Borde jag?

L

Lonely

Nu behöver jag lite vägvisning från er bukefalare :)

Det är så att jag funderar på att tävla den 25/5 med nuvarande häst (lånar).

Hästen har stått sen hösten och precis kommit igång i skritt, trav + galopp. Ganska omusklad.

Hästen är ett hbl, 7 år, bra grundkondis, hoppstam och hoppar mycket bra!

Tävlingen är en klubbtävling och är en LB (110 cm)

Borde jag? :D

Sv: Borde jag?

Jag hade sett till att hästen hade lite muskler före jag gav mig ut och tävlade.

Håller med Olinda. Hästen behöver ju muskler för att orka hoppa och det är inte så snällt mot hästen att ge den en uppgift som musklerna egentligen inte orkar med. Eller som blir väldigt tröttsamt för hästen. Orkar inte hästen så uppstår skador väldigt lätt och det vill man ju inte. Då är det bättre att vänta lite längre än att jäkta på, sånt brukar straffa sig i längden tyvärr.

Om du känner att du måste tävla så skulle jag börja i alla fall på 90 annars skulle jag avstå, det är min åsikt.
Har själv en häst som jag för tillfället väntar att tävla med just för att hon inte har så mycket muskler.

Men å andra sidan kanske hästen du rider hinner få sina muskler till den 25e och då kan du ju ställa upp, kanske anmäla dig o sen stryka dig om hästen inte är redo?

Man brukar säga att det tar lika lång tid som hästen har stått, att komma tillbaka.
Det verkar lite tidigt att hoppa 110. Skulle nog vänta och bygga upp hästens muskler först.

Tycker det är alldeles för tidigt, inte minst för konditionen. Har den precis kommit igång och redan galopperar?? Min häst (halvblod 11år) var avställd 6 månader, tog 16 veckor innan jag kunde börja hoppa 50-70 cm gymnastikhoppning!! Man får ju tänka på hästens bästa och inte pressa för att ens eget ego vill något. Tro mig, jag var hoppsugen som :devil: men vill inte hamna med en hälta pga man har för bråttom. Bit ihop, det kommer fler tävlingar där du kan prestera så mycket bättre med en fräsch häst!

Hon har vart igång 14 dagar och vi har galopperat, ja.

Skritt första veckan och trav i början på andra, sedan lite galopp i slutet.

Hon har gått oregelbundet under vinterhalvåret.

Har hästen bara vari igång i 14 dagar så ska du absolut INTE åka och tävla, du kommer dessutom bryta mot TR där du iom att du anmäler dig försäkrar att din häst är tränad inför tävlingen, med en häst som inte har varit igång lägre än så kan inte räknas som tränad inför tävling.

Okej, okej..Jag undrade bara vad ni bukefalare tyckte. Själv var jag osäker men folket i min omgivning tyckte det skulle vara okejj iom. att hon inte var helt "avställd"...

Detssutom är det en klubbtävling och dom följer inte TR. :smirk:

Jasså, det gör dom inte. :smirk:

Eller ja, dom "stora" grejorna (typ inte spö i dressyr och sånt), men inte "Detaljerna". Mycket dom gör är inte godkänt enligt TR kan jag tänka mig, men som sagt..bara en klubbtävling.

Jag kan ju inte göra något åt att en klubb inte fljer TR på en klubbtävling på de punkter de bör göra, men jag kan säga vad jag tycker om att man en funderar på att åka och tävla 1.10 på en omusklad häst om varit igång i två veckor varesig det är en klubbtävling eller regional.

Jag skulle ALDRIG starta en 1.10
( inte tävla överhuvudtaget!)
på en häst som "varit igång" i 14 dagar.
Om du sätter igång den ordentligt så kan du åka ut o tävla senare
( o har förhoppninsvis en hel häst kvar :smirk: )

varför tävla på en såpass otränad häst??? Bättre lägga ner tid att träna upp och bygga muskler, för att senare åka ut på tävlingar och förmodligen få både bättre resultat och en mer välmående häst...

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 078
Senast: zarmino
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 512
Senast: Roxy
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 523
Senast: Fiorano
·
Utrustning Jag har i dagsläget en Lippo Marcello 17,5" hopp-/allroundsadel som passades ut av erfaren sadelutprovare för två år sedan och som har...
Svar
0
· Visningar
475
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka