Börja ge?

Sv: Börja ge?

Katten ska öht inte träffa fertila hannar innan hon är kastrerad, många veterinärer kastrerar honor tidigt för att slippa oönskade kattungar. Prata med din veterinär och få en tid för kastration.

Nej. Vi kommer ge p-piller. Till nästa sommar/höst kommer vi ta ett uppehåll och låta henne få ungar. Efter det ska vi sterilisera henne. Och just nu har jag ingen som hellst möjlighet att kunna betala en sterilisering.

Nå, när kan man börja ge piller?

Det beror på vem du frågar. Tillverkarna rekommenderar inte att man ger p-piller till juvenila djur, men veterinärer brukar inte ha några problem med att skriva ut p-piller till honkatter från iaf 5 månaders ålder.

Har ni hankatt eller vaför ska hon gå på piller? Ska du avla på katten bör du inte släppa ut henne. Främst för smittorisken. Hur vet du att hon är fri från exempelvis FiV/FeLV sedan vid parningstillfället? Iofs kan du ju ta in katten, testa och sedan para men det känns som en onödig risk. Jag skulle aldrig riskera att föda upp ungar med smitta, smärtan det medför kattungeköparna är så otroligt onödig oavsett om det rör huskatter eller raskatter.
En god vän till mig förlorade nyligen sin katt (Huskatt) i FeLV. Hennes andra katt(kullsyster) är smittad, men ännu inte sjuk. De var/är ett år gamla. Smittan kommer från uppfödaren, iom att dessa katter inte träffat andra katter. En onödig förlust som "uppfödaren" hade kunnat motverka om denna tog ansvar för sin avel och inte bara lät det ske utan kontroll.

Kan bara hålla med dig.

Jag är emot huskattavel pågrund av den anledningen men även för att det finns så många huskatter därute som behöver hem.
Då kan jag faktist inte fatta att man är så egoistisk att man låter sin huskatt få ungar, speciellt om det är utan att testa honan och hanen.

Jag gillar också kattungar och skulle väldigt gärna se en kull växa upp, men inte låter jag mina katter få ungar för det (alla är kastrerade).
Jag tänkter ist ta hand om en dräktig hona från ett katthem i framtiden om jag känner att jag har plats och möjlighet.

Rock_89 - Om du vill ha kattungar från din katt nästa år så tycker jag det är helt ok. Jag tycker hon skall få p-piller, gå ut när hon känner för det och sen träffa nån kille hon tycker är snygg kille nästa år när det är dags. Jag blir ibland lite trött på "Förståsigpåarmänniskor" i alla kattforum som är så duktiga att de aldrig någonsin skulle låta sin katt utsättas för en enda risk i livet och som kastrerar/steriliserar sina katter omedelbart.

Jag kan ibland bli lite sur på att det verkar som att dessa förståsigpåare tycker att jag är en totalt usel och oansvarig kattägare som har låtit min "värdelösa" helt vanliga katt få kattungar.

Rock_89 - Om du vill ha kattungar från din katt nästa år så tycker jag det är helt ok. Jag tycker hon skall få p-piller, gå ut när hon känner för det och sen träffa nån kille hon tycker är snygg kille nästa år när det är dags. Jag blir ibland lite trött på "Förståsigpåarmänniskor" i alla kattforum som är så duktiga att de aldrig någonsin skulle låta sin katt utsättas för en enda risk i livet och som kastrerar/steriliserar sina katter omedelbart.

Jag kan ibland bli lite sur på att det verkar som att dessa förståsigpåare tycker att jag är en totalt usel och oansvarig kattägare som har låtit min "värdelösa" helt vanliga katt få kattungar.

Det är väl inte själva kattungegörandet som är problemet egentligen utan frånvaron av så grundläggande saker som tex. blodgruppering och koll på härstamningen (vilket på sätt och vis är sjukdomsförebyggande).

Många kattungar dör i onödan pga. otillräcklig kunskap om blodgrupper och sjukdom som tex. FeLV.

Kära nån. Nog visste jag att jag skulle bli uppläxad.

Här som jag bor, långt ut på landet är det väldigt många som låter sina katter få ungar.. alla går på p-piller, tyvärr. Jag har aldrig hört någon som blivit smittad av nått bajs. Och helt seriöst, katter har klarat sig utan vår hjälp förut.. det är väl för guds skull inga porslins djur. Det är väl klart att jag tycker om och är lika rädd om min katt som dom som kastrerar och låtar sina katter äta dyrt foder på guldfat. Men Det låter inte så. Nu är jag oansvarig, självisk och en dålig kattägare :mad:.

Vår förr förra katt dog pga komplikatoiner efter sterilisering.

Kära nån. Nog visste jag att jag skulle bli uppläxad.

Här som jag bor, långt ut på landet är det väldigt många som låter sina katter få ungar.. alla går på p-piller, tyvärr. Jag har aldrig hört någon som blivit smittad av nått bajs. Och helt seriöst, katter har klarat sig utan vår hjälp förut.. det är väl för guds skull inga porslins djur. Det är väl klart att jag tycker om och är lika rädd om min katt som dom som kastrerar och låtar sina katter äta dyrt foder på guldfat. Men Det låter inte så. Nu är jag oansvarig, självisk och en dålig kattägare :mad:.

Vår förr förra katt dog pga komplikatoiner efter sterilisering.

Och ju fler katter som finns i omlopp ju större risk för smittspridning. Idag finns tyvärr sjukdomar i omlopp bland helt vanliga huskatter som inte fanns i omlopp (inte i någon särskilt stor omfattning iaf) för 15-20 år sedan (det fanns öht. inte lika många katter i Sverige då). Varje år läser man i någon tidning att en epidemi av tex. kattpest har drabbat någon ort i Sverige. Kattpest som borde vara utrotat om folk bara vaccinerade sina katter mot det. I Norge utbröt en FIV-epidemi för kanske 2 år sedan. Om jag inte missminner mig berördes över 100 katter i området (FIV=kattens HIV).

Förlust av kattungar pga. blodgruppskrockar har med all sannolikhet alltid funnits, men det är icke desto mindre helt onödigt. Man behöver inte ens sticka hål på katten för att ta reda på det. En svabb i käften och skicka iväg på lab så får man veta om det är något man behöver oroa sig för.

Det är INTE bajset som är den främsta smittokällan. Det är andra katter och i regel kattslagsmål och PARNINGAR.

Jag menade inte bajs bajs utan jag menade att jag har inte hört häromkring att de blivit smittade av nått FIV.

Undviker man FIV om man steriliserar?

Cirkus hur mycket kostar en vaccinering? och hur mycket kostar en sterilisering?.. ca

Jag menade inte bajs bajs utan jag menade att jag har inte hört häromkring att de blivit smittade av nått FIV.

Undviker man FIV om man steriliserar?

Cirkus hur mycket kostar en vaccinering? och hur mycket kostar en sterilisering?.. ca

Man undviker i princip FIV om man kastrerar eftersom risken att en kastrerad katt kommer para sig är väldigt, väldigt liten. De är inte heller lika benägna att slåss som fertila katter är. I USA där FIV är mycket vanligare än här har många FIV-positiva katter tillsammans med negativa katter utan att någonsin föra någon smitta vidare.

En vaccination mot kattpest och kattsnuva går väl på runt 200-300 kr, beroende på veterinären. Vaccinerar man även mot FeLV kanske det handlar om 300-400 kr. Vaccinationer måste sedan ske löpande (inga engångskostnader mao). Kastrering av en hankatt, ~500 kr och för honkatt 700-1000 kr.

Kastrering är dock inget alternativ till vaccination eller vice versa utan båda delarna ska givetvis göras. Kattpest och kattsnuva smittar betydligt lättare än FIV och FeLV och risken för de smittorna minskar inte om man kastrerar.

Nej. Vi kommer ge p-piller. Till nästa sommar/höst kommer vi ta ett uppehåll och låta henne få ungar. Efter det ska vi sterilisera henne. Och just nu har jag ingen som hellst möjlighet att kunna betala en sterilisering.

Om du inte har råd att kastrera har du definitivt inte råd att föda upp en kull. Det är ganska mycket kostnader runt det. Vaccinationer, Id märkning, vet besiktningar avmaskning m.m.

Jag är säker på att du älskar din katt och är rädd om henne, men vissa resonemang håller inte, utan bidrar bara till att sänka katters status istället för tvärtom! Katter är husdjur, och ska behandlas som sådana vare sig de är inne- eller utekatter! :mad:

Och Cernika, det handlar naturligtvis inte om "värdet" på katten som får kattungar, ingen ras är mindre värd, men finns det gott om katter som ingen vill ha så blir ju konsekvenserna att man måste sälja katterna billigt om det överhuvudtaget finns ett hem till dem :crazy:
Det finns så otroligt många hemlösa katter av olika anledningar, så att vara seriös ang. uppfödning är extra viktigt när det gäller huskatter, för att ge dem högre status och inte bara som slit-och-släng-djur!

Porslinsdjur är de inte, men de är inga vilddjur heller, tänk på det. De är husdjur. Varför kan inte folk resonera likadant vilket djur de än avlar på, vare sig det är kaniner, hästar, hundar eller katter? Katter är inte de dyraste djuren att föda upp direkt, så varför inte anstränga sig lite extra? (Och har man inte råd med alla åtgärder för att ge katterna ett friskt, tryggt och värdigt liv som mammor eller ungar, så ska man inte hålla på med det!)

Liknande trådar

Katthälsa Katterna i familjen brukar få kaninöron, kanintassar, och andra kaninkroppdelar att mumsa på och leka med. Nu har mamma fått erbjudande...
Svar
12
· Visningar
703
Katthälsa Nu när vi (äntligen) har flyttat till skogen har katten fått börja vara ute. Troligen kommer hon med tiden upptäcka det här med jakt...
Svar
6
· Visningar
600
Senast: MiniLi
·
Övr. Katt Vi har tre katter en hona på två en hane på knappt ett och en äldre hona på 8år. Den yngre honan har varit löpen och är nu dräktig,den...
Svar
8
· Visningar
667
Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
204
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Skadade hästar och konvalescenter