Bör väga?

diabla

Trådstartare
hur räknar man ut vad en häst bör väga? jag har ett 16årigt fullblod som är ca 163 och väger ca 468. hon är väldigt smal, och i min foderbok står det att när man räknar foderstat ska man utgå från vad hästen bör väga om den är underviktig, men hur ska jag veta detta?

Sv: Bör väga?

mitt sto är 160 cm och väger ca 500 kg. jag tycker hon är lagom smal men ger henne extra mycket hö till kvällen/natten.
iof det skiljer 40 kg mellan våra hästar - undrar hur mycket det gör om man jämför dem.

diabla skrev:
hur räknar man ut vad en häst bör väga? jag har ett 16årigt fullblod som är ca 163 och väger ca 468. hon är väldigt smal, och i min foderbok står det att när man räknar foderstat ska man utgå från vad hästen bör väga om den är underviktig, men hur ska jag veta detta?

Nu ka jag svara dig i denna tråd också ;)

Hur mkt tror du att hon skulle behöva lägga på sig? 50kg? 100kg?
Jag skulle tro att du ska lägga henne på 550kg iaf.

ja milly du är bäst! haha!

ja med det är ju det som är så svårt att veta, hur mycket hon behöver lägga på sig. men man kan ju jämför med andra fullblod. för hon är ju ett fullblod och dom ska ju vara mer nätta i typen, så hon ska ju inet väga jätte mycket. men vad brukar andra fullblod väga?

Mitt ena fullblod som är 164cm väger 520kg och det är helt lagom för henne. Ett annat är ca 162 och väger ca 430kg så det varierar beroende på typ och arbete. (lättviktaren är i full träning)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
507
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
376
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 881
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
408
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama