M

Muffins

Boots används ju när man vill få mer aktion (stavning?) i frambenen, eller hur? Men vanliga gummiboots är väl till för om hästen trampar sig? :confused:

Sv: Boots?

Man gör skillnad på viktboots och skyddsboots, som namnet anger så är det tyngden som gör viktbootsen.

Skyddsboots får ha max 110 gr om jag nu inte är helt ute och seglar, avelsvisningar är endast skyddsboots tillåtna. Över denna gräns börjar man se bootsen som viktboots, och maxgränsen ligger på 300 gr per ben/hov inklusive ev lindor eller andra karledsskydd.
Så även vanliga gummiklockor kan vara viktboots, det beror helt enkelt på vad de väger. Likaså kan du ha traktboots som inte väger över 110 gr, då räknas de som skyddsboots. Även om bootsen räknas som viktboots, så har de ju naturligtvis även en skyddande effekt mot balltramp eller annat.

Okej, tack! :) Kan det vara skadligt för hästen att ha gummiboots? Läste i någon tråd att man inte ska ha på det för ofta..? :confused:

Måste man ha skyddsboots konstant är det ju bra om man försöker ta reda på varför hästen behöver dessa, och åtgärda problemet. Viktboots kan behövas i vissa perioder, strävan i träningen ligger ändå i att klara sig utan så småningom. Den bästa effekten med viktboots får man vid träning i intervall, och därmellan utan boots.

Nu är 300 gr i sig inte så fasansfullt mycket, men ett visst slitage blir det säkert om man rider för jämnan med dessa. Jag har varit med om att ryggträna hästar med betydligt tyngre vikter än så, men då utan ryttare förståss. Detta kan då ske under ca 10-15 minuter, och max 1-2 gånger per vecka i longering.

Liknande trådar

Utrustning Har haft tur och inte behövt boots i hagen på någon häst tidigare. Men min valack envisas med att trampa sig själv på framsidan av...
2
Svar
29
· Visningar
774
Senast: MiniLi
·
Utrustning Anatomiska boots som snurrar fast de inte ska. :cautious: Nåt tips för att få dem att sitta still? Det är ju ändå förbrukningsvaror så...
Svar
5
· Visningar
673
Senast: Marvin
·
Utrustning Är det någon här som använder floating boots? Jag funderar på att köpa dem till min häst och skulle gärna höra era erfarenheter av dem. ☺️
Svar
1
· Visningar
765
Senast: super
·
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
721
Senast: Miingla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #10
  • Lugnande medel till hund.