Börja ge kattungar fast föda?

Rufss

Trådstartare
Nu har kattmamman äntligen forslat hem kattungarna till stallet, så nu är dem i säkerhet i sadelkammaren, skulle uppskatta deras ålder till ca 2-3 veckor. De har öppnat ögonen och går omkring. När ska man börja ge dem lite fast föda tycker ni?

Sv: Börja ge kattungar fast föda?

Vid 4 veckors ålder brukar det vara lagom. Det är ungefär då som mamma katt brukar börja ta hem byten till ungarna också.

Jag upplever att det är lättare att få ungarna att äta om man blandar ut kattmaten med mjölkersättning. Ibland kan man få peta in lite mat i munnen på dem för att de ska bli intresserade.

Det är bra att ställa fram en låda med låga kanter och något icke-klumpande strö i samband med att kattungarna börjar äta fast föda. Oftast börjar de automatiskt gå på lådan då.

Sv: Börja ge kattungar fast föda?

Tack för svar, börjar peta i dem lite lite nu få se hur det går :)

Liknande trådar

Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
547
Senast: KeeNine
·
Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
859
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
695
Senast: Svartkatt
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 489
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka