border eller australian shepherd.

marshall

Trådstartare
Hej, jag har en border collie på 3 år. Funderar på att skaffa en till hund då min gamla schäfer nu är borta :cry: Men hur är då austalian shepherd? De påminner ju utseende-messigt om varann.
Jag älskar min border, har den till lydnad och agility och sök.Är inte vallig, trots att han är reggad, har starkt psyke och stresstålig. Men det är ju svårt att få tag på en reggad bC om om man nu inte äger en fårskock, (då blir det ju en oreggad). Men hur är då aussien som hund, psyke,har den "av/på knapp" passar den bra med hästar,barn mm

Sv: border eller australian shepherd.

En arbetskompis har skaffat sig en liten tik. Gätte trevliga hundar, har en STOR arbetslust och hon måste göra något varje dag annars är hon inte rolig att ha och göra med.
Hon är med på jobbet och vallar in ankor,höns och får. Hon fuknar bra med hästarna men måste läsa sig att respektera dom lite mera, och barn fullkomligt älskar hon.
Nackdelen är väl att enligt arbetskompisen är dom rätt jobbiga som unghundar innan dom vet sin plats, och tydligen skall hanhundarna vara värre än tikarna.
Vill du ha en hund som påminner om bodern men lite mindre "Spattig" och mera temprament är det en jätte bra hund.
Men vissa uppfödare har som krav att hunden måste valla så välj uppfödare efter vad du vill ha den till, men den måste verkligen jobba på något sätt.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 917
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras HejHej! Har funderat på att skaffa en till hund. Både att det vore trevligt med en lugnare hund än den jag redan har... Till och med...
2
Svar
29
· Visningar
4 013
Senast: Tonto
·
Hundavel & Ras Hej! Ni har säkert sett hundratals av dom här trådarna, ni har säkert också sett hundra av dom här trådarna som börjar med "Ni har...
Svar
17
· Visningar
1 920
Senast: MiniLi
·
Hundavel & Ras Hej, jag planerar på att skaffa en egen hund och är lite inne på en Australian shepherd. Har kollat runt rätt mycket och läst en del om...
Svar
8
· Visningar
4 833
Senast: WildWilma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka