börja ge Korn istället för krafft grund?

F

Fitness

Vad har korn för positiva och negativa egenskaper?
Hur skiljer det sig från t ex krafft?
Om jag byter ut krafft grund mot korn, (ger havre också), måste jag ge extra vitaminer och minerealer då - det finns väl tillsatt i krafft?
Kan jag ge både korn, kraft och havre med fördel?

Sv: börja ge Korn istället för krafft grund?

Haloj,

Alla tjatar ju om dessa höanalyser, och det är ingen dum ide att ha den först i handen. Då ser du ju vad som fattas, ofta behöver man ju inte köpa mera mineraler osv när man kikar på höet. Så spara dina slantar genom att göra en höanalys! :)

sen kan du visst fodra med korn & havre, betfor osv ist för kraft men höet är ju grunden till allt. :)

Jag undviker korn till hästar då jag bara har negativa erfarenheter av det. Sura magar, onda magar, mugg, knölar.

Kan du inte ge mer havre istället?

Korn är väl ett bra fodermedel för de hästar som funkar på det. Jag testade att ge min fröken havre/kornkross, och efter två dagar var hela hon full i nässelutslag. Det som är bra med kornet är ju att det ger hästarna lite bättre hull än havren... men som sagt, alla funkar inte på det.

har du grovfoderanalys vet du ju vad som behövs mer av. Kan nog gissa att grund och korn är ganska lika i MJ och SmRp, kornet kan nog vara högre i MJ. Mieralerna får du som sagt räkna på med ditt grovofder och vitaminer brukar hästar inte behöva extra av de vattenlösliga vitaminerna kan de tillverka själva och de fettlösliga lagrar de i cellerna och de har kvar dem från sommarn + att de finns i fodret.

SmRp? :o
Fördel att korn har högre MJ?

smältbart råprotein det är det protein hästen kan tillgodogöra sej och det är protein hästen bygger muskler av, MJ (enrergi). Så det beror ju på de olika värderna. Vi säger att din häst ska ha 80 MJ och du har ett foder med 8 Mj och ett med 10 MJ då böehvöer du ju ge 10 kg av det med 8 och 8kg av det emd 10 Mj för att uppfylla behovet. (var ett ex menade nu tex som grovfoder, du ska integ e så mkt kraftfoder)

finns det mkt av sådant protein i t ex havre?

Om jag byter ut krafft grund mot korn, (ger havre också), måste jag ge extra vitaminer och minerealer då - det finns väl tillsatt i krafft?
Du kan inte utgå från att mineraler/vitaminer täcks med krafft grund, det beror ju på massor av faktorer, t ex:
1) vad grovfodret innehåller (mängd och sammansättning).
2) hur mycket krafft du ger.

Kan jag ge både korn, kraft och havre med fördel?
Jag ser ingen fördel med att ha en foderstat med massor av olika fodersorter. Vare sig för dig eller hästen. Kolla vad höet innehåller, kompensera eventuellt saknade proteiner med lucern och se sen vad som behövs göra.

Korn skulle jag öht inte ge. Det finns rön som säger att det är mindre bra för hästmagar än t ex havre.

Jag undviker korn till hästar då jag bara har negativa erfarenheter av det. Sura magar, onda magar, mugg, knölar.

Kan du inte ge mer havre istället?

Ja :bow:, det är mååånga fler hästar som inte tål korn än vad det finns hästar som inte tål havre.
Trots det verkar många hästägare välja bort havren :crazy:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 868
Övr. Barn Var osäker på vilket prefix jag skulle välja eftersom jag avser diskutera både förskola och skola, men det fick bli Skolbarn till slut...
Svar
18
· Visningar
6 026
Senast: Sol
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hörde en kommentar om keratosis pilaris (=det hudproblem jag är drabbad av) i min funktionsmedicinska favorithälsopodd, och att...
Svar
3
· Visningar
2 422
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Som en person med flera hälsoproblem genom livet som vården inte har kunnat hjälpa, så har jag kommit att fundera en hel del över just...
2
Svar
30
· Visningar
4 986
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka