Bör jag göra något åt det?

Fibusen

Trådstartare
Min lilla grabb har antagligen blivit sparkad i hagen,han har som en cm lång rispa fram mitt på skenbenet,lite varm,lite svullen,men inge halt. Jag smetade på lite salva för att skydda mot flugorna,men har endå ont i magen... :crazy:

Efter år av skadade hästar så kommer jag ligga halvt sömnlös över detta i natt! Tänk om det är nån spricka i benet? Har ju hört dom som haft massa sprickor,men inte visat något...

Det som är otäckt är som sagt att han kändes svälld... Tänk om det är en större skada än den rispa som syntes? Såret hade som en tunn skorpa på sig,så det är max ett dygn skulle jag tro. Var bara som en liten prick först,men när jag pillade så såg jag att det var en reva,kom även lite vätska ur såret. Hade även ut hovis,och han dummade sig inte mer på det benet än på något annat,vilket han borde ha gjort om det vore en spricka,och hovis böjde,eller hur?

När bör svullnaden gå ner? Om han inte visar hälta,skulle ni bara strunta i det då? Även om han fortsätter vara varm och svullen ett par dagar?

Tänk om något hänt och det växer ut ett överben där sen... Att det kanske krånglar med hälta i benet sen när man börjar belasta? :cry:

Har går med andra ett och två åringar,ingen har skor,så det är iallafall ingen läskig broddspark...

Sv: Bör jag göra något åt det?

I dag så är det fortfarande en liten svullnad,såret är torrt,ingen hälta,ingen speciell värme.

Men svullnaden oroar mig! Kan få tag om svullnaden,och under så känns det inget konstigt i själva benet,men är det "normalt" att dom är lite uppsvällda i flera dagar?

Om hästen inte är halt så känns det kanske inte som att det är något allvarligt?
Men åt svullnaden så skulle jag spola benet i kallvatten ca 20-30 minuter varje dag.

Räkna in att det är rötmånad också, alla sår blir lite värre än vad dom skulle blivit annars :grin:
Gör rent dagligen, ordentligt, och skydda mot flugor. Förvärras läget kontakta veterinär och fråga vad dom tycker du ska göra!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
1 047
Senast: Fazeem
·
Hästvård Hej! Är kanske något onödigt smånojjig nu. Har haft häst i knappt 1års tid så hästägare grejen är något nytt för mig när det kommer till...
Svar
3
· Visningar
986
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 754
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 738

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka