en duktig människa i din närhet som kan hjälpa dig det är det bästa tipset! Det kan vara bra att vara två när man börjar att longera :)

Jag har i vanliga fall longergjord, longerlina, träns med bett (utan tyglar, alt. snurrar tyglarna och fäster i käkremmen) benskydd och ev. inspänning.

Föredrar att inte använda gummisnodden då jag tycker att det bara lär hästen att "böja på nacken", föredrar t ex. chambon.

Jag skulle vänja hästen vid att bli longerad innan jag spänner in, har vart med om hästar som tycker att det är obehagligt att bli inspända och då vill man ju inte få dom att förknippa longering med obehag.

Sadel kan man ha på, ja! Häng upp stigbyglarna (alt. ta av dom). har sett tränare longera med nerfällda stigbyglar, förstår dock inte varför då hästarna lätt blir nervösa och stressade med dinglande saker längs sidorna.

Lycka till! :)

/Dressyrfantasten

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 395
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 335
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 822
Senast: fixi
·
Träning hej, har haft min ponny som är från irland i snart två år (blir 8 i år) o i början var han livrädd för bommar på marken, alltid jätte...
Svar
9
· Visningar
1 762
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama