Ja, priserna är galna i de större städerna. Jag bor ju som sagt nära en större stad. Vi hade antagligen inte kunnat köpa ett hus närmare staden vi jobbar i än vi har nu. Enda anledningen till prislappen här är att det saknas riktig kollektivtrafik och ligger lite off (saknas matbutik osv i närheten med) och då är det ca 30-40 min med bil+tåg till ena platsen och inga byten förutom från bil till tåg. Enligt mig är det en lyx att ha så kort restid. En av oss har aktivt valt arbetsplatser där det inte behövs byten för då hade vi snabbt varit uppe i en timmes resa men hur många har den valmöjligheten? Hade det funnits smidig kollektivtrafik hela vägen hit hade det varit extremt dyrt att köpa hus här och då tycker jag ändå att det är dyrt och priserna verkar inte ens sjunka med höjda räntorna f.n. Men som sagt, det är ju prioriteringar. Vi önskade en viss typ av boenden för en hanterbar prislapp, dvs vi fick röra oss från stan och sätta en maxtid vi kan tänka oss att resa.
Hade jag velat kliva in i en bostadskarriär nu hade jag kollat på "sämre" bostäder i hyggliga områden för att snygga till, exempelvis lägenhet där stambyte är på gång eller där hyran är hög en tid pga de ska spara under en tid de räknar med kommer vara x tid eller ett hus i ett mättat område där man nyss sålt många hus. Ja, det är en chansning och i värsta fall får man stanna lite längre än planerat men det är ju en risk man får ta i så fall. Som sagt, vår "bostadskarriär" var ju för att vi önskade nya bostäder och tog oss 10 år så det är ju ingenting jag tycker är "bara" och det är ju lite som att handla med aktier. Marknaden i området vi bor nu kan nog klassas som mättad. Finns minst ett tomt hus till salu här sedan en tid tillbaka och flera tomter. Dessutom höst nu. Jag hade nog klassat det som guldläge att försöka pruta ner och se om man kan komma in lite billigare och kanske kunna släppa vidare här framöver om man vill vidare. Jag skulle tro att det, tids nog när det inte varit några hus ute på ett tag, kommer finnas folk som står på kö för att komma in här.
Hur som haver, det ska bli spännande att se vad som händer i folks plånböcker vid regeringsskifte. Mitt hopp om bättring med ekonomin är ju inte särskilt högt. Det lovas ju gärna dyrt men när jag läst de blåbrunas partiprogram har det känts speciellt imponerande men jag blir gärna motbevisad. Det kanske blir bättre om vi hivar ut lite stökiga invandrare och säger stopp till att ta in nya