Bör jag oroa mig?

Ajda

Trådstartare
Som jag skrivit här inne hade min foderhäst lymfangit för ca 3 ½ vecka sen.
Hon fick findyne och pencillin. Men hela svullnaden är inte borta än. Hon är lite gallig nere vid kotan och har endel svullnad kvar över hasen. Vissa dagar är hon helt torr över senorna andra ett litet lager över dem.
Har varit på klinik och de sg ingen hälta och tycktejag skulle rida på lite mer. Hade bara skrittat då.
Efter ridturerna försvinner gallorna vid kotan och hon känns inte lika spänd över hasen.
Men lymfangitbenet är stelare än det andra bakbenet. Tungt att lyfta upp, men som sagt inegn hälta.

Bör jag oroa mig?

Sv: Bör jag oroa mig?

Det akn ta tid innan hästen är helt återställd efter lymfangit. Om vet säger att det är ok o rida så gör det. Håll bara uppsikt så den inte börjar halta igen

Men att hon fårlite gallor på bakenen då? de är lika på bda sidorna. Och mjuka.

Så länge gallor är mjuka är det ingen fara, börjar dom bli hårda kan man börja ta sig en funderare. Försvinner dom under ridturen så är det bara bra. Dom kommer troligen att förvinna helt med tiden. Rådfråga veterinären om du är osäker. Jag hade oxå en häst en gång som hade Lymfangit, det tog tid inan hon blev helt återställd, mjuka gallor hade hon under ganska lång tid men sen försvann dom bara helt plötsligt

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 457
Senast: mackan
·
Hästvård Hej! Känns som jag frågat typ alla jag känner för att bara höra hur de tänker om detta, men hör ändå gärna lite mer input/tankar...
Svar
11
· Visningar
1 380
Senast: fridaxi
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
30 028
Senast: sandrafors
·
Hästvård Jag får inte ihop det, detta liknar inte riktigt någon av de skador min häst har haft förut.. Blir väldigt tacksam för idéer och...
Svar
2
· Visningar
1 299
Senast: Msilverplats
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka